Mazda MX-5 2015: Výstavní premiéra v L.A. Co je nového?
Mazdě se povedlo představení čtvrté generace roadsteru MX-5 připravit do roku, v němž si připomíná pětadvacáté výročí jeho vzniku. Nejprve byl vůz staticky představen simultánně v Evropě, Japonsku a Americe, pak přišel na řadu pařížský autosalon a nyní si odbývá na L.A. Auto Show svou severoamerickou výstavní premiéru. Jedná se tedy už o druhý autosalon, kde je MX-5 vystavena a společným jmenovatelem obou prezentací je až překvapivý ...nedostatek konkrétních informací.
Tajnůstkářství Mazdy naznačuje, že auto ještě ani zdaleka není dokončeno, ostatně původní plány počítaly s premiérou až v Chicagu (kde měla premiéru první generace) na jaře příštího roku a tak Japonci nejspíš stále ještě přesně neví, kolik bude auto vážit a jasno patrně není ani co se výkonů vpředu podélně uložených motorů 2.0 a 1.5 Skyactiv-G týče. A co je tedy dodnes vlastně známo?
Čtvrtá generace má mít svým pojetím nejblíž k té původní první, což má přinést více než 100kg snížení váhy oproti dosavadní verzi (tedy kolem 900 kg ve verzi s motorem 1.5) a sporťáček se také zmenší - na délku má 3915 mm (-105 mm), na šířku 1730 mm (+10 mm) a na výšku 1235 mm (-10 mm) a to při zmenšení rozvoru o 15 mm na 2315 mm. To znamená, že je dokonce kratší než první generace, jen o 5 mm vyšší, o 5,5 cm širší a s rozvorem delším o 50 mm.
Zavěšení předních kol zajišťují dvojité příčná ramena, vzadu je víceprvek a v závislosti na výbavě a motorizaci bude MX-5 obouvat pneumatiky 205/45 R 17 nebo 195/50 R 16. Zpomalení mají na starosti kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Řízení poprvé dostává elektrický posilovač a nová má být také šestistupňová manuální převodovka.
Pokud se mám postavit na tenký led spekulací, základní benzinová patnáctistovka s ještě vyšším kompresním poměrem by měla být naladěna na výkon v rozmezí 130-140 koní (96-103 kW), co se dvoulitru týče, panuje stále obrovská nejistota. Jisté je, že bude mít více, než 165 koní (121 kW), jestli ale Mazda pokoří hranici 200 koní, které dnes roztáčí zadní kola Toyoty GT 86, nelze s jistotou říci. Pokud ovšem Mazda chce předvést svůj technický potenciál, lepší příležitost, než motorem v MX-5 už asi mít nebude...