Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MPV neumřela! Nové elektrické Volvo EM90 je toho zářným důkazem

Ondřej Šámal
Diskuze (16)

Švédská automobilka představila očekávaný luxusní velkoprostorový model na elektrický pohon, který vychází ze sesterského Zeekru 009 z Číny. Nabídne dlouhý dojezd a luxusní kabinu.

Dnešní doba je trochu paradoxní. Osvědčené koncepty umírají ve prospěch módních, případně neprověřených variant, které jsou kolikrát tlačeny ze všech stran. Naštěstí se některé trendy opět začínají vracet do módy, byť pomalu a v omezené míře. Jedním z nich jsou velká MPV, v tomhle případě vyšperkovaná luxusní výbavou. První vlaštovkou byl velmi prémiový Lexus LM 350h s cenou začínající na 3.290.000 Kč, druhou je nové Volvo EM90, o kterém jsme v předstihu psali již před necelým měsícem.

To se stává prvním takovým modelem v historii skandinávské automobilky. Čistě elektrická novinka stojí na základech čínského sourozence v podobě esteticky divočejšího Zeekru 009. Ve srovnání s ním si však musí vystačit s nižším výkonem a akumulátorem s menší kapacitou. Zeekr totiž nabídne pohon všech kol s dvojicí elektromotorů se systémovým výkonem až 400 kilowattů a akumulátor s kapacitou až 140 kWh, Volvo EM90 zatím přijíždí pouze jako zadokolka s 200 kilowatty.

Zrychlení na 100 km/h volvu zabere 8,3 sekundy, přičemž díky akumulátoru s kapacitou 116 kWh podle čínské testovací metodiky CLTC (má tři fáze měření, kdežto WLTP čtyři) na jeden zátah zvládne až 738 kilometrů. Nabití z deseti na 80 % by v ideálním případě mělo zabrat pouze 30 minut.

Video se připravuje ...

Uvnitř na vás čeká spousta prostoru, komfortní sedadla a například také audiosystém Bowers & Wilkins s 21 reproduktory, které prý kabinu promění v koncertní síň. Samozřejmostí jsou vyspělá multimédia postavená na architektuře Snapdragon Cockpit Platforms od společnosti  Qualcomm Technologies, přičemž podpora sítí 5G je samozřejmostí. Středobodem palubní desky je doslova centrální displej o úhlopříčce 15,4 palce, který doplňuje 15,6palcová obrazovka výklopná ze stropu.

O cestovní komfort se vedle vynikajícího odhlučnění stará také vzduchové odpružení s dvoukomorovými měchy. Pro Volvo typickou vysokou míru bezpečnosti obstarávají senzory kolem celého vozu, jež spolupracují s kamerami s vysokým rozlišením, s panoramatickými kamerami, ultrazvukovými senzory a radarem schopným pracovat s milimetrovými vlnovými délkami. Všechny tyhle systémy jsou navíc připraveny na pozdější zavádění technologií pokročilé autonomní jízdy.

Volvo EM90 bylo primárně navrženo pro čínský trh, který se novinky ostatně dočká jako první. Nasazení mimo druhou nejlidnatější zemi ovšem není vyloučeno.

Ondřej Šámal
Diskuze (16)

Doporučujeme

14. 11. 2023 14:14
Re: Kdo chce pořádné MPV, koupí si Chrysler Pacifica
Tak nějak ;-)
Avatar - Barrichello
14. 11. 2023 11:25
Kdo chce pořádné MPV, koupí si Chrysler Pacifica
s 3,6 V6 Pentastar, ne tuhle jebku :-)
Avatar - WinDiesel
14. 11. 2023 11:17
Re: to není Apríl?
trapný pokus tvé duté tykve, elektropošuku
Avatar - kuk
14. 11. 2023 09:12
Re: MPV neumřelo?
V Číně? :D :D :-!
Avatar - kuk
14. 11. 2023 09:12
Re: Hmm... tak to je uplne dno
Ještě je to zákazníkům u pérdele. :-! :D