Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Dacia Sandero 1.0 TCe LPG po 103.757 km: Poslední obava padla

Martin Vaculík
Diskuze (4)

České prodejní úspěchy vozů Dacia se opírají hlavně o tříválec 1.0 TCe upravený už z výroby na spalování plynu LPG. Znalci však od začátku upozorňují, že motor nemá hydraulické vymezování ventilových vůlí a peníze ušetřené za palivo si v dalších letech vezme zpátky i s úroky. Zjistili jsme, jaká je pravda.

Přestavby vozidel na zkapalněný propan butan byly v Čechách oblíbené už za socialismu, kdy ještě nebyly legální. Stále však jde o téma, které motoristy rozděluje. Jedni si chválí o 40 procent nižší náklady na palivo, druzí tvrdí, že LPG zkracuje životnost motorů, často zlobí a příliš zatěžuje auta, takže by jej určitě nechtěli.

Šetří, ale ne ventily

O snížení nákladů na palivo nemohou být pochybnosti. Ověřili jsme si to na dlouhodobě testované Dacii Duster 1.0 TCe LPG z roku 2020 a potvrzuje to i Mirek Kleinbauer, který se svou Dacií Sandero III najel 103.757 km za jediný rok. „Můj průměr je mezi sedmi až osmi litry plynu, což při dlouhodobě výhodných cenách tohoto paliva znamená náklady kolem koruny na kilometr. Jezdím tak levněji než diesel či elektromobil nabíjený na rychlonabíječce,“ chválí si tříválec na LPG. Auto sympatického obchodního zástupce nám však umožnilo odpovědět i na tu druhou otázku – jak LPG ovlivňuje životnost motoru.

Teoretické předpoklady jsou známé. Coby lehký uhlovodík netvoří karbonové úsady, takže na opotřebení válců má LPG vliv spíše pozitivní. Jelikož však plyn teplo pro změnu skupenství odebere chladicí kapalině v reduktoru, neochladí nasávaný vzduch, spaliny jsou teplejší. Více tak trpí katalyzátory, ale třeba i sedla výfukových ventilů. Sacím ventilům pak neprospívá, že směs plynu se vzduchem je zcela suchá a při dosednutí talířku do sedla ten náraz neztlumí benzinový film.

Proto asi nejznámějším úskalím motorů provozovaných na plyn je rychlejší vzájemné zabrušování a zaklepávání ventilů a sedel, což pak způsobuje zmenšování ventilových vůlí. Laikům připomeňme, že když vůle mezi „zadní stranou vačky“ a zdvihátkem klesne na nulu, ventil se nikdy úplně nedovře a žhavé spaliny pronikající mezi ním a sedlem velmi rychle vykonají dílo zkázy. Podpálené ventily vždy byly u aut jezdících na LPG násobně častější než u motorů, které zůstaly na benzinu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (4)

Doporučujeme

27. 12. 2023 13:47
Renault Fluence
Zdravím,
Renault Fluence na LPG zatím 260 000Km a OK... Pouze pravidelný servis. Motor 1,6 (81kw).
S pozdravem
27. 12. 2023 13:46
Renault Fluence
Zdravím,
Renault Fluence na LPG zatím 260 000Km a OK... Pouze pravidelný servis. Motor 1,6 (81kw).
S pozdravem
13. 11. 2023 23:45
Ventilové vôle
Ako ste tu uviedli, celé je to know-how a alchýmia...ale ako vidíte, je to len o tom, či chcete postaviť motor, ktorý vydrží...ak chcete tak ho postavíte...ak nechcete, tak ...
K tým ventilom...vlastním japonský motocykel objem 600ccm, r.v. 2008...je to vysokootáčkový motor...v mojom modely je vykonový strop pri 10500 ot. za minútu 57kw. Pri bežnej jazde sa otáčky pohybujú niekde okolo 5000. Ešte som ventily nerobil...skúsenosti veľa majiteľov vravia, že pri prvej kontrole pri 24tis km s tým nikdy nebolo treba hýbať...pri druhej pri 48tis km už sú sem tam korekcie nutné. Vôle sú 0,2 sacie a 0,3 výfukové. Motor, ktorý sa bežne počas svojho života pohybuje v otáčkach 5000 a viacej vyžaduje korekcie vôlí pri nábehu okolo 50tis km...nevidím dôvod, prečo by tento motor 1,0 tce, ktorý bežne pracuje pri otáčkach 2500, sústava ventily a vačky je určite väčšia a robustnejšia aby takýto motor nedal 200.000 bez nastavovania vôlí...keď sa chce, tak sa to dá
13. 10. 2023 15:35
Odpružení
Mám Sandero Tce LPG takže mě článek docela potěšil. Mám ho rok a zatím nic špatného nepozoruji šlape jak hodinky, najeto 10 tisíc. Jenom mě trošku zarazilo to komfortní odpružení mám verzi stepway, zase tak komfortní mi to nepřijde hlavně zadek přijde mi dost tvrdý. Zajímalo by mě jak velký rozdíl je mezi Stepway a obyčejným sanderem. Je možné že jsem dost rozmazlený předtím jsem měl Citroën C5 na hydraulice, je mi jasný že jako Citroën se Sandero houpat nebude ale přece jenom ta zadní náprava mi přijde taková trochu uskákaná