Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární, ale rozporuplný Ayrton Senna by dnes oslavil 57. narozeniny

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 21. 3. 2017
25
12
Zobrazit náhledy (25)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Ayrton Senna, kontroverzí postava dějin automobilových závodů, se narodil před 57 lety. Ve formuli 1 byl třikrát mistrem světa.

Senna proslul velkými vítězstvími a korunami světového šampiona, ale i velmi spornými momenty. Jezdil doslova na hraně, nebral ohledy na soupeře a ve vypjatých chvílích je posílal z tratě ven... Ayrton da Silva spatřil světlo světa 21. března 1960 v São Paulu. Začínal jako mnozí jiní doma na motokárách, coby závodnický pseudonym si zvolil podobně jako jeho kolega Nelson Piquet dívčí příjmení své matky. Po přesunu do Evropy opanoval britské a evropské šampionáty formule Ford a taktéž ostrovní F3, Vyšší kategorii nikdy nejezdil.

Na Tolemanu a Lotusu

Na konci sezóny 1983 už logicky „uzrál“ pro formuli 1, brazilská vycházející hvězda byla jasně vidět. Postupně si vyzkoušel vozy týmů Williams, Brabham, McLaren a Toleman. Smlouvu podepsal poslednímu z nich. Svůj nesporný talent prokázal v deštivém Monaku 1984, kdy stíhal vedoucího Alaina Prosta (McLaren), ale závod byl v prudkém lijáku zastaven..

Ze slabšího a pomalého Tolemanu přestoupil k Lotusu. S nejdříve klasickými černozlatými a později žlutomodrými monoposty zvítězil celkem šestkrát, poprvé v Portugalsku 1985, naposledy v Detroitu 1987, což bylo také poslední prvenství původního Teamu Lotus. Pro další rok ovšem změnil barvy na červenobílé a přesunul se do Wokingu.

Oteřená válka s Prostem

Sezóně 1988, poslední s turbomotory dominovaly McLareny MP4/4 poháněné agregáty Honda. Vyhrály 15 ze 16 GP, a to ještě se v Monze připletl Sennovi těsně před koncem nešťastně do cesty náhradník za nemocného Nigela Mansella Jean-Louis Schlesser (Williams), takže doma slavilo „double“ Ferrari. Prost měl méně triumfů než Senna (7 oproti 8) a škrtalo se mu více bodů, titul tedy prohrál. Jako první v historii se sice dostal přes stovku, nasbíral jich 105, ale k ničemu mu to nebylo... Vztah obou pilotů navíc brzy přerostl doslova v otevřenou válku.

Další důležité dějství se odehrálo v Suzuce 1989, kde se dva kohouti v 46. okruhu GP Japonska srazili. Pomyslnou mistrovskou korunu si tentokrát nasadil Prost, nálada v týmu byla však taková, že raději „sbalil kufry“ a odešel do Maranella. Opravdu se nesnášeli. Další ročník se tak stal nejen soubojem obou jezdců, ale i dvou stájí. Vyvrcholil opět v Japonsku, avšak hned po zhasnutí zelených světel - další vzájemnou kolizí.

Senna se sice stal podruhé mistrem světa, za incident však poprávu obdržel půlroční podmínku. Byla to jeho vina, úmyslně svého francouzského soka sestřelil. Jako odplatu za závod v předchozím roce? Ve formuli 1 ovšem platí jedno nepsané pravidlo: zatáčka je toho, kdo do ní vjede první. Ayrton se do šikany prostě k Alainovi nacpal a pokusil se jej předjet... Nechal se traťovými maršály roztlačit, jeho vůz byl na rozdíl od Francouzova pojízdný, v cíli jej však diskvalifikovali, do závodu se totiž vrátil únikovou zónou a nikoli po trati...

V roce 1991 královskou korunu obhájil, McLarenu ovšem mohutně na paty šlapal Williams, který v následující sezóně převzal vládu. Honda odešla a červenobílá stáj z Wokingu se musela spolehnout na motory od Fordu. Senna předvedl famózní jízdu v deštivém Doningtonu, kdy během prvního kola vyřídil čtyři své soupeře, dostal se do vedení a GP Evropy 1993 nakonec vyhrál.

Smrt v Imole

Pro sezónu 1994 podepsal Franku Williamsovi, muži, který mu nabídl vůbec první svezení z formulí 1. Brit k Damonu Hillovi sháněl náhradu za Prosta, který ukončil aktivní kariéru. A přišla ona tragická Imola... Nejdříve v pátek málem zahynul Rubens Barrichello. V sobotní kvalifikaci už ale Zubatá po osmi letech v královské disciplíně znovu doopravdy kosila. Pro Rakušana Rolanda Ratzenbergera, který hájil barvy nováčkovského Simteku, to bylo poslední vystoupení v životě. V sedmém kole restartovaného nedělního závodu Sennův modrobílý Williams FW16 vybočil z tratě v zatáčce Tamburello a narazil do zdi. Trojnásobnému šampionovi nešlo pomoci, zemřel ještě tentýž den, 1. května v 18:40 v boloňské nemocnici Maggiore. Bylo mu 34 let.

