Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise, Exige i Evora letos skončí. Nahradí je zcela nová řada

David Bureš
Diskuze (0)

Modely Elise, Exige a Evora jsou už pěkní staříci, vždyť třeba technický základ Elise se datuje až do devadesátých let. Letos se však dočkají konečně náhrady.

Lotus má mezi svými příznivci pověst výrobce skvěle jezdících sporťáků s osobitým stylem. Jenže při vší úctě je potřeba přiznat, že jeho technika není z nejnovějších. Vždyť technický základ sesterských modelů Elise a Exige se datuje až do poloviny devadesátých let, když jejich stávající generace jsou tu s námi už od začátku minulého desetiletí. To Evora má sice techniku novější, při premiéře vsadila na novou architekturu, představila se ale už v roce 2008, a tak mladice také rozhodně není.

Stará technika je důsledkem finančních potíží, které značka v minulosti mívala, a tak málokdy měla dostatek financí na vývoj nového základu. To se však v poslední době změnilo, od roku 2017 vlastní majoritní podíl v Lotusu čínská automobilka Geely, která naplánovala velký rozvoj firmy z Hethelu.

Začalo to předloni představeným elektrickým hypersportem Evija, ten je ale spíše jen image maker uvozující novou éru značky. To klíčové totiž přijde letos, kdy Lotus ukončí produkci dnešních modelů Elise, Exige a Evora a nahradí je novou řadou modelů.

„Letošní rok bude pro Lotus nesmírně významný, protože se do provozu dostanou nové výrobní technologie, do výroby vstoupí nový sportovní vůz a nová úroveň efektivity a kvality, kterou může přinést pouze nový design a továrna,“ říká generální ředitel Lotusu Phil Popham, který spolu s tím odhalil upoutávku na novou řadu sporťáků.

Video se připravuje ...

Zveřejněný snímek ukazuje model Evija s hned třemi zamaskovanými vozy za sebou, čímž Lotus naznačuje, že opravdu chystá náhradu jak pro ryze sportovní Elise, tak pro „závodní auto pro běžné silnice“ Exige i gran turismo zaměřené na řidiče Evoru. Při návrhu nové modelové řady se přitom Lotus chce inspirovat jejich osobitostí a také do budoucna nabízet „auta pro řidiče“.

Podle zákulisních zpráv jako první dorazí šestiválcový sporťák, který bude koncepcí spíše blíže někdejšímu Espritu než lehoučkému Elise, poháněnému čtyřválcem. Nejblíže tak vlastně bude mít Evoře, tedy 2+2 kupé. Vyvíjen je s interním označením Typ 131, přičemž má jít o vůz poháněný spalovacím motorem.

Novinky se přitom budou vyrábět v nové továrně. Lotus totiž díky investici ve výši 100 milionů liber mění aktuálně dvě montážní linky do nového výrobní centra, které bude vyrábět flexibilněji než stávající závod. Výroba každopádně nadále bude probíhat v městě Hethel s Norfolku.

„Náš renomovaný tým inženýrů, designérů a techniků, kteří pracují na nových automobilech, si je plně vědom odkazu Elise, Exige a Evory. Členové našeho týmu, staří i noví, jsou nyní zaneprázdněni propojováním poznatků minulosti s inovacemi dneška i zítřka, aby zajistili, že naše budoucí vozy skutečně posunou měřítka dál, ale zůstanou pevně oddány hodnotám Lotusu,“ doplňuje výkonný ředitel automobilky Matt Windle.

Lotus se každopádně bude chtít se stávajícími modely ještě pořádně rozloučit. První je na řadě Elise, který se s několika rozsáhlými facelifty vyrábí už od roku 1996. Není tak divu, že ho Lotus považuje za nedílnou součást své historie. Ostatně v kombinaci s Exige a Evorou bude mít po ukončení produkce na svém kontě 55.000 prodaných exemplářů.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme