Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lada slaví 55 let od svého založení
Lada slaví 55 let od svého založení
Lada slaví 55 let od svého založení
Lada slaví 50 let
109
Fotogalerie

Lada slaví 55 let od svého založení. Zahájení výroby ale ještě trvalo

Dnešní automobilka AvtoVAZ byla založena v roce 1966. Její první model, VAZ 2101, se ale začal vyrábět až bezmála čtyři roky na to.

Automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada patří v rámci Ruska mezi důležité producenty automobilů. S takovou myšlenkou byla už zakládána, historie výrobce původně nazvaného VAZ, Volžské automobilové závody, se začala psát před 55 lety.

Právě 20. července 1966 vláda Sovětského svazu vydala nařízení o výstavbě nového automobilového závodu ve městě Toljatti, které dalo vzniknout dnešní automobilce AvtoVAZ. Už tehdy přitom byla navázána spolupráce s italskou automobilkou Fiat, která měla zajistit rozjezd výroby i vyráběný produkt. Vztahy SSSR s italskou komunistickou stranou byly tehdy pozitivní, ostatně právě podle zesnulého komunistického vůdce Palmira Togliattiho z Itálie bylo v roce 1964 přejmenováno město, dříve známé jako Stavropol na Volze.

Video placeholder
Lada 50 let od zahájení výroby 2 • AvtoAVZ

Samotná automobilka však nesla pojmenování podle zdejší řeky. Vyráběné vozy nesly její označení VAZ, exempláře pro export se však jmenovaly Lada podle slovanské bohyně lásky, byť se původně zvažovalo i jméno Slavia. Na československém trhu však kvůli stejnojmennému výrobci šicích strojů z jihočeské Soběslavi musely nést označení Žiguli, podle hor nedaleko továrny.

Místo výroby bylo přitom vybíráno s ohledem na přístupnou infrastrukturu, silné průmyslové zázemí a příznivé klima. Plány byly přitom opravdu majestátní, i kvůli uspokojení nenasycené poptávky byl nový závod projektován na výrobu 600.000 automobilů ročně. Samotná výstavba továrny byla zahájena v roce 1967.

Zahájení produkce však ještě nějakou dobu trvalo, první vozy z montážní linky v Toljatti vyjely 19. dubna 1970. I na dnešní dobu to však ve výsledku byl rychlý rozjezd produkce, doba od rozhodnutí o výstavbě po zahájení produkce trvala jen bezmála čtyři roky, což by i na dnešní poměry byla krátká doba.

Pomohlo tomu i použití známého základu v podobě Fiatu 124. Ten byl nicméně pro potřeby sovětského trhu rozsáhle upraven. Nakonec bylo provedeno více než 800 úprav, přičemž primárně zahrnovaly masivní výztuhy karoserie – originální testované Fiaty na rozbitých sovětských silnicích totiž po absolvovaných jízdních zkouškách vykazovaly nezanedbatelné praskliny karoserie. Světlá výška se navíc zvýšila a měnil se i motor.

Video placeholder
Lada: Zahájení výroby v roce 1970 1 • AvtoAVZ

Samotný rozjezd výroby byl ale následně už pomalejší. První den výroby v dubnu 1970 z továrny sjelo šest exemplářů auta známého jako VAZ 2101. Postupně se ale produkce navyšovala, v roce 1972 produkci doplnilo odvozené kombi VAZ 2102, v roce 1977 následovala modelová řada VAZ 2121, alias offroad Lada Niva. Později tu byla i první předokolka (VAZ 2108) nebo miniauto (Oka).

Dnes AvtoVAZ patří mezi důležité producenty aut, na domácím ruském trhu vozy Lada drží klíčový, 23% podíl. Za svoji historii automobilka vyrobila už přes 30 milionů automobilů, první milion přitom překonala již v roce 1973. Firma je dnes součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Strategické partnerství s Renaultem bylo podepsáno v roce 2008.