Rozloučit se s ním na pohřeb přišlo 1,5 milionu lidí. Tragická smrt posunula brazilského jezdce až do role nekriticky zbožňované modly. Během své desetileté kariéry stihl absolvovat 161 Grand Prix, 41 z nich vyhrál. Jeho 65 postavení v čele startovního pole bylo rekordem až do Velké ceny USA 2006, kdy tento výkon překonal Michael Schumacher. Nutno dodat, že Senna mnohdy v kvalifikacích (jezdily se dvě hodinové v pátek a v sobotu) vyrážel na okruhy těsně před svými největšími soupeři a úmyslně je zpomaloval... Potrestán za to však nikdy nebyl.

Film

Zrovna tak kontroverzní jako sám pilot je i životopisný dokument, který natočil před sedmi lety Asif Kapadia. Sám přiznal, že byl Sennovým velkým obdivovatelem. Prosta tudíž ve svém snímku vystihl jako „toho špatného“, kterému navíc údajně nadržoval tehdejší předseda FIA a FISA Balestre. Mnoho mladších fanoušků, kteří konec 80. let nezažili, tím bohužel dokázal pan režisér ovlivnit.

Foto: F1 Classic, Wheels Age, archiv

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Neobjektivny članok
| 10. 1. 2018
Neskutočne zly članok. Tolko nepravd. Co sa tyka tych kolizii ano podla pravidiel to malo bit tak 90 mal ziskat titul Prost ale v 89 Senna. To je uplna sprostost že to nebola Prostova vinna. Bola to jeho vinna z kokpitu je vidiet ako zatača do Sennu ktory je vedla neho ktoreho už videl určite. Navyše bezohladu nato jeho diskvalifikacia bola totalne nezmyselna čo dalši rok jednoznačne a skoro jednohlasne potvrdili samotni jazdci na brifingu že vratit sa po nehode naspat pred šikanu a ist tak vlastne oproti ostatnim je totalna sprostost. Navyše čo sa tyka 90 roku ono by sa ten manever v prvej zakrute pravdepodobne nestal nebit toho že sa z ničoho nič rozhodli presunu pole position z čistej na špinavu vnutornu stopu čo dovtedy tak nebolo a nemalo bit ani ten rok čo pochopitelne Sennu nasralo.

A to stymi kvalifikaciami to neviem kde autor vyhrabal jednak určite by ho diskvalifikovali nebol predsa od začiatku ta legenda Senna ako dnes takže nemali prečo jeho zrovna nediskvalifikovat. Takže to je čista somarina navyše nejeden pilot sa vyjadril že ked v kvalifikačnom kole videl za sebou Sennu radšej uhol lebo nechcel bit tym okom sa hovorilo že mu pokazil kolo čo už same ukazuje že určite si boli vedomy aj pravidiel. A to ani nehovorim otom žeby Senna musel neustale kružit na trati aby odchytil každeho rychleho supera to je proste absolutna kravina.

Najlepšie je že autor vlastne je viditelne naštvany na film Senna a dava mu kritiku za neobjektivitu a sam ako odvetu napisal neobjektivny članok.
Senna
| 22. 3. 2017
Williams na začátku 90 těžil ze svého vinikajicího aktivního podvozku. Tím byl o level jinde. Bohužel pro Ayrtona ho pro sezonu 94 zakázali a auto bylo velmi nestabilní. Jo dělal na trati i věci za hranou to dělal i Schumi je to ale proto že tyto věci přinášej rozhodující body a tím odlišuje multišampiony od výborných pilotů.
Avatar - wakantanka
Senna
| 22. 3. 2017
to takých nás vtedy bolo asi viac :-(
Senna
| 22. 3. 2017
Senna byl na draze pekna potvora a jak on rekl, pro vitezstvi je schopen udelat cokoli. Vzpomenme si na sezonu 1990, kdy odstranenim Prosta hned v prvni zatace znamenalo pro Sennu titul. Senna uz to predvedl o rok predtim, kdyz byli ve stejnem tymu.
Idealizovat si Sennu je hezke, ale i on mel sve slabe chvilky a byl pekna potvora.
Avatar - Dinar
Senna
| 22. 3. 2017
Formuli 1 Sennovy éry jsem sledoval velmi. Tak jako chytrolín, co psal tenhle článek tvrdí, že film Senna dělá zlého muže z Prosta, já tvrdím, že chytrolín naopak nasazuje psí hlavu Sennovi.
Nechápu už titulek, protože co je/bylo na Sennovi rozporuplného? Jako závodník to byl člověk naprosto přímý, čitelný, který měl jediný zájem, jet, co nejrychleji. Podle mně čirá esence závodníka, na které nic rozporuplného není. Jako člověk byl také velmi čitelný, silná víra, velké srdce, na to, co uměl a jak byl slavný, byl hodně skromný, skutečná osobnost.
Prost byl vynikající závodník, ale jestli bych měl o někom z této éry říct, že jeho stopa v F1 je rozporuplná, pak se to na Prosta hodí mnohem více než na Sennu. V tom, jak popisuje film Senna Prostovo kličkování a využívání vztahů s vedení FIA, tak nějak po francouzsku, je přesný, dost se kolem toho namluvilo už v té době, Prosta za tohle kritizoval kde kdo, ono je to vidět i na jeho "historickém" odkazu, jakémsi piedestalu největších světových jezdců, mluví-li se o legendách, Prost často ani nebývá zmiňován, jinými slovy, na to, jakých výsledků Prost v F1 dosáhl je lidmi kolem F1, a nejen jezdci, velmi málo ceněn. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku