Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus LFA: 4,8 l, V10, 412 kW, 480 Nm, žádné elektromotory

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 25. 10. 2009 • 00:25
49
41
Zobrazit náhledy (49)
Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA Lexus LFA
Na autosalonu v Tokiu má světovou premiéru sériová verze supersportovního Lexusu LFA, bezesporu nejvýznamnější novinka této výstavy.

Chtělo by se říci konečně, protože od představení prvního konceptu LF-A uplynulo již takřka pět let, poprvé jej mohli vidět návštěvníci detroitské NAIAS v lednu 2005. O dva roky později se na stejném místě objevila nová verze, kterou loni tamtéž doplnila otevřená verze.

To, že LF-A spěje do sériové výroby, bylo již zřejmé a skutečnost potvrdil nejdříve matně černý prototyp, který jel v loňském roce čtyřiadvacetihodinovku na slavné a přetěžké Nordschleife, tedy Severní smyčce Nürburgringu. Letos se na stejné trati objevily dva předsériové vozy, které nasadil tým Gazoo Racing. Projekt však odstartoval již v roce 2000 a vedl jej Haruhiko Tanahashi.

Produkční model přišel o pomlčku v názvu, písmeno F (podle závodního okruhu Fuji Speedway), kterým Lexus označuje všechny sportovní modely, ovšem nemůže chybět.

LFA je dvoumístný supersport s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak také jinak. Zážehový vidlicový desetiválec typu 1LR-GUE s rozvodem DOHC má hliníkový blok a velmi kompaktní rozměry, které jsou údajně srovnatelné s agregáty V6. Je uložen podélně za přední nápravou. Ze zdvihového objemu 4805 cm3 poskytuje největší výkon 412 kW (560 k) při 8700 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm v 6800 min-1. Všechna tato čísla ukazují na to, že motor bude asi hodně blízkým příbuzným závodních pohonných jednotek. Točivý moment motoru přenáší šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka ASG, která je schopna měnit rychlostní stupně v intervalu 0,2 s. Ta je umístěná u zadní nápravy (tzv. transaxle) kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Červené pole otáčkoměru začíná v 9000 min-1, 90 % točivého momentu lze využít již od 3700 min-1.

Podvozek, při jehož konstrukci se uplatnil lehký, pevný a drahý karbon, má rozvor náprav 2605 mm a rozchod kol 1580/1570 mm. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu pak víceprvková náprava obojí z hliníkové slitiny. Tlumiče jsou produktem vlastního vývoje značky Lexus.

Kotoučové brzdy jsou vyrobeny z CCM, tedy z karbonkeramického materiálu. Přední mají šest pístků a průměr 390 mm, zadní čtyři a jsou o něco málo menší: 360 mm.

Elektronické systémy v moderním voze nemohou chybět, o této kategorii nemluvě. Kromě dnes již běžných pomocníků (ABS) je k dispozici například stabilizace VSC, či kontrola trakce, elektronickým srdcem celého vozu je pak VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management). Nechybí ani diferenciál Torsen se zvýšenou svorností.

Lexus LFA jezdí na dvacetipalcových kolech BBS s pneumatikami Bridgestone 265/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Automobil s vnějšími rozměry 4505 x 1895 x 1220 mm váží 1480 kg, Lexus slibuje takřka ideální rozložení hmotnosti v poměru 48 : 52.

LFA je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 s a sprintovat až k hranici 325 km/h. Spotřeba paliva nikoho v této kategorii příliš nezajímá, ale palivová nádrž o objemu 73 l se nezdá být příliš naddimenzovaná.

Za největší konkurenty jsou považovány automobily Aston Martin DB9, nové Ferrari 458 Italia a také Lamborghini Gallardo, byť to se liší koncepcí.

LFA vznikne pouze v limitované sérii 500 kusů, výroba má začít ale až v prosinci 2010 v továrně Toyoty v japonském Aichi a potrvá přesně dva roky. Plán mluví o maximálně 20 kusech měsíčně. Zákazníci budou předtím pečlivě vybíráni, Lexus rozhodně nechce prodat svůj supersport každému.

Ten, kdo bude žádat speciální barvy, či závodní balíček pro jízdu na okruzích, si bude muset počkat až na začátek roku 2012.

Základní verze bude stát v USA 375.000 dolarů, v Evropě pak stejnou částku v eurech. Prodávat se bude i v domácím Japonsku za 37,5 milionu jenů.

Je možné, že tento vůz uvidíme i na našich silnicích, importér vozů Lexus do České republiky už registruje tři vážné zájemce.

Témata
27. 10. 2009 16:13
Re: hmm
Nemáš se za co stydět. Naopak. Víš od čeho jsou kouty ? Od stehen. :yes:
Avatar - twistedTSD
26. 10. 2009 19:01
Re: 375 000 eur?
nj ale i tak si muzou dovolit nasadit prehnanou cenu - driv nebo pozdeji, urcite se prodaji
Avatar - kolmar
26. 10. 2009 16:44
Re: Co s ním ?
No, o takychto veciach hovorim (ako napr. ty o tych lakoch...)

S bendzinom neviem, v USA som nikdy nebol a nestudoval bendzin, no com cital (americky tester aut) tak vraj vyssi stupen bendzinu ako 87-cka je vraj tazsie zohnatelna...neni to na kazdej cerpacke!

Zase prizvukujem, ze so myslel najme na Japonskych vyrobcov, ktory prisposobia auto na US aj na EU a to dost rozdielne. Ten isty motor ma iny vykon, iny krutak, odpruzeie je tiez inac nastavene, dokonca aj servisne intervaly (v extreme).... nemozeme vsetko hadzat do jedneho mecha...napr. ako ste vy spomenuli nemecke auta sa lisia naozaj minimalne...
Avatar - kolmar
26. 10. 2009 16:39
Re: Co s ním ?
Ano, aj X5, aj MB ML, tusim aj GL...co na tom?? zmeny sa robia vo fabrike nie?? a mimochodom, hovoril som hlavne o mimo EU autach!!!! kolko krat to zdoraznim?
Avatar - Plautus
26. 10. 2009 16:33
Re: hmm
ach jo, náš typický mužský "neduh" :-|

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud