Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Thema: První dojmy

Diskuze (110)
Fiat vzal nový Chrysler 300 a oživil na něm slavné jméno Lancia Thema. Udělal dobře.

Chrysler 300 není nejmladším modelem, původní provedení se začalo vyrábět v roce 2004. Důkladná modernizace ale pomohla tomuto sedanu vyšší střední třídy srovnat krok s posledními trendy a pro Fiat se tedy stává přirozeným objektem při propojování portfolia s Chryslerem.

Tah, který zpočátku vyvolával velké pochyby a dodnes má nádech kontroverze, je ve skutečnosti velice chytrým tahem. Prozkoumání radikálně omlazené Třístovky ukázalo, že umístění loga Lancie je velmi prozíraným krokem. Italové se totiž rozhodli pro model, se kterým si ostudu při svých prémiových ambicích neudělají. Je zřejmé, že financovat kompletní vývoj podobně vyspělého auta by obzvlášť v dnešní době bylo téměř nemožné.

Italsko-americký sňatek z rozumu přináší výsledek v podobě prvního dítěte, které se pyšní nezvyklým genetickým mixem. Způsob a podobu tohoto křížení by pochválil jistě nejen Vito Corleone.

Design je asi neproblematičtějším aspektem rozhodnutí udělat z Chrysleru Lancii. Je zřejmé, že těm několika tisícům majitelů Lancie Thesis nová Thema radost neudělá, díky konzervativnějšímu přístupu by ale mohla oslovit širší okruh zájemců. Lancia jistě také kalkuluje s přízní stávajících zákazníků Chrysleru.

Příď po letošním faceliftu vypadá elegantně a úprava Lancie ji o něco zjemnila vlastním designem nárazníku. Agresivita tvarů a jemný náznak muscle charakteru se drží v přijatelných mezích. Záď má pro oko Středoevropana až nepříjemně ryzí retro-americký charakter. Je ale možné, že manažeři Lancie nebyli při rozhodování vedeni jen časovými a finančními požadavky. Vertikální orientace světel a design na hony vzdálený jakémukoliv konkurenčnímu modelu lze totiž považovat za určitý (byť náhodný) odkaz na Thesis. Rovná seseknutá plocha zadního čela však postrádá jedinou rafinovanou křivku a je místem, kam by se měl zaměřit příští facelift.

S 3048 mm dlouhým rozvorem má Thema nárok dělat si ambice na přesah do segmentu luxusních pětimetrových sedanů. Celková délka se po faceliftu ustálila na impozantních 5084 mm. Podobné mezisegmentové rošády ostatně dnes provozuje celá řada automobilek, včetně těch prémiových ve vyšší střední třídě: v konvenčním provedení Infiniti s řadou M, v podobě alternativního modelu Mercedes s třídou CLS a Audi s modelem A7.

Svalnaté tvary s převažujícími horizontálními liniemi mohutnost auta ještě zdůraznily. Tím se umocňuje postavení Lancie Themy jako jediného velkého sedanu s italskou značkou – samozřejmě mimo Maserati Quattroporte.

Interiér je místem, kde se už samotná předloha s názvem Chrysler 300 proměnila nejvýrazněji. Stylistům Lancie to ušetřilo práci, pro Themu jen použili logo Lancia na volant a zvolili luxusnější provedení interiéru, než jaké prezentuje sám Chrysler.

Černá kůže (na sedácích perforovaná) je sázkou na jistotu, především se ale jedná o kvalitně působící materiál, který mimochodem pokrývá i výplně dveří a téměř celou palubní desku. Sekunduje mu kontrastní prošívání bílou nití a moderní matné dřevo s hrubou nelakovanou strukturou.

V době, kdy módní trendy diktují v interiérech výrazné hranaté tvary, působí elipsy a obliny v Themě poněkud archaicky, obzvlášť v okolí loketní opěrky a u plastu lemujícího dotykovou obrazovku. V porovnání s předchozím Chryslerem 300C je to ale designový skok doslova o několik generací s ambicí nabídnout alternativu k zavedeným prémiovým značkám.

Vnitřní prostor je zcela bez výhrad, a to v přední i zadní řadě sedadel. Při pečlivém výběru nového auta dokonce může být tím hlavním argumentem, který rozhodne pro volbu této Lancie s americkým rodným listem.

V kabině způsobí rozpaky jen již zmíněná horní část středové konzole a logika ovládání převodovky 5G-tronic, původem z Mercedesů z počátku minulé dekády. Obzvlášť na manuální řazení vychylováním páky do boku, v kombinaci s absencí pádel, bude nadávat nejeden řidič hýčkaný aktuální evropskou, prémiovou i neprémiovou, produkcí.

Z Mercedesů pochází i řada dalších drobností. K těm nejviditelnějším patří pedál parkovací brzdy a spínače stahování oken. Takové sdílení ale není určitě na škodu, použití podobných dílů úrovně odpovídající zaměření auta dojem nijak nekazí, spíše naopak.

Rozpočet na vyspělé palubní systémy byl s ohledem na nízké předpokládané počty prodaných Them jistě omezený, přesto v nabídce nebude chybět automatické přepínání dálkových světlometů, systém varující před vozidly v mrtvém úhlu, adaptivní tempomat nebo systém varující řidiče před blížící se kolizí.

Paletu motorů bude při příchodu na trh tvořit kombinace šestiválců 3,6 Pentastar (215 kW, 353 Nm) od Chrysleru s osmistupňovou automatickou převodovkou a turbodieselu 3,0 l od VM Motori. V nabídce budou dvě výkonové verze, se 140 kW a 165 kW. Silnější turbodiesel se má chlubit točivým momentem 550 Nm mezi 1600 a 2800 min-1. Oba budou dodávány s pětistupňovým automatem.

Na evropské silnice má Lancia Thema vyjet v říjnu 2011.

Diskuze (110)
8. 3. 2011 07:49
Re: LANCIA?
Jeho odkaz by žil, aj keby značka zanikla. Takto bude žiť, ale prznený cudzou kultúrou.
Avatar - Barrichello
7. 3. 2011 15:04
Za kolik bude originál
pro srovnávní cena Chargeru, který už si můžete objednat
[odkaz]
Avatar - Barrichello
7. 3. 2011 13:56
Re: Výhra
Jo to se nechte. Mě osobně je to upřímně putna :-)

Avatar - Bud
7. 3. 2011 13:41
Re: Výhra
Tak se necháme překvapit ;-)
Avatar - Barrichello
7. 3. 2011 12:36
Re: Stará Thema
No ono no to paltí že ty auta skvěle vypadaly, měly styl a dobře jely.
Pokud jely ovšem.

Asi jako Aro - to bylo v terénu taky bomba, když jelo >:D

Jenže dneska je jiná doba.
Auta už se nekupují jen podle designu a jak jedou.