Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia v Ženevě 2005

Ladislav Čermák
Luxusní odnož Fiatu se v Ženevě poprvé po 4 letech v Ženevě nepochlubila novou výrobní řadou, a tak na trůn po Thesisu, Phedře, Ypsilonu a Muse tentokrát usedl „pouze“ koncept sportovní varianty předposledního jmenovaného subkompaktu.

Ypsilon Sport – vznětový trend

Znovu se pro české publikum jedná o spíše teoretické informace, na postoji vyšších instancí, že pro Lancii je český trh příliš malý, se zatím oficiálně nic nemění. Na autosalonu byla k nalezení ještě upravená Musa pod jménem Kandahar, avšak pod režií karosáře Fioravantiho. Na stánku pochopitelně nechyběly výše zmíněné typy, vč. vrcholných modelů Phedra 3.0 V6 24v CAE a Thesis Emblema 3,2 V6 24v s přepracovanou samočinnou převodovkou Comfortronic. Vedle velkých typů postávaly i Ypsilon a Musa v dvoubarevných verzích „b-colore“.

Ypsilon Sport

Ve spolupráci s designérským centrem Zagato vznikl vůz, znamenající průlom ve veřejné prezentaci značky Lancia. Zatímco dosud vystupuje bez ohledu na veleslavnou sportovní minulost jako luxusní protipól sportovně střižené Alfy Romeo, poněkud váznoucí prodeje velí hledat nové cesty a jedním z testů reakcí veřejnosti je sportovně laděná varianta luxusního kompaktu Ypsilon. S maximálním využitím koncernových montážních celků a tedy s minimálními náklady, vznikla zajímavá odpověď na vzmáhající se vlnu sportovně laděných malých vznětových aut, jejíž průkopníkem je i Fabia RS.

Za asistence výrobců jako Pirelli, MOMO, TRW, Siemens, VDO, Marelli a Delphi, zamontovali konstruktéři do útrob malého Ypsilonu silný šestnáctiventilový turbodiesel 1,9 Multijet, jehož 110 kW a 306 Nm poskytuje zajímavou dynamiku, vyjádřenou hodnotami 212 km/h, 0 – 100 km/h za 7,9 s a 80 – 120 km/h na šestý rychlostní stupeň za 7,3 s. Zvládnout téměř zdvojnásobený potenciál pomáhá o 15 mm snížený podvozek se 17“ koly, pneumatikami Pirelli PZero Nero 205/40 a brzdami TRW s kotouči o průměru 320/240 mm a plovoucími třmeny. Sportovní naladění dostal i elektrický posilovač řízení a vypínatelný stabilizační systém TRW.

Upravený vzhled má na svědomí tradiční partner Lancie se zorrovským „Z“ ve znaku, který celý vůz nově oplastoval a dvoubarevně nalakoval. První pohled osvěžuje chromové lemování šestihranných náběrů vzduchu a mlhovek, spolu s úzkou horizontální štěrbinou pod maskou. Interiér dostal šťávu v podobě čtyř samostatných sportovních sedaček, s exteriérem sladěného čalounění a sportovního volantu MOMO.


Ladislav Čermák