Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS 250 – Céčku zase blíž

Michal Fokt
Tak má vypadat správný facelift – dobré vlastnosti se nemění, u těch horších došlo ke zlepšení. Teď už omlazený Lexus IS s dvaapůllitrovým šestiválcem od slova luxus odlišuje skutečně jen jediné písmeno.

Zkraje letošního roku se nám faceliftovaný IS dostal do ruky s naftovým motorem a kolega Aleš Jungmann tak za mě odvedl černou práci a zaměřil se na změny, kterými sedan prošel. Tedy jen stručně: vězte, že IS má nyní jiné tvary jak na nasávacím otvoru v předním nárazníku, tak na masce chladiče. Zadní světlomety se chlubí novou diodovou optikou s pozměněným uspořádáním, boční směrová světla se přesunula do krytů zpětných zrcátek.

lexus strednitrida testy lexus strednitrida testy  

Velmi decentní

Také v interiéru došlo jen k těžko postřehnutelným modifikacím, které ale pracovišti řidiče rozhodně prospěly. Středový panel už není tvořen jednolitou barvou plastů, přibyly ozdobné (a nanejvýš decentní) chromové prvky, změnil se i tvar hlavních ovladačů seskupených v okolí obrazovky a nové matové materiály dostaly i výdechy ventilace.

Výsledkem je, že kabina působí ještě útulněji než předtím. Ano, útulněji, ovšem nikoli prostorněji. IS se tak nezbavil puncu zcela bezkonkurenčně nejstísněnějšího auta střední třídy. Málo místa mají jak nohy všech pasažérů, tak lokty a dokonce i hlava. Prostě a jednoduše – i ve většině aut segmentu B budete mít více životního prostoru. Vzrostlejší řidiče navíc znevýhodňuje poměrně vysoký posaz za volantem a malý rozsah nastavení sklonu sedáku i sloupku volantu. IS prostě asi bylo navrženo pro (útlé) manželky movitých Američanů, jimž asi nebude vadit ani sedák, jenž se zdá být dost krátký a opěradlo postrádající výraznější boční vedení.

Jedním dechem však musím na druhou stranu pochválit možnost vybavit si přední kožená sedadla odvětráváním, to zatím není ani v prémiové střední třídě samozřejmost.

Reklama na ticho

Když jsme jezdili s původním IS, užívali jsme si v kabině špičkové odhlučnění motoru i aerodynamického svistu, které narušovalo jen hučení kol, jejichž izolace nebyla zvládnuta tak precizně. Teď jedeme v omlazeném autě a – slyšíme to samé. Neznamená to ale, že by si Lexus nebral naše výtky k srdci, valivý hluk byl sice citelně potlačen, ale i tak zůstává i nadále tím nejrušivějším elementem jízdy. Takže už ho teď snad ani nelze považovat za výtku, to jsou jen motor i vzduch opravdu nekompromisně ponechány vně kabiny. Prostě ideální prostřední, kde si můžete pustit velmi slušné audio Mark Levinson „na plný koule“. Tedy pokud zrovna hrajete hudbu z CD, příjem rádia anténou umístěnou v rámu zadního okna je totiž až překvapivě špatný.

lexus strednitrida testy lexus strednitrida testy  

Největší zlepšení ale malý „lex“ prodělal co se kvality jízdy týče. Neduhem předchozí verze byl značný přenos rázů a hluku od nerovností vozovky do kabiny, což kazilo celkově kladný dojem z jízdy. Nyní má IS 250 nové tlumiče a tvrdší pružiny, takže je o něco méně plavný, ale rázy zvládá filtrovat velmi dobře.

Sameťák

Šestiválec o objemu 2,5 l a šestistupňová automatická převodovka se chovají stejně, jako zní. Vůz řadí lehce a bez sebemenšího cukání, zrychluje plynule a přestože mu nedělá problémy nechat se vytočit až k omezovači, jenž zasahuje až překvapivě brzo (v 6500 otáčkách), a docela příjemně akceleruje, i přesto dává najevo, že se cítí nejlépe o 700-800 otáček níž, kde vrcholí jeho točivý moment. Jako základní motorizace poslouží k bezproblémovému, přiměřeně svižnému každodennímu cestování, jeho jediným problémem však zůstává, že jde zároveň o nejsilnější benzinovou verzi, pokud tedy nechcete rovnou IS F s pětilitrovým V8. Americký trh si zasloužil také silnější civilní motorizaci IS 350…

Automat nemá problémy s obsluhou motoru v samočinném režimu, když jsme se ale rozhodli řadit sami pomocí pádel pod volantem, elektronika si se změnami jednotlivých „kvaltů“ dávala docela na čas.

