Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada slaví 50 let od zahájení výroby. Prohlédněte si unikátní fotografie a videa z tehdejší doby

David Bureš
Diskuze (1)

Výroba v ruské automobilce z Toljatti byla zahájena před 50 lety. Začalo se modelem VAZ 2101, od té doby se nabídka postupně rozšiřovala.

Ruská automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada tento měsíc slaví významné jubileum. Před 50 lety totiž zahájila výrobu svého prvního sériového modelu VAZ 2101, jehož první kusy z montážní linky sjely 19. dubna 1970. Historické jubileum výrobce slaví připomínkou historických fotografií a videí přímo ze zahájení produkce.

Video se připravuje ...

Historie „Volžských automobilových závodů“ se ale dá datovat ještě dále. A to až do 20. července 1966, kdy vláda Sovětského svazu vydala nařízení o výstavbě automobilového závodu ve městě Toljatti. Místo bylo vybráno díky dobře přístupné infrastruktuře, silnému průmyslovému zázemí a příznivému klimatu. Právě od té doby dnešní AvtoVAZ počítá svoji historii.

Tehdy už přitom bylo jasné, že nový závod bude vyrábět vozy původem od Fiatu, konkrétně odvozené od jeho modelu 124. První exempláře Fiatu 124 pro potřeby testů dorazily do Sovětského svazu prý už v létě 1964, kdy se začalo pracovat na tom, jak auto upravit pro specifické podmínky Sovětského svazu. Nakonec jich bylo provedeno více než 800, přičemž primárně zahrnovaly masivní výztuhy karoserie – originální testované Fiaty na sovětských silnicích totiž po absolvovaných jízdních zkouškách vykazovaly nezanedbatelné praskliny karoserie. Světlá výška se navíc následně zvýšila a měnil se i motor.

Provázanost s Itálií, respektive tamější italskou komunistickou stranou se mimochodem promítla právě i v Toljatti (rusky Togliatti). Původně se totiž město jmenovalo Stavropol na Volze, přičemž na Toljatti bylo přejmenováno právě v roce 1964, a to po zesnulém komunistickém vůdci Palmiru Togliattim z Itálie. Samotná automobilka nesla název VAZ, Volžské automobilové závody. Do zahraničí se však její automobily vyvážely pod názvem Lada (podle slovanské bohyně lásky), na československém trhu však kvůli stejnojmennému výrobci šicích strojů z jihočeské Soběslavi musely nést označení Žiguli. To automobilka původně užívala také na domácím sovětském trhu.

Nový závod ve městě na řece Volha měl být podle soudružských plánů opravdu obrovský, projektován byl na výrobu 600.000 automobilů ročně. Tehdejší doba přitom i v Sovětském svazu umožňovala rychlé práce – výstavba začala v roce 1967 a první vozy z ní vyjely jen o tři roky později, což je i na dnešní poměry slušný čas.

Samotná výroba se však spouštěla pomalu. První den výroby v dubnu 1970 z továrny sjelo šest exemplářů auta známého jako VAZ 2101. Postupně se ale navyšovala, konkrétně vůz vycházející z modelu VAZ 2101 vydržel ve výrobě nakonec až do roku 2012. Poslední kusy však už nevznikly v domovském Toljatti, ale v Iževsku, ve spolupráci se závodem Iž. 

Video se připravuje ...

Mezitím však VAZ expandoval. V roce 1977 přibyl slavný offroad tehdy známý jako VAZ 2121 (Lada Niva, dnes 4x4), v roce 1984 byl uveden první model s pohonem přední nápravy, což byla Lada Samara.

Dnes se Volžské automobilové závody jmenují AvtoVAZ a jsou součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Nabídka osobních aut čítá aktuálně pět modelových řad (Granta, Vesta, Xray, Largus a 4x4), přičemž se dnes už dlouhá léta spekuluje o příchodu nástupce slavného offroadu Lada 4x4. Opět by mohl nést jméno Niva, které výrobce loni zpět koupil od koncernu General Motors, společně s jeho podílem ve společném podniku GM-AvtoVAZ Togliatti.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

11. 4. 2020 00:47
Motor
Obrazok 75 nie je motor Lada 2101 ale Lada Samara :-)