Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík na ISŠA Brno: Nestrkejte hlavu do písku před elektromobily a naučte se je opravovat!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (27)

Byť šéfové evropských automobilek se poslední dobou prezentují spíše skeptickými prohlášeními na téma elektromobility a jejího rychlého masového rozšíření, tak celosvětově je trend jasný.

Nejprodávanějším autem za rok 2023 je Tesla model Y. Lidem, kteří elektrickou budoucnost automobilů rozporují, označují za věc „pro pár bláznů", slepou cestu či bruselský diktát, nezbývá než vzkázat: Strčte tu hlavu do písku ještě hlouběji. Pořád k vám ještě pronikají zprávy, že svět kolem vás se mění.

Zavřít oči před aktuálními trendy se naštěstí nesnaží na Integrované střední škole automobilní Brno. V rámci oborů Autotronik, automechanik a autoelektrikář se zde žáci seznamují s konstrukcí a opravami elektrických vozidel u mistra odborného výcviku Filipa Houžvičky. Potřebnou kvalifikaci pro samostatnou práci na vysokonapěťových zařízení s omezením na elektromobily si zde mohou získat i dospělí. Video má skoro hodinu, ale rozhodně si jej dejte. Dozvíte se, jak uvést vozidlo do beznapěťového stavu, jak se opravují baterie, že výukové pomůcky pro bezpečnou práci na vysokonapěťové soustavě dělá člověk, který stál u zrodu BMW i3.

Pan Houžvička školí dle obecných pravidel, ale i dle postupů vydaných automobilkami. Dobře si však uvědomuje, že současné oficiální opravárenské postupy budou pro majitele ojetých aut po záruce příliš drahé. Že si nebudou moci dovolit měnit celý motor kvůli závadě ložisek, celý jeho driver kvůli vadnému kondenzátoru. V poslední části videa tak pan učitel seznamuje nás i žáky s konstrukcí jednotlivých celků a potenciálními možnostmi úprav.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - Pjenkava
2. 4. 2024 00:15
Fascinující
Absolutně fascinující přednáška. Rozebraný spalovák viděl člověk 1000x, ne tak elektromobil. Díky za vzdělávání! :yes:
30. 3. 2024 08:02
Re: Jen tsk dal
Asi chápete že celý proces je na delší dobu než je video a byl zkrácen a zjednodušen. Nicméně konektor je signalizační vedení .není ,,oranžový,, s vysokým napětím uvnitř .tudíž není potřeba rukavice
29. 3. 2024 10:05
Nazorovy vyvoj
Zajimalo by me, kdy a proc nastal ten obrat v nazorech. Vzpominam si, ze tak rok dva zpatky Vaculik moderoval rozhovor s priznivcem elektromobility a profesorem z CVUT, ktery byl spise proti a takove bylo i vyzneni celeho poradu. Nebo jak se vztekal, ze neumi otevrit dvere u tesly atd. Tak jestli opravdu zmenil nazor, protoze se mu libi, jak zastavuje Hyundai Kona, nebo jenom plni zadani viz spoluprace s AAA auto ci drive "skoda muze prohrat srovnavaci test pouze tehdy, stoji-li proti skodovce".
29. 3. 2024 08:46
Re: Jen tsk dal
Zaujalo mě, že nejdříve odpojuje VN konektor holýma rukama a pak je střih videa, kde už má rukavice. Asi si tu uvědomili při natáčení :-)
Je ale otázkou vzhledem k BOZP, zda lze pracovat bez dalšího s takovým plnovousem, přece jen jde o práci na rotačních strojích (teď nemyslím konkrétně tento zásah na elektromobilu) :-O
28. 3. 2024 22:11
Re: Tak to se bavím...
Jenže tímto způsobem jsem nikdy neodpovídal. Nanejvýš jste to nepochopil. U toho korejského auta se ptal člověk, který ho měl zcela nové. Nové tlumiče se potřebují zajet. Na začátku mají vysoké tření a vinou toho jsou nejen tužší, ale mají i vyšší odpor na úvodu pohybu, než se přejde z klidového na smykové tření. Opatrní důchodci často tlumiče nezajedou nikdy. Moje rada byla z praxe, za těch 23 let co to dělám, už jsem takhle několik aut vyléčil. V podstatě šlo hlavně o to, aby pán nedělal závěry z jízdních vlastností zcela nezajetého vozu.

S tím profilovým číslem si už nevzpomínám o co šlo. Když tak dejte přesný odkaz, rád se k tomu vyjádřím. Pamatuji si, že jsem řešil nějaký případ Škody Octavia Scout druhé generace. Ta byla nesmírně zajímavá tím, že 17 palcová kola měla proti výchozí Octavii větší právě profilovým číslem, ale zároveň alternativně umožňovala 16 rozměru pouze stejného jako Octavia. Takže alternativní kola neměla stejný, ale měla menší obvod.