Malé, lehké, superrychlé a připomínající Batmobil. McMurtry Spéirling je novinka z Británie
Ve Velké Británii se rodí další zajímavý automobil. Neobvyklý je už na pohled, interesantně však vypadají také jeho parametry.
Vůz jménem McMurtry Spéirling vyvíjí společnost McMurtry Automotive, která se rozhodla, že postaví extrémní jednomístný sportovní elektromobil, zaměřený vyloženě na rychlost. A tomu podřídila všechno.
Auto je například velice malé: na délku měří jen 3,2 metru, široké je 1,5 metru a vysoké pouze 1.050 milimetrů. Není divu, že firma upozorňuje, že její stroj je vhodný pro řidiče s postavou vysokou maximálně 2 metry.
Zajímavá je také hmotnost, která se prý vejde pod jednu tunu. Zásluhu na nízké váze má kromě rozměrů také konstrukce bohatě využívající uhlíková vlákna. A už na první pohled je poznat, že inženýři kladli velký důraz i na aerodynamiku.
V tomto případě však museli vyřešit jeden problém. Přítlak lze sice poměrně snadno vyřešit různými výraznými křídly, jenže jejich přítomnost zase zvyšuje odpor vzduchu, který u elektromobilu znamená nižší "efektivitu pohybu" a snížení dojezdu. V McMurtry Automotive proto spoléhají na difuzory a dva ventilátory, které posílají vzduch do správných míst pod vozem, a zvyšují tak přítlak. Protože větráky se točí vždy, auto tlačí k zemi, i když stojí na místě. Podle konstruktérů jde už při nulové rychlosti o přítlak 500 kg.
A dynamika? Výrobce tvrdí, že elektrické pohonné ústrojí dokáže vyvinout maximální výkon 746 kW, tedy 1.014 koní. Máme tu tedy auto s výkonem přes 1000 koní na necelou tunu hmotnosti. Síla přitom putuje pouze na zadní kola. Naprosto brutálně vypadá předpokládaná schopnost zrychlit z klidu na 300 km/h za méně než 9 sekund...
Energii vůz čerpá z akumulátoru o kapacitě 60 kWh, která by měla stačit na 30 až 60 minut dlouhé dovádění na okruhu. Na silnici by podle cyklu WLTP auto mělo zvládnout asi 560 kilometrů.
Spéirling je zatím ve fázi konceptu, nebo možná lépe řečeno prototypu, společnost McMurtry Automotive však věří, že se jí povede projekt dotáhnout do malosériové výroby. A to i v silniční podobě.