Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda opět vylepšila model MX-5, nabídne ještě lepší podvozek

Ondřej Mára
Diskuze (9)

V rámci modernizace pro modelový rok 2022 nabídne MX-5 vylepšený podvozek, nové barvy a na japonském trhu bude dostupná také v odlehčené verzi.

Automobilka Mazda představila na svém domácím japonském trhu modernizovanou verzi populárního roadsteru MX-5, který s modelovým rokem 2022 nabídne několik zajímavých novinek. Po stránce designu exteriéru nebo interiéru se přitom nezměnilo prakticky nic, velkou změnou ale prošel podvozek.

Ten totiž nově nabídne technologii KPC, tedy Kinematic Posture Control, která na základě porovnávání rozdílu mezi rychlostí otáčení zadních kol na pravé a levé straně sleduje, kdy vůz projíždí zatáčkou.

Během rychlého průjezdu zatáčkou pak systém velmi jemně přibrzďuje vnitřní zadní kolo, čímž potlačuje náklony, přitlačuje karoserii vozu dolů a roadster by tak měl ve výsledku působit při rychlé jízdě zatáčkami stabilněji a stále naprosto přirozeně.

Další zajímavou novinkou, určenou ale nejspíš pouze pro Japonsko, bude speciální edice 990S, jejíž název je odvozen od pohotovostní hmotnosti 990 kilogramů. Nejnovější generace MX-5 v této speciální verzi tak bude o pouhých 30 kilogramů těžší, než ikonická první generace s výklopnými světlomety.

Video se připravuje ...

Speciální edice 990S vychází z verze S a je vybavena manuální šestistupňovou převodovkou, současně ale dostala upravené tlumiče, pružiny, cívky, systém řízení a určité změny se měly odehrát také pod kapotou. Auto stojí na 16“ litých kolech RAY, díky kterým shodilo 3,2 kilogramu. O brzdění se pak starají ventilované kotouče Brembo.

Přední čtyřpístkové třmeny jsou lakované černou barvou s modrými nápisy, vzadu jsou pak černě lakované třmeny. Kabina dostala speciální koberečky a doplňky lakované v kombinaci modré a klavírní černé.

Nabídka by se měla navíc rozrůst o elegantní verzi Terracotta Selection s hnědým koženým interiérem, určenou pro karosářskou verzi RF, a obě karosářské verze by navíc měly dostat nový metalický lak Platinum Quartz Metallic. Roadster by pak měl nabídnout tmavě modrou látkovou střechu v kombinaci s černým koženým interiérem.

Na domácím trhu bude modernizovaná MX-5 ve verzi roadster nabízena i s 1,5litrovým motorem, zatímco verze RF jen s 2,0litrovým motorem. Na japonském trhu by se měla modernizovaná verze objevit v prodeji zhruba od půlky ledna, o úpravách pro evropské nebo americké modely bohužel zatím nemáme žádné bližší zprávy.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

20. 12. 2021 18:42
Re: Miata (MX-5) a Barchetta
Plošina z Punta 1? Aha, díky. - ono to je kolikrát zamudlané - je na internetu docela pěkný článek o zrození a vývoji Barchetty.. Nic méně plošina Punta 1 - Vůz roku 1995 - byla hodně dělaná v duchu plošiny Tipa (závěsy kol, ...).
18. 12. 2021 19:02
Re: Miata (MX-5) a Barchetta
Ok, ok, všechno vím a zapadá to sebe, jak říkám, zmátla mě slova "tahle Mazda" a nějak jsem si s nimi jen nespojil Barchettu s FWD. Její platforma se sice jmenovala Tipo B, ale byla z prvního Punta, zkrácená a s pomocnými rámy vpředu a vzadu. Myslím, pokud si to dobře pamatuju.

Edit: někde píší, že Tipo B Spider 176 se interně jmenoval celý ten projekt Barchetty, ale plošina byla z Punta I.
18. 12. 2021 18:42
Re: Miata (MX-5) a Barchetta
Ano píši o té původní Mazdě MX-5. Ta dnešní - máte pravdu - je prakticky shodná s novodobým Fiatem 124, který tak není pokračovatelem Fiatu 124, co by Vozu roku 1966 (a ten měl také klasickou koncepci pohonu, i když s banjem vzadu), ale přímou odvozeninou z nynější Mazdy MX-5 s italským kabátem (snad i hezčím).
Barchetta měla motor vepředu napříč + přední pohon. Plošina byla upravená z Fiatu Tipo - Vůz roku 1989 (zkrácený rozvor pro účel dvoumístného vozu, ...). Výhody předního pohonu s dobře potlačenými jeho nevýhodami byly pro tento roadster pozoruhodné.
18. 12. 2021 13:20
Re: Miata (MX-5) a Barchetta
No, asi jo, zmátlo mě, že napsal "tahle Mazda"...
18. 12. 2021 12:54
Re: Miata (MX-5) a Barchetta
On ale píše o původní generaci z devadesátek. Tam Fiat dělal Barchettu, ideového nástupce původního Fiatu 124 spider. S novou MX5, kterou si Fiat rebrandoval, se vrátili k názvu 124.