Jede ostře, ale nerad

Na podvozek Lexusu IS jste se čas od času mohli dovědět nepěkné věci. Ale nevěřte tomu. Tahle zadokolka nefunguje na silnici o nic hůř než céčkový mercedes nebo trojkové BMW. Stabilita v zatáčkách je prvotřídní, chování neutrální bez velkého rizika přetáčivosti, na kterou nemá V6 příliš síly a trakce obvyklá v této kategorii. Ale i přesto tento komfortně nastavený sedan nabádá spíše k poklidnému jízdnímu stylu. Dílem je to zásluha sice docela přesného, ale hodně přeposilovaného řízení, v němž není žádný cit, takže se vytrácí vazba mezi koly a volantem. Navíc je v zatáčkách cítit, že IS něco váží a lehké nerovnosti občas dokáží karoserii nepříjemně rozhoupat a radost nemá ani z překlápění ze zatáčky do zatáčky.

lexus strednitrida testy lexus strednitrida testy  

Jen brzdy celý homogenní komplet poněkud narušuji – mají velmi ostrý nástup a nebylo snadné se s nimi sžít a nezvládal to kupodivu ani elektronický systém adaptivního tempomatu, takže docházelo nezřídka k bezdůvodné prudké deceleraci.

Krok vpřed

Lexusu se i svého nejmenšího modelu podařilo vypořádat s největšími nedostatky – rázováním podvozku na nerovnostech a potlačením hluku od kol. Přitom se nezměnilo nic na jeho silných stránkách. Takže v kategorii výtek zůstává už jen netečné řízení a celková orientace na poklidný jízdní styl, spolu s beznadějně stísněným interiérem a kompromisním posazem za volantem. Naštěstí znám spousty lidí, kterým tohle vůbec nevadí…

První cena vozu779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací879.000,- Kč (IS 250, 154 kW)
Základní cena testovaného vozu1.064.000,- Kč (IS 250 Luxury, 154 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.194.000,- Kč (IS 220Luxury, 154 kW)

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný motor
  • Velmi tichý interiér
  • Bohatá základní výbava
  • Velká zpětná zrcátka
  • Prvotřídní komfort jízdy

Minusy

  • Stísněný interiér ve všech směrech
  • Vysoký posaz za volantem
  • Malý vstup do zavazadlového prostoru
  • Přeposilované řízení
  • Špatný příjem radiosignálu

Michal Fokt
Lexus IS 250
Cena základní sestavy 1 064 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBD, TRC, VSC (řízení stability vozidla), BA (brzdový asistent), čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem (vypínatelný), boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří Double Lock, systém na ochranu krční páteře (u předních sedadel), uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), přední mlhovky zabudované v nárazníku, systém bezklíčového nastupování a startování Smart Entry and Start, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, 16“ šestipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16, brzdová a zadní světla z diod, systém osvětlení vstupu pomocí diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné, vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu, přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, anténa zabudovaná do zadního skla, 6stupnová manuální převodovka, sedadla s látkovými potahy, tempomat, audiosystém: tuner FM/AM s RDS, CD přehrávač na 6 disků kompatibilní s MP3 a WMA, konektor pro přenosné audiozařízení, 13 reproduktorů, automatická klimatizace: oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu (manuálně), volant: tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestaveným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje, se sloupkem řízení absorbujícím energii nárazu, palubní počítač, multifunkční informační displej ukazatelem venkovní teploty, dojezdu, průměrné spotřeby, průměrné spotřeby od posledního tankování, okamžité spotřeby, průměrné rychlosti a ukazatelem zařazení jízdního stupně pro automatickou převodovku, ukazatel vnější teploty, startovací tlačítko systému "Smart Entry and Start", optitronové přístroje, elektrický posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavenou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, se zásuvkou pro připojení externího přehrávače, střední loketní operka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky, parkovací asistent – senzory vpředu a vzadu, Bi-xenonové přední světlomety s výsuvnými ostřikovači, I-AFS (adaptivní přední světlomety), dešťový senzor, samostmívací vnitrní zpětné zrcátko, samostmívací vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách (výškově a podélně) Kč
Cena testované sestavy 1 194 000 Kč
Výbava testované sestavy 18" kola z lehkých slitin s 5 duálními paprsky, pneumatiky 225/40 R18 vpředu a 255/40 R18 vzadu (10 000,-), Paket Navigační systém obsahující položky: 7" dotyková obrazovka, navigační systém DVD s dynamickou navigací (DRG), připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth s ovládáním na volantu, audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory, přehrávač na 6 disku DVD s digitálním prostorovým zvukem 5.1, parkovací kamera, hlasové ovládání (navigace-audiosystém-klimatizace-telefon) – vše celkem za 90.000,-Kč, adaptivní tempomat a přednárazový bezpečnostní systém (85 000,-), elektronický kartový klíč (10 000,-), metalický lak (20.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2500
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 252 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.7 / 7 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 485
Rozměr pneu: 225/40 R18
Lexus IS 250
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano