Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati Spyder - nejen nahoře bez

Tomáš Zajíček
Automobilka Maserati, patřící do skupiny Fiat, představí na letošním frankfurtském autosalonu roadster na bázi kupé 3200 GT s názvem Spyder. Nejedná se však o pouhou karosářskou variantu zmíněného vozu - změn je totiž více, než by se dalo čekat.

Italská legenda Maserati plní v rámci koncernu Fiat, zdá se, poněkud nevděčnou roli "lidového" Ferrari. Jeho dosud nejnovější model 3200 GT, je nejen nesrovnatelně levnější než modena s podobným výkonem, ale dokonce i o poznání lacinější než německý klasik Porsche 911 Carrera. Neméně elegantní roadster Spyder půjde stejnou cestou, když se již v říjnu tohoto roku začne prodávat za cenu, pohybující se v přepočtu někde kolem 2,9 milionu českých korun, což rozhodně není špatná nabídka. Za Ferrari F360 Spider F1 totiž musíte dát ještě o jeden a tři čtvrtě milionu korun více.

Bavit se v případě supersportovního roadsteru zvučné značky na prvním místě o ceně není zrovna nejvhodnější. Ale v tomto případě jde o velmi důležitou informaci, která možná ke značce přiláká větší množství kupujících, a mohla by tak patřit k velikým kladům tohoto auta v očích těch, kteří by rádi měli takový vůz, ale nechtějí do něho investovat sumy blížící se pěti milionům korun.

V případě Maserati Spyder je ale třeba se v první řadě kochat nádhernými liniemi karoserie, které dalo původnímu kupé do vínku věhlasné designérské studio Giugiaro. Pokud si přimyslíme pevnou střechu namísto plátěné, je to opravdu staré známé 3200 GT. Charakteristická maska chladiče a oválné světlomety, dobře známá silueta a elegantní záď s nezaměnitelnými svítilnami do tvaru obráceného písmene L. Ale ne!!! Tento jedinečný prvek se u Spyderu jaksi vytratil a místo něho nelze než užasle zírat na velkoplošné kryty koncových světel, které jako by z oka vypadly kupátku Honda Accord minulé generace. Tak tomuhle se neříká změna k lepšímu, ale vzhledem k opticky bezproblémovému "zbytku" karoserie se nad touto pihou na kráse dá zahmouřit oko. Ne že by to takhle Spyderu neslušelo, ale původní tvary činily vůz 3200 GT na silnici natolik nepřehlédnutelným, že nám není příliš jasný důvod této změny.

Nejeden pozorovatel však znejistí znovu, tentokrát však při prohlídce interiéru. Ten sice odpovídá tomu u kupé, na středovém panelu mu ale navíc přibyla obrazovka navigačního systému, což by nebylo nic tak divného. Co je však zvláštní - zmizela řadicí páka šestistupňové převodovky! Místo ní je zde jakýsi miniaturní volič. To by napovídalo, že se do supersportu vetřel automat, ovšem tak zlé to zase není. Samočinný "šestikvalt" lze sice aktivovat ovladačem do polohy "Auto", jehož součástí je i režim "Low Grip" pro citlivější přenos točivého momentu na kola v případě jízdy po mokrém a zledovatělém povrchu. Naštěstí je tu ale též poloha Manual, kdy ústrojí vyžaduje po řidiči řazení, ovšem páčkami pod volantem ve stylu formule 1. Tento systém si Maserati vypůjčilo od koncernového sourozence Ferrari, kde se tento systém jmenuje prostě F1.

Podvozek Spyderu využívá konstrukčního systému Transaxle, kdy je převodovka umístěná na zadní nápravě. Díky tomu je tohle maserati velmi dobře vyvážené - na přední nápravu připadá pouze 53 procent hmotnosti vozu. Automobil má osmnáctipalcová kola, obutá vpředu do pneumatik 235/40, zatímco vzadu jsou pláště 265/35. Řidiči pomáhá vůz zvládnout protiprokluzový systém a ABS.

Není se čemu divit. Na rozdíl od kupé 3200 GT, které má pod kapotou osmiválec 3,2 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly, je Maserati Spyder vybaveno pohonnou jednotkou o objemu 4,2 l. Jde taktéž o osmiválec, tentokráte však disponuje výkonem 390 koní, což je 287 kW. Jeho točivý moment je však o něco nižší a vrcholí i tak úctyhodnými 451 N. m při 4500/min. Pro srovnání - kupé 3200 GT má výkon 271 kW při 6250/min, točivý moment 491 N. m při 4500/min a zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Za kolik sekund pokoří stovku Spyder zatím není známo, víme však, že podle továrních údajů dokáže uhánět rychlostí 283 km/h, pokud tedy ovšem někdo bude mít dost odvahy to se staženou střechou vyzkoušet. Ke změně pohonné jednotky na tu s objemem 4,2 l prý zanedlouho dojde i u kupátka, protože se údajně zákazníkům nelíbil příliš ostrý zátah po aktivaci turbodmychadel u motoru 3,2 V8.



Tomáš Zajíček