Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover zahájil testování elektrického Defenderu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Elektřinou poháněné provedení modelu Defender představila britská značka na jaře. Nyní začíná s testováním v nejrůznějších prostředích.

Land Rover Defender poháněný elektřinou měl světovou premiéru na letošním autosalonu v Ženevě, kde bylo vystaveno celkem sedm těchto vozů.

První z elektrických Defenderů slouží v rámci testovacího programu v projektu Eden, což je výzkumné zařízení a zároveň turistická atrakce. Tento komplex postavený na vytěženém dole poblíž města St. Austell ve Velké Británii, tvoří několik kopulí ze stovek šestiúhelníků a pětiúhelníků, v nichž se ukrývá flóra z celého světa.

Vývojový prototyp elektromobilu s pohonem všech kol, který je na první pohled k nerozeznání od sériového Defenderu 110 Pick-up má v projektu Eden poněkud zvláštní úlohu, protože zde slouží k tahání čtveřice přívěsů. Ty tvoří 12tunový silniční vlak pro 60 cestujících, který je schopen díky Land Roveru zdolat i šestiprocentní stoupání v areálu mezi kupolemi.

K pohonu elektrického off-roadu schopného dosáhnout maximální rychlosti okolo 112 km/h slouží elektromotor o výkonu 70 kW a točivém momentu 330 N.m. S ohledem na přísun maxima točivého momentu ihned po roztočení elektromotoru je použita jednostupňová převodovka s poměrem 2,7:1, která je zkombinována se systémem pohonu všech kol ze sériového Defenderu. Součástí výbavy je modifikovaná verze systému Terrain Response.

Potřebnou elektrickou energii dodá 300 V lithium-iontová baterie s kapacitou 27 kWh, umožňující dojezd přes 80 km na jedno nabití. Při jízdě v terénu nízkými rychlostmi může baterie vydržet až osm hodin provozu. Při použití 7 kW rychlonabíječky se baterie dobije za čtyři hodiny a s přenosnou 3 kW nabíječkou za deset hodin.

Baterie o hmotnosti 410 kg nahradila turbodiesel v motorovém prostoru Defenderu a pick-up pro provoz v projektu Eden je vybaven ještě druhou baterií, díky níž se může dojezd prodloužit o 20 km. Pohotovostní hmotnost vozu je o 100 kg vyšší než u standardního Defenderu 110 a pohybuje se mezi 2055 a 2162 kg v závislosti na typu karoserie (pick-up, hard-top, station wagon).

K chlazení všech hlavních komponentů elektrické hnací soustavy, včetně baterie, invertoru a motoru slouží vzduch, což narozdíl od použití kapaliny výrazně snižuje hmotnost. Land Rover uvádí, že regenerativní brzdění bylo optimalizováno natolik, že při použití systému Hill Descent Control může motor vyrobit 30 kW elektřiny.

Projekt elektřinou poháněného Defenderu má Land Roveru posloužit jako pojízdná laboratoř a prověřit možnosti využití elektromobilu v náročných podmínkách. Se sériovou výrobou se nepočítá a zbývajících šest vozidel bude následovat pick-up a přejde do služeb nejrůznějších organizací.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
4. 8. 2013 14:13
Co elektromobil, to tragedia...

1. Mizerny dojazd
2. Neprijatelne dlha doba nabijania
3. Zlozity pristup k nabijacke
4. Komplikovana technika a zlozite opravy.

Defender ma byt auto do ktoreho mozem nalozit sud benzinu/nafty a prejst s nim krizom cez kontinent z Finska do Thajska a ne nieco v com budem hodinu jazdit a tak to 4 hodiny nabija (a dufat ze sa po ceste nepokazi pretoze ho sam nedokazem opravit).
Elektromobily maju zmysel akurat tak v meste kde s nim nikto nebude jazdit viac nez hodinu nonstop a kdekolvek kde bude parkovat (doma, v praci, pri nakupnom centre) bude zaroven aj nabijacka.