Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lodě jediné společnosti znečišťují ovzduší 10x víc než všechna auta v Evropě, ukazuje studie

Stanislav Kolman
Diskuze (83)

Evropská unie ve velkém zbrojí proti automobilům se spalovacími motory. Je ale opravdu tohle ta správná cesta k lepšímu životnímu prostředí?

Evropu v příštích letech čeká mohutná elektrifikace automobilového průmyslu, jejímž cílem je podle Evropské unie šetrnější přístup k životnímu prostředí. Nechme teď stranou dohady o tom, jestli jsou elektromobily skutečně tou správnou náhradou za spalovací motory, a zaměřme se na jiné porovnání.

Nejnovější studie totiž odhaluje, že výletní lodě jedné jediné společnosti znečistí životní prostředí více než všechna auta v Evropě. Řeč je o firmě Carnival Cruise, která má včetně svých dceřiných firem 47 výletních lodí. V roce 2017 uvolnilo všech 203 registrovaných výletních lodí do ovzduší 62.000 tun oxidů síry (SOx), které prokazatelně způsobují rakovinu plic a tzv. kyselé deště. A z tohoto počtu může společnost Carnival Cruise za více než polovinu. Jen pro srovnání: za stejné období vyprodukovalo všech 260 milionů registrovaných aut v Evropě jen 3200 tun oxidů síry.

Z dvacítky „nejhorších“ lodí patří sedm výše zmíněné firmě, přesto se její zástupci snaží veřejnost přesvědčit, že je všechno v pořádku: „Naše firma se zavázala k budoucnosti s nulovými emisemi, stejně jako celé odvětví námořní dopravy. Výletní lodě Carnival Cruise představují méně než 1 % veškeré lodní dopravy. Všichni se snažíme tento cíl splnit, ale bude to ještě nějaký čas trvat.“

Společnost zároveň v oficiálním prohlášení celou studii zpochybnila. „Máme obavu, že výsledky byly zveřejněny bez jakékoliv akademické kontroly či vědecky podložené metodiky,“ stojí ve vyjádření firmy.

Úplným svatouškem ale Carnival Cruise nebude. Studie totiž spatřila světlo světa jen pár dní poté, co společnost souhlasila s pokutou 20 milionů dolarů (více než 450 milionů korun) za znečišťování životního prostředí. Navíc musela přistoupit na zvýšenou kontrolu svých postupů, například v oblasti likvidace plastů. Ukázalo se totiž, že společnost se plastových předmětů ve velkém zbavovala tak, že je „uklízela“ rovnou do oceánu. Navíc se to snažila maskovat falšováním záznamů.

Stanislav Kolman
Diskuze (83)

Doporučujeme

17. 11. 2019 14:46
Supeeer
To hulí skoro jak moje TDI upravené na 200kw. Běžte do ***e vy zelení paka :D
17. 11. 2019 10:21
1 lod=100 000 000 aut?
Alespoň tak vychází jednoduchý přepočet. A nebo nás někdo jen tahá za nos. Náš před třiceti lety učili, že loď je jeden z nejčistších h způsobů dopravy.
18. 6. 2019 16:43
Re: Klasika
Nemá čím rozmýšlet :-D
Avatar - Dylan McKay
14. 6. 2019 06:54
Je to kachna...
Oxid síry (SOx) benzínové motory nevypouštějí, protože v benzínu síra není. Nafta už má dávno dost přísné limity na obsah síry. Zato na mazut a oleje, které se v lodích používají jako palivo, takové limity dlouho neplatily. Ale už platí! A stačila na to Mezinárodní úmluva o prevenci znečištění na moři (MARPOL). Díky této úmluvě emise SOx z lodí výrazně klesly. Dánové změřili, že se koncentrace SOx v přístavech snížily o více než 60%. Takže oxid síry již problémem od roku 2010 téměř není. Také v české legislativě je úmluva implementovaná už 4 roky. Je to Vyhláška o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší MŽP 312/2012 Sb.
K MARPOL se země staví celkem rozumně. Lodě, které emise nesplňují, nesmí do vybraných národních vod. Dokument stanovuje výrazné snížení produkce oxidů síry SOx a pevných částic spalovaných v lodních motorech. Požadavky byly společně odsouhlaseny v říjnu 2008, v červenci 2010 pak nabyla dohoda účinnosti. Oblasti se zvýšenou kontrolou emisí SOx podle MARPOL jsou: Baltské moře, Severní moře, Severní Amerika (pobřežní oblasti kolem USA a Kanady) a americký Karibik (kolem Portorika a Panenských ostrovů). Obchodní lodě v zónách s kontrolovanými emisemi musí od 1. ledna 2015 používat palivo obsahující méně než 0,1 procenta síry. Do 31. prosince 2014 mohla plavidla spalovat pohonné hmoty s obsahem jednoho procenta síry.
Mimo tyto regiony platí volnější emisní limit 3,5 procenta obsahu síry v palivu. Mezinárodní úmluva sníží i tento limit na 0,50 procenta od 1. ledna 2020. Termín je však předběžný, rozhodnutí padne definitivně v roce 2018, kdy bude známo, v jaké kvalitě bude všeobecně dostupné nové lodní palivo.
Zdroj: https://svihak.blog.idnes.cz/blog.aspx?…
13. 6. 2019 21:29
Re: Oxidy síry na moři?
A proč si teda nepřečteš článek na který je tady v diskuzi odkaz, který toto vyvrací?