Končí éra nesmyslných SUV-kupé?

Když BMW vyrukovalo s modelem X6, většina lidí si ťukala na čelo, připravit velké SUV o jednu z jeho hlavních předností, tedy onu užitečnost, se zdálo být naprostým nesmyslem. Trh ovšem zareagoval zcela obráceně a X6, které sice nebylo první, kdo s touto myšlenkou přišel, ale postaralo se o popularizaci této kategorie, se neslo na vlně zájmu. A v řadě zemí se stále nese, X6 v Česku už několik let vcelku jednoznačně větší X5 drtí, letos zatím se skóre 338 ku 146. Ale objevují se náznaky, že by to nemuselo mít dlouhého trvání.
Výrazný propad těchto crossoverů totiž teď zaznamenává USA. Můžete zcela správně namítnout, že Amerika tento typ aut překvapivě nevzala za svůj a ani zmíněné X6 se tam nevedlo nijak úžasně, což platí též o Infiniti FX a naprostým debaklem skončil pokus Acury jménem ZDX, ale nyní jdou už tak nevalné prodeje výrazně dolů.
Automotive News informuje, že všech šest automobilů tohoto ražení, které se v USA nabízí, se rok od roku propadá, přičemž kupříkladu letos v září se pád pohyboval od 39 až do 80 %. A nejde jen o Infiniti FX/QX70, BMW X6 a Acuru ZDX,ale též o další čtyřdveřová kupé, vzniklá křížením různých kategorií, jmenovitě Toyotu Venza, Accord Crosstour a BMW 5 Series GT. S tímto výsledkem ostře kontrastuje výsledek současných crossoverů, jinými slovy klasických luxusních SUV, které šly nahoru v průměru o 15 %.
O důvodech lze spekulovat, ale nejspíš přestal fungovat wow-efekt něčeho nového a neokoukaného a nyní o to více vyplývá na povrch jejich nepraktičnost. Jak dlouho asi vydrží popularita v Evropě? BMW X6 svého nástupce určitě mít bude, ale třeba u Infiniti už počítají se zásadními změnami...