Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KTM Stratosferica: Stratos opět jako vzor

David Bureš
Diskuze (0)
Základem další moderní interpretace Lancie Stratos je KTM X-Bow R.

Italská společnost Montenergy nabízí pro lehoučký roadster KTM X-Bow R speciální kapotáž, která svými tvary vůz přiblíží legendární Lancii Stratos. Takzvané KTM Stratosferica je prodáváno s cenovkou 98.000 euro (v přepočtu 2.381.000,- Kč). Výchozí X-Bow R přitom stojí 58.795 euro bez daně (asi 1.429.000,- Kč).

O KTM Stratosferica její výrobce zveřejnil jen minimum informací. Boční profil je díky tvaru čelního skla a výrazné odtokové hraně na zádi prakticky totožný s Lancií Stratos. Čelní sklo je od těch bočních odděleno úzkými A-sloupky. Ty byly jedním z charakteristických designových prvků Stratosu, navíc řidiči poskytují skvělý výhled z vozu. Z ostatních úhlů jsou patrnější prvky výchozího KTM.

Základem automobilu je letos představené KTM X-Bow R, které je poháněno motorem 2,0 TFSI s přímým vstřikováním původem z Audi. Italští technici však jeho výkon zvýšili o 7 kW na 228 kW (310 k).

Vedle KTM Stratosferica firma Montenergy nabízí také jednodušší variantu nazvanou Montecarlo. Ta X-Bow doplňuje pouze o střechu. Cena této verze je 78.000 euro (cca 1.895.000,- Kč).

Italská legenda rallye automobilovým tvůrcům dodnes nedává spát. V roce 2005 vznikla studie Fenomenon Stratos od stejnojmenné londýnské firmy. Koncept měl být určen pro automobilovou smetánku, která sice má na výkonné sportovní vozy, ale v jejich domovině není dostatek kvalitních silnic. Stratos z roku 2005 měl zvládat rychlou jízdu i na nezpevněných cestách.

Sériové výrobě je blízko loni představený New Stratos, za nímž stojí Michael Stoschek. Tomu se prý ozvalo zhruba 40 vážných zájemců, kteří by tento automobil chtěli postavit. Jeho cena se pohybuje okolo částky 400.000 Euro (cca 9,7 milionu korun).

O výrobu tohoto Stratosu se má postarat italská karosárna Pininfarina, která se ale nechala slyšet, že automobil začne vyrábět v limitované sérii jen za předpokladu, dá-li k tomu souhlas automobilka Ferrari. Důvodem je fakt, že moderní Stratos vznikne přestavbou Ferrari F430, nebo 360 Modena. Maranellský výrobce však toto povolení nechce dát.

Vedení projektu New Stratos letos uvedlo, že výroba omezené série Stratosu je zřejmě možná jen za předpokladu, že se o stavbu aut postarají firmy, které na Ferrari nejsou závislé.

Originální Lancia Stratos zahájila svoji kariéru v roce 1970 jako koncept studia Bertone (konkurenta Pininfariny). O dva roky později už vyjela produkční verze a poháněl ji motor 2,5 V6 z Ferrari Dino. Lancia experimentovala i s přeplňováním, pro silniční i závodní Stratos ale nakonec zvolila atmosférické plnění. Lancia vyrobila celkem 500 aut a v letech 1974 až 1976 ovládla mistrovství světa rallye.

David Bureš
Diskuze (0)