Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zeekr 007
Zeekr 007
Zeekr 007
Zeekr 007
6
Fotogalerie

Konec obavám z dojezdu? Čínský Zeekr slibuje nabíjení za 10 minut

Marek Bednář

Nově vyvinutá baterie Zeekru 007 se má u dostatečně výkonné nabíječky zvládnout dobít z 10 na 80 % za 10 minut a 30 sekund. I v mrazu má být nabíjení rychlejší než u ostatních.

Jednou z vlastností elektrických aut je, že doplňování energie trvá déle než u konvenčních aut. U skutečně rychlých nabíječek to bývá nanejvýš otázka půlhodiny, ale i to může být leckdy prostě příliš. Čínská automobilka Zeekr nyní uvádí, že vyvinula řešení – baterii, která se zvládne z 10 na 80 % nabít během deseti a půl minuty.

Baterie, kterou bude dostávat model 007, má lithium-železofosfátové složení a automobilka hovoří o „optimalizovaných materiálech a vylepšené technologii“ bez dalších podrobností kromě toho, že baterii vyvinul její vlastní tým. Technologii nabíjení označuje 5.5C.

Takto rychlé nabíjení samozřejmě není možné zajistit vždy – jde o ideální stav. Automobilka nicméně uvádí, že i při -10 °C se baterie zvládne z 10 na 80 % nabít během půlhodiny. Samozřejmostí je napětí 800 V, automobilka však neuvádí kapacitu baterie. V minulosti však zveřejnila, že dojezd má být až 688 km na jedno nabití, a vzhledem k tomu, že dostupná je verze s pohonem zadních kol o 421 koních (310 kW) výkonu nebo čtyřkolka o 646 koních (475 kW), malá baterie určitě nebude.

Video placeholder
Pohled do výroby vozů Zeekr • Zeekr

Otázkou zbývá, zda se zvládne baterie nabíjet takhle rychle na jakékoliv nabíječce, která umí pracovat s 800 volty a dostatečným proudem, nebo zda je třeba přijet k jedné z vlastní sítě Zeekru. Ta má v Číně 500 lokací a další pětistovka má přibýt, ovšem takové číslo je na tak obří zemi pořád relativně nízké.

Zda technologie proteče i do Evropy, je zatím otázkou. Značku Zeekr vlastní koncern Geely stejně jako Volvo, v některých evropských státech se její auta prodávají a webová stránka o modelu 007 nemlčí, takže šance tu je. A nabíječky schopné zvládnout 350-360 kW výkonu máme i v Česku, takže místní zákazníci by nemuseli být odsouzeni nabíjet 007 hodinu.