Martin Vaculík na ISŠA Brno: Nestrkejte hlavu do písku před elektromobily a naučte se je opravovat!
Byť šéfové evropských automobilek se poslední dobou prezentují spíše skeptickými prohlášeními na téma elektromobility a jejího rychlého masového rozšíření, tak celosvětově je trend jasný.
Nejprodávanějším autem za rok 2023 je Tesla model Y. Lidem, kteří elektrickou budoucnost automobilů rozporují, označují za věc „pro pár bláznů", slepou cestu či bruselský diktát, nezbývá než vzkázat: Strčte tu hlavu do písku ještě hlouběji. Pořád k vám ještě pronikají zprávy, že svět kolem vás se mění.
Zavřít oči před aktuálními trendy se naštěstí nesnaží na Integrované střední škole automobilní Brno. V rámci oborů Autotronik, automechanik a autoelektrikář se zde žáci seznamují s konstrukcí a opravami elektrických vozidel u mistra odborného výcviku Filipa Houžvičky. Potřebnou kvalifikaci pro samostatnou práci na vysokonapěťových zařízení s omezením na elektromobily si zde mohou získat i dospělí. Video má skoro hodinu, ale rozhodně si jej dejte. Dozvíte se, jak uvést vozidlo do beznapěťového stavu, jak se opravují baterie, že výukové pomůcky pro bezpečnou práci na vysokonapěťové soustavě dělá člověk, který stál u zrodu BMW i3.
Pan Houžvička školí dle obecných pravidel, ale i dle postupů vydaných automobilkami. Dobře si však uvědomuje, že současné oficiální opravárenské postupy budou pro majitele ojetých aut po záruce příliš drahé. Že si nebudou moci dovolit měnit celý motor kvůli závadě ložisek, celý jeho driver kvůli vadnému kondenzátoru. V poslední části videa tak pan učitel seznamuje nás i žáky s konstrukcí jednotlivých celků a potenciálními možnostmi úprav.