Lexus ES oficiálně: Předokolka nahrazující GS chce provokovat designem
Dopředu avizovaná nová, již sedmá generace Lexusu ES oficiálně debutuje na právě probíhajícím autosalonu v Pekingu. Jak už jsme vás informovali, ES vůbec poprvé zavítá do západní a střední Evropy, když nahradí stávající model GS. Prodávat se začne ještě před koncem roku.
Svým designem auto navazuje na dříve odhalené modely LS a LC, sám šéfdesignér auta Jasuo Kadžino tvary ES charakterizuje jako „provokativní eleganci.“ Ostře řezané světlomety tvarově navazují na předchůdce, výrazná maska chladiče v tvaru přesýpacích hodin je ale zcela jiná – navíc se bude lišit podle objednané verze. Ta výchozí použije mřížku se svislými lamelami, zatímco pro ES poprvé nabízená varianta F Sport bude mít speciální křížový vzor v černé barvě. Lexus také zdůrazňuje nižší kapotu, což umožnilo použití nové globální platformy GA-K.
Oproti minulé generaci pak novinka vcelku vyrostla. Je o 65 mm delší a 45 mm širší, proporcím naopak pomáhá o 5 mm nižší karoserie. Rozvor byl natažen o 50 mm.
Kabina vychází z koncepce nazvané Lexus Future Interior concept, která kombinuje na řidiče orientovanou část s prostornou a komfortní částí pro pasažéry. Příplatková navigace využívá 12,3palcový displej ovládaný touchpadem, případně hlasovým ovládáním. V modelu F Sport pak najdeme speciální metalický dekor inspirovaný tradiční japonskou výrobou mečů, zatímco u běžných verzích je využit bambus.
ES debutuje se čtyřmi motory, na českém trhu však bude dostupný pouze hybrid. Konkrétně půjde o ES 300 h využívající čtvrtou generaci hybridního ústrojí. Jeho součástí je 2,5litrový čtyřválec schopný pracovat v Atkinsonově cyklu doplněný o kompaktnější a výkonnější elektromotor. Výsledkem je výkon 160 kW a kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km.
Na jiných trzích se dočkají i ES 350 poháněného vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru a výkonu 183 kW. Podle Lexusu úžasně hladce pracující motor s upraveným vstřikováním D4-S spolupracuje s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. Dále bude k dispozici ES 250 s 2,5litrem a osmikvaltem a blíže nespecifikovaný základ v podobě ES 200.
Z hlediska charakteru automobilka slibuje přechod z auta primárně zacíleného na komfort na vůz, který potěší i svými jízdními vlastnostmi. Podle šéfinženýra auta Jasuhira Sakakibary je nové ES to vůbec nejsportovnější v historii tohoto modelu. Primárně to zajišťuje tuhá platforma GA-K, která torzní tuhostí konkuruje architektuře GA-L s pohonem zadních kol, známé třeba z LS. Použití vysokopevnostní oceli snižuje hmotnost auta, zatímco podvozek vzadu využívá nový multilink a u verze F Sport i adaptivní tlumiče.
Lexus ES se začne prodávat na podzim, v září mají dorazit na trh verze ES 200, ES 250 a ES 350, které v prosinci doplní hybridní ES 300h. Automobilka přitom autu hodně věří, v Evropě se má stát jejím klíčovým modelem, který jí pomůže do roku 2020 překonat hranici 100.000 prodaných vozů. Loni Lexus na evropských trzích prodal bezmála 75.000 automobilů.