Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada slaví 55 let od svého založení. Zahájení výroby ale ještě trvalo

David Bureš David Bureš 20. 7. 2021 • 02:23
109
17
Zobrazit náhledy (109)
Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada slaví 50 let Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101 Lada (Vaz/Žiguli) 2101

Dnešní automobilka AvtoVAZ byla založena v roce 1966. Její první model, VAZ 2101, se ale začal vyrábět až bezmála čtyři roky na to.

Automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada patří v rámci Ruska mezi důležité producenty automobilů. S takovou myšlenkou byla už zakládána, historie výrobce původně nazvaného VAZ, Volžské automobilové závody, se začala psát před 55 lety.

Právě 20. července 1966 vláda Sovětského svazu vydala nařízení o výstavbě nového automobilového závodu ve městě Toljatti, které dalo vzniknout dnešní automobilce AvtoVAZ. Už tehdy přitom byla navázána spolupráce s italskou automobilkou Fiat, která měla zajistit rozjezd výroby i vyráběný produkt. Vztahy SSSR s italskou komunistickou stranou byly tehdy pozitivní, ostatně právě podle zesnulého komunistického vůdce Palmira Togliattiho z Itálie bylo v roce 1964 přejmenováno město, dříve známé jako Stavropol na Volze.

video

Samotná automobilka však nesla pojmenování podle zdejší řeky. Vyráběné vozy nesly její označení VAZ, exempláře pro export se však jmenovaly Lada podle slovanské bohyně lásky, byť se původně zvažovalo i jméno Slavia. Na československém trhu však kvůli stejnojmennému výrobci šicích strojů z jihočeské Soběslavi musely nést označení Žiguli, podle hor nedaleko továrny.

Místo výroby bylo přitom vybíráno s ohledem na přístupnou infrastrukturu, silné průmyslové zázemí a příznivé klima. Plány byly přitom opravdu majestátní, i kvůli uspokojení nenasycené poptávky byl nový závod projektován na výrobu 600.000 automobilů ročně. Samotná výstavba továrny byla zahájena v roce 1967.

Zahájení produkce však ještě nějakou dobu trvalo, první vozy z montážní linky v Toljatti vyjely 19. dubna 1970. I na dnešní dobu to však ve výsledku byl rychlý rozjezd produkce, doba od rozhodnutí o výstavbě po zahájení produkce trvala jen bezmála čtyři roky, což by i na dnešní poměry byla krátká doba.

Pomohlo tomu i použití známého základu v podobě Fiatu 124. Ten byl nicméně pro potřeby sovětského trhu rozsáhle upraven. Nakonec bylo provedeno více než 800 úprav, přičemž primárně zahrnovaly masivní výztuhy karoserie – originální testované Fiaty na rozbitých sovětských silnicích totiž po absolvovaných jízdních zkouškách vykazovaly nezanedbatelné praskliny karoserie. Světlá výška se navíc zvýšila a měnil se i motor.

video

Samotný rozjezd výroby byl ale následně už pomalejší. První den výroby v dubnu 1970 z továrny sjelo šest exemplářů auta známého jako VAZ 2101. Postupně se ale produkce navyšovala, v roce 1972 produkci doplnilo odvozené kombi VAZ 2102, v roce 1977 následovala modelová řada VAZ 2121, alias offroad Lada Niva. Později tu byla i první předokolka (VAZ 2108) nebo miniauto (Oka).

Dnes AvtoVAZ patří mezi důležité producenty aut, na domácím ruském trhu vozy Lada drží klíčový, 23% podíl. Za svoji historii automobilka vyrobila už přes 30 milionů automobilů, první milion přitom překonala již v roce 1973. Firma je dnes součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Strategické partnerství s Renaultem bylo podepsáno v roce 2008.

Související články

Témata
24. 7. 2021 10:04
Re: Re: Fantastická téma
Zas až také ideálne to nebolo. Tých pár kúskov západných áut sa v Mototechne obvykle rozchytalo po známosti, a Tuzex, ako vieš, nebol dostupná každému. Hlavne voči tunajším platom boli ceny tých áut priam nebetyčné.
Avatar - Barrichello
22. 7. 2021 10:23
Re: Re: Fantastická téma
Ona se tu hlavně dala koupit i auta ze západu. Simcy Aronde, Elysse, 1500, Chrysler-Simca 1307/308, Chrysler 160/180, ford Anglia, Renulat 4CV, fiat 127, fiat 500, Mirafiori, Toyota Carina a Corona, Austin Allegro, Hillman Minx, Daweooo Racer atd atd - to vše šlo koupit v malých sériích v Mototechně + skoro cokoliv tuzzexu včetně Mercedesu

Kdo na to měl prachy, mohl jezdit i v západním autě.
Avatar - beibej
21. 7. 2021 21:56
Re: Re: Fantastická téma
"A nebolo to nahodou tym, ze sa nic ine realne nedalo kupit?"

Dalo se tu koupit docela dost aut. Západní taky. Fiat, BMW, Mercedes vydal dokonce prospekt v češtině.
21. 7. 2021 18:45
Re: Re: Fantastická téma
Žiguláky platili za najsolídnejšie autá na socialistickom trhu. Okrem nich a škodoviek sa nedalo nič kúpiť? Všetkého bolo málo, aj Lady boli úzkoprofilový tovar. Ale okrem nich a škodoviek sa dali kúpiť Trabanty, Wartburgy, Dacie, Zastavy, poľské Fiaty alebo Moskviče. Tak nemotaj.
21. 7. 2021 18:39
Re: Re: Re: Fantastická téma
A? Čo to pletieš za koniny? Značka Lada je proste u nás historicky zreteľne zapísaná a informácie a fakty o nej sú zaujímavé. Že sa to tebe nepáči, na tom fakte nič nemení.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud