Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus RX 350 a RX 450h: Růst v trvale udržitelných mezích

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 21. 11. 2008 • 20:08
32
40
Zobrazit náhledy (32)
Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX Lexus RX
Japonský Lexus představil na LA Autoshow třetí generaci luxusního SUV řady RX. Stejně jako předchůdce, i novinka se bude vyrábět benzinové a hybridní verzi.

Silueta exteriéru navazuje hlavně bočním profilem na druhou generaci, změnila se přední a zadní část a nově tvarované jsou boční prolisy. Součinitel odporu vzduchu klesl na 0,32, což je v této kategorii automobilů vynikající hodnota.

Obě verze jsou vzhledově odlišeny, hybridní RX 450h má změněnou masku chladiče, logo automobilky má modré pozadí, tato barva se uplatnila například i v tónování světel, v modré je vyvedeno i označení 450h na zádi. Na přání jsou k dispozici i světelné diody v předních světlometech a devatenáctipalcová kola odlišného designu než u zážehové RX 350.

Pochopitelně, liší se také ve zcela nově navrženém interiéru, zatímco RX 350 má vlevo v přístrojové desce umístěn otáčkoměr, hybrid má na stejném místě indikátor nabití akumulátorů.

Spekulace o sedmimístné verzi vzaly za své, nová generace se bude nabízet pouze v pětimístném provedení. Jak ukazuje následující tabulka, vnější rozměry rostly jen nepatrně, snad v zájmu zachování přijatelné spotřeby, resp. tak, aby technický pokrok nepohltila vysoká hmotnost. Odstrašujících příkladů těžkých SUV s vysokou hmotností viděli konstruktéři Toyoty na klíčovém americkém trhu spoustu.

Lexus RX 350 - Mezigenerační srovnání (americké verze)
RozměrNový modelStarý modelRozdíl [mm]
Délka [mm]47704729+41
Šířka [mm]18851844+41
Výška [mm]16891679+10
Rozvor [mm]27412715+25

Obě představené verze jsou poháněny vylepšeným vidlicovým šestiválcem s objemem 3,5 litru. RX 450h bude mít asi nejen v USA opět důležitou roli propagátora nezávadných SUV se značkou Lexus. Zdokonalení systému Lexus Hybrid Drive spočívá v novém měniči napětí s vyšší účinností. Spalovací motor pracuje podobně jako čtyřválec v Priusu v tzv. Atkinsonově cyklu. Kombinovaný výkon hnacího agregátu má nově maximum 220 kW, tedy o 20 kW více než předchůdce.

Další novinkou nového hybridního RX je systém využívající odpadního tepla z výfukové soustavy. Spalovací motor tak dříve dosahuje pracovní teplotu, lze jej dříve vypínat, dokáže si pracovní teplotu udržet déle po vypnutí a může proto zůstat vypnutý po delší dobu. Druhou novinkou je chlazení systému recirkulace výfukových plynů, který snižuje vnitřní ztráty motoru. Obě novinky zvyšují účinnost a snižují spotřebu paliva.

Lexus RX 450h bude na americkém trhu dodáván ve verzích s pohonem přední nebo obou náprav. Stejně jako v předchozí generaci je pohon zadní nápravy u verze AWD připojován v případě aktuální potřeby. Řešení s elektromotorem/generátorem u zadní nápravy stále využívá hmotnostní výhody absence hnacích hřídelů od spalovacího motoru umístěného vpředu. Při rekuperaci pohybové energie jsou zapojeny obě nápravy, protože v generátorovém režimu funguje jak zadní elektrický stroj, tak ten přední v agregátu se spalovacím motorem.

Zážehový motor ve verzi RX 350 dává výkon 205 kW a jeho točivý moment je přenášen na přední nebo všechna kola pomocí šestistupňové samočinné převodovky s možností sekvenčního řazení. Nová je i zadní náprava, kde našly místo dvojité lichoběžníkové závěsy.

Asistent při rozjezdech do kopce, systém kontroly stability VSC, systém snížení rizika zranění při srážce PCS a adaptivní přední světlomety jsou v základní výbavě.

Na americký trh přijde Lexus RX 350 v únoru příštího roku, hybridní sourozenec jej bude následovat na jaře, Evropané si počkají na obě verze nové generace až do léta.

Končící generace Lexusu RX na Auto.cz
TEST Lexus RX 400h - tichá síla
TEST Lexus RX350 - Kajuta pro zámořské cesty

Související články

Témata
21. 11. 2008 16:44
Re: ..
mercedes se zraloci ploutvou si neumim predstavit. antenu na strese samozrejme ma ale uplne v jinem tvaru
21. 11. 2008 16:19
Re: ..
blbost ta ploutev je esteticky prvek ktery charakterizuje "bengluv" bmw ukradnout ji je totalni trapas. Neumim si ji predstavit na porsche nebo mercedesu. Kdyby aziati nebyli tupci tak si mohli vymyslet antenu ve tvaru velryby nebo orla :-)
21. 11. 2008 14:54
Re: Designove loupeze
Napsal jsi to perfektně. Ovšem každej "japoncomil" je takovej přirozeně zamindrákovanej a v asijský "kráse" si tu nádheru najde i kdyby ten člun byl dřevěnej.
21. 11. 2008 13:14
Re: Designove loupeze
Tak to ktoru otrasnu cast 7-ky ukradli japonci? Na to ze kradnu z takej obludy, ten vysledok je potom celkom vydareny podla mna...
21. 11. 2008 13:11
Re: ..
Ale prosiiim Taaa, to by ze niekto priznal v Europe. Vsak dojcland dojcland ueber alles...!!! Plutva tu vadi vela ludom, no ze sa v reichu rozoberavaju lexusy, ako sa ma prave auto robit, to vidiet neni... :-!
Články odjinud