Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus NX 300h: První statické dojmy

Jan Mička
Diskuze (48)
Lexus NX vyrazí do boje proti BMW X3, Audi Q5 nebo Mercedes-Benzu GLK. Nesmírně drahý prototyp jsme si osahali ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Pekingu.

Modelem RX vstoupila automobilka Lexus do segmentu SUV již v roce 1997. Bojovat však proti konkurenci s jedním modelem je z dlouhodobého hlediska nevýhodné. Právě proto se v Lexusu zamysleli a navrhli koncept LF-NX, který loni šokoval návštěvníky tokijského a frankfurtského autosalonu.

Ačkoliv design konceptu LF-NX (LF značí zkratku Lexus Future) nenechal nikoho chladným, bylo jasné, že takovou sériovou podobu očekávat nemůžeme. Svalnaté proporce a menší podíl prosklení však zůstaly zachovány, což z modelu NX dělá, alespoň po stránce vzhledu, jedno z nejvýraznějších aut svého segmentu.

Design

Hlavní rysy produkčního Lexusu NX nesou prvky nové designové identity značky. Přední světlomety jsou plně ledkové, masku ve tvaru vřetene známe už prakticky ze všech sourozeneckých modelů a paket F Sport, se kterým Lexus nový model poprvé prezentoval, jakbysmet. Na kompletní soupis výbav a příplatkových prvků je sice ještě velmi brzo, už nyní ale víme, že na výběr bude z několika typů litých kol o rozměrech 17 a 18“. Subjektivně nám však připadá, že by mohl Lexus ještě jednu či dvě velikosti přidat. Kontrastní lemy blatníků totiž vystavené osmnáctipalcové disky opticky zmenšují.

Při pohledu zezadu se nemůžeme ubránit dojmu, že se designéři Lexusu inspirovali u Toyoty RAV4. Tvary modelu NX jsou však daleko složitější, propracovanější a s větším smyslem pro detail, což je patrné hlavně u zadních svítilen z diod. Ty jsou zcela přirozeně rozděleny spárou mezi blatníkem a víkem zavazadelníku, při přímém pohledu zezadu však žádné přerušení toku světla nezaznamenáte.

Interiér

S novou generací modelů automobilky Lexus ustupuje usedlost do pozadí a nastupuje elegantní sportovnost. Digitální přístrojový štít s ekonoměrem je u hybridních verzí stálicí, kaskádovitě řešená středová konzola je však mezi modely značky úplnou novinkou. Další navíc najdeme na středovém tunelu – multifunkční ovladač Remote Touch totiž přišel o charakteristickou myš, kterou nahradil praktičtější touch pad. V souvislosti s ním přichází také přepracované menu multimediálního systému, které je primárně rozděleno na pracovní a zobrazovací část.

Tím však elektronické vymoženosti Lexusu NX nekončí. Úplně poprvé se v rámci automobilky setkáme s přihrádkou pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, multifunkční displej umí zobrazit také boční přetížení při průjezdech zatáčkami, prostor kolem vozu hlídá funkce Panoramatic View Monitor a při couvání z parkovacího místa se díky systému RCTA nemusíte obávat překřížení dráhy dalším automobilům.

První středně velký crossover od Lexusu navíc nestrádá ani po stránce vnitřního prostoru. První dojem z vyššího posazu na bohatě dimenzovaných předních sedadlech hodnotíme veskrze kladně, výhled z kabiny je příkladný a dostatek místa v oblasti loktů a kolen jakbysmet. Výplně dveří z lesklého plastu však zatím neberme úplně vážně. Přestože se cena bílého prototypu pohybuje v řádech desítek milionů korun, některé detaily ještě nebyly v době první statické prezentace úplně dokončeny.

Ani přesednutí na zadní sedadla přitom neodhalilo nic překvapivého. Doteků kolen s opěradly předních sedadel se nemusí obávat ani vyšší postavy, s místem nad hlavou je to ale vlivem svažující se linie střechy horší. Pohodlí zde navíc najde pouze dvojice dospělých pasažérů, prostřední místo je nejlépe využitelné po sklopení rozměrné loketní opěrky. Na obranu Lexusu NX se však sluší pochválit široké spektrum nastavení sklonu zadních opěradel a zavazadlový prostor s rozumně vysokou a geometricky pravidelnou ložnou plochou. Pohled pod ní navíc napověděl, že se zde možná dočkáme i praktických odkládacích přihrádek.

Motory

Lexus NX bude na evropském trhu k mání s trojicí pohonných jednotek, každá by přitom měla být dostupná v kombinaci s pohonem předních i všech kol. Bližší technické informace o základním benzinovém dvoulitru s atmosférickým plněním a zcela novém turbomotoru o shodném objemu prozatím nejsou k dispozici. V souvislosti s druhým jmenovaným agregátem se však hovoří o výkonu okolo 250 koní a jeho přítomnosti v modelu RC, kterého se dočkáme přibližně rok po příchodu jeho vrcholné varianty RC F.

Podle předpokladu a v duchu filozofie značky můžeme zapomenout na naftovou variantu, kterou zastoupí tradiční hybrid. Přestože ekologická verze ponese označení NX 300h, nepleťme si ji s ústrojím z modelů IS a GS. Pohon totiž zapůjčí Lexus ES 300h, který v Evropě oficiálně nekoupíte. Ani v tomto případě prozatím navíc neznáme bližší podrobnosti. Něco však přece víme jistě – finální verze zcela nového Lexusu NX se představí 20. dubna na autosalonu v Pekingu, jeho výroba odstartuje v červnu a zákazníci se poprvé svezou v průběhu září.

Jan Mička
Diskuze (48)
Avatar - Blue Sun
13. 4. 2014 17:05
Hm
No... a kde to má okna? Ty boční průzory fakt myslí vážně? Na tak velké auto strašná plechárna...
Avatar - Pekelná Micinka
12. 4. 2014 23:04
Re: Nářez
Audi to začlo dělat dávno předtím.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 4. 2014 21:48
Maybe NeXt time
"Lexus NX se proti konceptu téměř nezmění, lidé chtějí šokující design". No problém je ale v tom, že se změnil. Tyhle tvary dávali smysl jen s původní propracovaností detailů. Tohle je slabší, snad naživo.
12. 4. 2014 18:23
Re: pojdem proti prudu
Ked uz beries do ust Evoque, tak treba napisat ze je to ako kraska a netvor. Samozrejme kazdemu je jasne, ze netvora hra nemenovana japonska znacka. Uz som pisal inde, ze za toto by mali zobrat designerom struhatka na ceruzky a nariadit liecebnu proceduru 4 hodiny denne pozorovat Toyotu 2000GT.

To auto je naozaj ine a moze strasit ostatnych vodicov na ceste. Vstup do showroomu Lexusu by mal byt az od 12 rokov, aby nemali deti traumu. ale aj dospely ma co robit, aby to rozdychal. A to som si myslel, ze nic skaredsie ako Land Cruiser, alebo Civic Tourer nemoze byt :-O
Avatar - Jaros71
12. 4. 2014 13:02
Re: Nx 300h
>:-[] ale nepovedené.. :no:
SUBARU je jiné kafe..