Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a kontroverzní tříválec Ford 1.0 EcoBoost: Proč je výměna rozvodů tak drahá?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (52)

Když v roce 2012 přišel na trh litrový tříválec Ford 1.0 EcoBoost, motorističtí novináři se předháněli v nadšených recenzích - jak pěkně jede, jak je pružný, jak málo bere, jak je tichý. Běžný motorista byl skeptičtější a čekal, že pokud z litru výrobce vytlačil až 103 kW, bude to mít negativní vliv na životnost.

Finální pravda je někde mezi. Ano, litrový EcoBoost občas selže dříve než starší atmosférické motory. Někdy se i zadře. Nemůže za to však poměr dimensace ložisek klikové hřídele vůči točivému momentu, ale selhání mazání. A i mazání neselže samo od sebe, ale proto, že sací koš ucpou části rozvodového řemene.

Motory Ford totiž byly první, které zavedly jednu z nejkontroverznějších inovací posledních let - pohon rozvodů ozubeným řemenem máčeným v oleji. Podobnou závadu znají i pozdější motory, které tento systém adaptovaly též - například PSA 1.2 PureTech či Honda 1.0 VTEC Turbo.

Problém by asi nevzniknul, kdyby výrobce nestanovil výměnný interval 240.000 km či 10 let dle toho, co nastane dříve. To proto, aby výměna nezvyšovala očekávané servisní náklady. Měnit ozubený řemen v olejovém prostoru je totiž násobně náročnější než u řemenů suchých. Právě proto bývají motoristé, kteří se o preventivní výměnu rozvodového řemene u 1.0 EcoBoost zajímají, překvapení vysokou cenou.

Martin Vaculík navštívil servis Ford Algon Plzeň a místní zkušený mechanik Jiří Hrdý mu celý postup výměny předvedl. Ve videu též vysvětluje, že existují dvě generace motoru 1.0 EcoBoost - od roku 2018 začala nabíhat nová evoluce s rozvody hnanými řetězem, které už se problém netýká.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (52)

Doporučujeme

19. 3. 2024 11:13
Re: Jaké jiné motory mají řemen máčený v oleji?
U motoru PureTech je vymena jednodusi a cca dvakrat levnejsi, navic stav remenu vidis pres dolevaci otvor. Ale zase u PT je ten problem s drolenim myslim vaznejsi..asi redi olej benzinem vice nez EB. Staci projit fora je tam plno pripadu..u EB toho tolik neni, co ctu.. Jinak trivalec od Hondy bude asi nejdrazsi na udrzbu..Japonci maji dost vysoke ceny ND a strojovna je to velmi kompikovana. Vse bylo nedavno dobre popsano ve Svete motoru.
14. 3. 2024 21:03
Re: Resumé
V bývalej firme sme mali prvotiny 1,2tsi a s tvojim tvrdením nesúhlasím. Do 100000 km si mal na konte väčšinou dve sady rozvodov, aspoň jednu škrtiacu klapku, ale častejšie skôr dve (pád motora do núdzového režimu a strata výkonu) a na záver života sa aj tak veľa tých krámov zadrela skrz odchod olejového čerpadla. Zatiaľ čo samotné rozvody sa hlásili kraválom, čerpadlo odišlo potichu a len si počul plechový zvuk keď si vystúpil z auta. V tom momente už bolo väčšinou hotovo
Avatar - twistedTSD
14. 3. 2024 09:12
Re: Jaké jiné motory mají řemen máčený v oleji?
Já vím jen o 1.0 VTEC a 1.2 PT, ani v jednom to pořádně nefunguje a výměna řemene v autorizáku stojí ranec.
Avatar - Ozzman
13. 3. 2024 21:14
Re: Resumé
:-[] :-[] :yes:
Avatar - Mokrous
13. 3. 2024 21:08
Re: Resumé
To není pravda. Každej rok to je "We made the best iPhone ever!"