Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Flaminia Loraymo (1960): Loewyho kupé pro vlastní potřebu

Lancia Flaminia Loraymo (1960)
Lancia Flaminia Loraymo (1960)
Lancia Flaminia Loraymo (1960)
Lancia Flaminia Loraymo (1960)
18 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Na základech Lancie Flaminia vznikla spousta zajímavých karosářských kreací. Některé se vyráběly sériově, jiné zůstaly osamocené. K těm druhým patří i kupé Loraymo.

V roce 1960 navrhl věhlasný Raymond Loewy (1893-1986) unikátní vůz na podvozku velké Lancie Flaminia. Průmyslový designér Loewy byl svým způsobem geniální, vždyť nakreslil ikonickou skleněnou láhev Coca-Coly a jeho dílem byla i krabička cigaret Lucky Strike. Většina jeho kreací na čtyřech kolech ovšem vypadá prazvláštně.

Loraymo ale na druhou stranu nijak nevybočuje z experimentů proslulého Američana, narozeného ovšem v Paříži. Mezi nejvýraznější prvky patří zužující se přední část s dosti vystouplou mřížkou chladiče. Ta je uzavřena výrazným chromovaným rámečkem, který zároveň slouží jako nárazník. Navíc se dá posouvat. Místo na mřížce našly i oranžové směrovky. Dvě mlhovky spočívají na aerodynamických lamelách pod hlavními reflektory, jsou jsou pod nimi doslova zastrčeny a od karoserie vizuálně odděleny. Přední blatníky jsou ve spodní části mírně otevřené, aby umožnily lepší chlazení brzd. Nahoře u čelního skla jsou do nich integrována vnější zpětná zrcátka. Moc v nich asi vidět nebylo, proto je na řidičově straně ještě jedno větší kulaté.

U auta uplatnil Loewy podobné křivky jako u zmíněné láhve a nechal se zjevně inspirovat také tryskovými letadly. Na bocích vytvořil vlnovitý prolis, který začíná v polovině dveří a směřuje dozadu. Zahnul i vysoce sofistikovaná aerodynamická řešení. Patří mezi ně pochromované celoplošné kryty kol, které připomínají diskové ráfky, ale ve skutečnosti jimi nejsou. Křidélko nad panoramatickým zadním oknem šlo nastavit a ve vysokých rychlostech tak mělo brzdný účinek. Velmi pokročilý prvek na svou dob, podobné bylo použito mnohem později na Lancii Stratos HF.

Vzadu vyčnívají pouze dvě koncovky výfuku a štíhlý nárazník. Zadní světla se nacházejí s karoserií v jedné rovině. Zavazadelník je přístupný pouze z prostoru pro cestující, zvenčí se otevřít nedá, chybí víko. Kabině dominuje tříramenný volant Nardi s dřevěným věncem a kožené sedačky, které ladí s tmavě jantarovou barvou karoserie. Ve středové konzole nechybějí nápojové držáky.

Loewy si auto navrhl pro osobní potřebu. Jeho skici pak „oživil“ turínský karosář Rocco Motto. Vyrobil hliníkovou karoserii, ve zpracování plechů ze slitin lehkého kovu byl velmi zručný.

Více výkonu

Kupé Flaminia poháněl vidlicový šestiválec objemu 2,5 l, pro ctitele přesných čísel 2458 cm3, Ten v produkční podobě dával 119 koní (87,5 kW). Loewy se samozřejmě se sériovou technikou nespokojil a motor nechal u Nardiho vyladit někam ke 150 koním (110 kW). Místo jednoduchého karburátoru dostal motor trojitý, měly jej i sportovní verze Flaminie, které se daly normálně koupit.

Některé zdroje uvádějí přesných 142 koní, tedy 104 kW. Dvoudveřová provedení Flaminie měla také zkrácený rozvor: z 2870 na 2750 mm, tedy o 120 mm. Existovaly ještě kratší i delší specifikace, ale to není případ popisovaného vozu. Byl schopen dosáhnout maximální rychlosti 190 km/h.

Loewy byl s výsledkem natolik spokojen, že se vůz rozhodl představit veřejnosti na autosalonu v Paříži. 47. ročník prestižní výstavy se konal od 6. do 16. října 1960. Název Loraymo je zkratkou návrhářova příjemní a jména – a také šlo o telegrafickou adresu jeho studia. Unikátní lancii skutečně používal, nejdříve v Evropě, když se vracel do USA, vzal si ji s sebou. Zemřel v červenci 1986, pak se po ní všechny stopy ztratily.

Několik let po jeho smrti ji objevil prezident amerického značkového klubu. Rozhodl se pro repatriaci a daroval ji automobilce, takže putovala zpět do Itálie. Tam prošla renovací a pod kapotou se znovu objevilo dvouapůllitrové „srdce“, to původní totiž zmizelo neznámo kde ještě za oceánem.

Video placeholder
Martin Vaculík a Lancia Kappa • Zdroj: auto.cz

Na plakátu

Flaminia Loraymo se stala letos symbolem výstavy Festival Car Concorso d'Eleganza 2025. Její příď je totiž zobrazena na oficiálním plakátu akce věnované klasickým vozům, kterou pořádá automobilový web Autoappassionati. Festival Car se koná v neděli 28. září v krásné historické vesničce Revigliasco Torinese. Půvabná obec obklopuje svahy Turína. Jde o teprve čtvrtý ročník, ale už je zařazen do kalendáře mezinárodní federace historických vozidel FIVA ((Fédération Internationale des Véhicules Anciens).

Plakát vznikl ve spolupráci s turínským IED a vyhrál vypsanou soutěž. Šlo o studentské klání budoucích bakalářů v oboru dopravního designu. Zahrnovalo návrhy plakátu, vlajek a bannerů pro komunikační kampaň festivalu. Mezi čtyřiceti přihlášenými projekty byl nejúspěšnější ten, který vytvořila Mercedes Alazraki. Čerpala inspiraci z umění a nálady šedesátých let minulého věku, jak také jinak? Plakát zasadila přímo do Revigliasco Torinese. Na kapotě Flaminie Loraymo sedí Viola Erickson Loewy. Choť návrháře ležérně listuje mapou Piemontu, regionu na severozápadě Itálie. Má symbolizovat eleganci a ducha této éry, také svobodu a radost z řízení auta.

Flaminia Loraymo bude jistě hvězdou přehlídky. Jediný exemplář je součástí tovární sbírky Stellantis Heritage Hub v Turíně, patří tedy přímo koncernu. Kolekce se nachází v turínské průmyslové zóně Mirafiori, konkrétně na via Plava ve zrekonstruované historické továrně Officina 81. Industriální prostřední pojme více než tři stovky aut. Loraymo zde běžně odpočívá v sekci „Concepts and Fuoriserie.“

Běžně přístupnou sbírku navštívili samozřejmě i zmínění studenti, aby pobrali inspiraci, auto si mohli prohlédnout opravdu zblízka. Její prohlídka je také součástí Festival Car 2025.

Zdroje: Stellantis Media, Wikipedia, fiva.org, StellantisHeritage.com, Autoappassionati.it

Foto: Stellantis Heritage/Lancia, Wikipedia, Video: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (1)