Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nadšenec zachraňuje unikátní Škodu 706 RTO. Je upravena pro převoz lodí

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 22. 3. 2022 • 13:11
22
3
Zobrazit náhledy (22)
Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO Škoda 706 RTO

Jestli všechno dobře dopadne, pak by se už poměrně brzy na české silnice mohla vrátit jedna unikátní Škoda 706 RTO. Jediná taková na světě.

Jde totiž o autobus z roku 1966, který byl upraven pro přepravu lodí. Za přestavbou však nestojí ani výrobce Škody 706 RTO, ani nějaký československý či český podnik. Vozidlo na začátku 90. let vymyslel, navrhl a zkonstruoval Jindřich Wloch, který byl aktivním jachtařem a kapitánem.

"Otec autobus koupil od ostravské báňské záchranné stanice, kde se o něj pečlivě starali, takže vozidlo bylo ve výborném stavu," vypráví Andrea Wlochová, dcera tvůrce jedinečného stroje.

Wloch samozřejmě musel výrazně upravit karoserii a vymyslet systém či mechanismus, který bude loď bezpečně držet na své místě. A protože plánoval, že RTO bude jezdit dlouhé trasy, zejména cestu z Ostravy do chorvatského Dubrovníku, zaměřil se i na některé praktické detaily. V kabině například vzniklo zázemí pro odpočinek, ještě zajímavější je však pozornost, jakou Wloch věnoval palivu.

Video se připravuje ...

Upravený autobus totiž dostal přídavné nádrže, mělo by jich být až osm, takže cestu do Chorvatska RTO zvládlo na jeden zátah. V cíli dokonce ještě v nádržích nafta zůstala.

Cest do Chorvatska nakonec modrý speciál podnikl několik, některé z nich odřídil také Wlochův syn Alan. Jednoho dne přesto RTO skončilo v garáži, v níž strávilo posledních patnáct dvacet let. A je to na něm vidět.

Vypadá to však, že unikátní stroj čeká lepší budoucnost. Nedávno ho totiž od Wlochových koupil Jan Mikolajek, který se pustí do kompletní renovace. Opraveno ale nebude jen auto, renovace čeká také jachtu, která k vozu patří a je ukotvena na korbě. Jde navíc o loď, kterou si Jindřich Wloch postavil sám.

"Když jsem ten autobus s lodí viděl naživo, říkal jsem si, že si zaslouží druhou šanci a že vozidlo i jachtu musím zachránit. Beru to i jako poctu panu Wlochovi a jeho zručnosti. Proto je cílem vrátit oběma strojům původní podobu," říká Mikolajek, který přitom s renovacemi automobilů či plavidel zkušenosti nemá. "Tohle bude premiéra. Ale naštěstí jsem si přizval lidi, spolupracovníky a kamarády, kteří zkušenosti mají. A kterým věřím," dodává.

Mikolajek by práce rád dokončil do dvou let. "Takový je cíl. Chtěl bych, aby do dvou let bylo všechno v provozuschopném stavu, abych mohl autobusem odvézt loď někam k vodě a tam ji spustit na hladinu," prozrazuje. "Budu ale potřebovat také někoho, kdo mě do jachtaření zasvětí," usmívá se.

Jedinečná Škoda 706 RTO ho oslovila především z technického pohledu, jako doklad něčí obrovské zručnosti. "V nejbližších dnech se pustíme do odstrojení autobusu, abychom věděli, do všechno bude potřeba udělat. Čeká nás také samozřejmě důkladná prohlídka lodi. Vozidlo je každopádně pojízdné, mechanické části fungují. Tak uvidíme, co nás bude čekat," uzavírá Mikolajek.

Doporučujeme

Témata
Avatar - petr petrumr
23. 3. 2022 19:26
kompresor
Hlavně ty hlavičky kompresoru svědomitě udělat, někde mám ty ořechy na to povolení, neboť jednookruhový brzdy se vzduchovým posilovačem udělají hodně strasti. Že ta výška vyšla pod čtyři metry, jeví se to vyšší. Hlavně dobrý jachtař nedává na lanka stěžně nějaký stužky, musí se vcítit mezi loď a vodu a poznat kam větr fučí.
23. 3. 2022 09:08
:yes:
Toto si zaslúži jedine :yes: . Autobusov RTO ostalo vcelku málo a každý kus sa počíta. Takáto špecialitka ešte viac. Držím palce.