Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec naftových aut? Ale kdeže, u protinožců jejich prodeje raketově rostou!

Konec naftových aut? Ale kdeže, u protinožců jejich prodeje raketově rostou!

Konec naftových aut? Ale kdeže, u protinožců jejich prodeje raketově rostou! Zdroj: acz

Diskuze (23)
V Evropě se stále častěji hovoří o konci vznětových motorů. Z prodejních výsledků u protinožců se však zdá, že Australanům to nikdo neřekl...

Mnohá evropská města a státy stále více brojí proti automobilům se vznětovým motorem, což už se začíná projevovat i na jejich prodejích. Jejich nejistá budoucnost (co když s ním za pár let nebudete moci do center města) a rostoucí cena kvůli stále složitější technice pro nižší emise znamená, že zájem Evropanů o ně pomalu klesá. To v Austrálii je situace paradoxně přesně opačná.

Jestliže prodeje aut s naftovým motorem v Evropě začaly klesat, v Austrálii v posledních letech stoupají. Jen letos se na tamějším trhu podle Australského statistického úřadu (ABS) prodalo 313.551 naftových aut, o 8,7 % více než před rokem. Od roku 2012 dokonce prodeje těchto automobilů v Austrálii vzrostly o 57 %!

Počet prodaných aut poháněných turbodieselem přitom v zemi klokanů roste na úkor aut se zážehovým agregátem. Jejich prodeje letos rostou jen 0,8 %. To ve výsledku znamená, že jestliže před pěti lety podíl naftových aut na australském trhu činil 15,9 %, letos už je to 22,2 %. Prodeje naftových aut táhnou hlavně užitková vozidla a pick-upy, které jsou v Austrálii podobně jako v USA hodně populární.

To na starém kontinentu zájem o naftové motory pozvolna klesá. Třeba v západní Evropě podíl naftových aut podle statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA) loni klesl z 52,1 % na 49,9 %. Podíl benzinových agregátů za stejné období vzrostl z 43,5 % na 45,8 %.

Podobná situace je také u nás. Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo na českém trhu za první pololetí letošního roku registrováno 57,3 % aut s benzinovým motorem, zatímco před rokem to bylo 53,9 %. Za stejnou dobu pak podíl registrovaných automobilů s naftovým agregátem klesl v Česku z 43,3 % na 39,2 %.

Ve výsledku je tak Austrálie aktuálně mnohými ekology považovaná za zpátečnickou zemi, i kvůli tomu, že emisní normy tam nejsou tak přísné jako v Evropské unii (aktuálně jsou na úrovni Euro 5). Ani elektromobily tam nejsou tak oblíbené, jak by si mnozí ekologičtí aktivisté přáli. Vozy s elektrickým pohonem v Austrálii tvoří méně než jedno procento na trhu. Zatímco jedni viní vládu z toho, že elektrovozy nijak nezvýhodňuje, skutečným důvodem nízkého zájmu Australanů o tento druh pohonu ale bude spíše ten, že v zemi plné odlehlých míst jsou vozy s nízkým dojezdem zkrátka opravdu nevýhodnou volbou. Australané totiž dobře vědí, proč do buše raději vyrazit v pořádném dieselovém pick-upu než v nějakém elektromobilu...

Vstoupit do diskuze (23)