Lepší výhled z SUV? V USA začínají řešit problém s novým slepým úhlem
Lepší výhled z SUV? V USA začínají řešit problém s novým slepým úhlem
Segment SUV roste po celém světě, a spolu s ním rostou i samotné automobily. V USA však nyní začínají řešit problém velkých SUV s vysokou a protáhlou kapotou, která vytváří nový slepý úhel, nebezpečný zejména pro malé děti.
Na situaci nedávno upozornila americká televizní stanice NEB News4, která před tzv. full-size SUV posadila devět malých dětí, než si řidička vůbec něčeho všimla. Pro mnohé rodiče pak bylo překvapení, jak velký prostor před vozem vlastně řidič pořádně nevidí.
Senátor Richard Blumenthal, který je součástí komise dohlížející na úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), v pátek vyzval tuto organizaci, aby se začala aktivně zabývat nebezpečím, které velká SUV představují pro děti a další chodce. Důraz je přitom kladen právě na slepé místo před vozem.
Blumenthal se přitom odkazuje na dřívější nařízení Kongresu, které zavedlo povinnou instalaci parkovacích kamer, které mají zabránit nehodám při couvání. „Podobně jednoduché řešení viditelnosti vpředu by mohlo zabránit úmrtím,“ cituje senátorova slova Reuters.
Podle veřejně dostupných dat NHTSA, na která se odkazují kolegové z Carscoops, mělo přitom jen v roce 2019 dojít k úmrtí 177 dětí (chodců) na silnicích, dalších 48 dětí pak v témže roce zemřelo na silnicích při jízdě na kolech. Ohroženy ale nejsou pouze děti.
V roce 2020 totiž mělo na amerických silnicích zemřít celkem 6.721 chodců, což představuje meziroční nárůst o 4,8 procenta. Počet úmrtí při srážkách auta s chodcem pak vzrostl za rok o 21 procent, což představuje největší nárůst od chvíle, kdy NHTSA monitoruje úmrtí chodců na silnicích.
Podle organizace IIHS, která je zjednodušeně řečeno obdobou NCAP, velká SUV a pick-upy způsobují během srážek s chodci vážnější zranění. Předně je však potřeba zmínit, že u těchto tipů automobilů je podle IIHS vyšší riziko srážky s chodcem. I z toho důvodu začala organizace upravovat své crash-testy, aby zohlednila větší auta na silnicích.
Sluší se přitom zdůraznit, že již dnes nabízí stále větší počet automobilek různé asistenční systémy, kamery a senzory hlídající prostor před vozidlem. Mnohdy se však jedná o volitelné vybavení, případně spjaté s vyšší výbavou. To by se však časem mohlo změnit.