Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle měl být levný rival Mazdy MX-5 z Ruska. Sporťák s technikou Lady si vysnil Ital

Nami Oda
Nami Oda
Nami Oda
Nami Oda
12 Fotogalerie
Diskuze (1)

Možná vás překvapí, že na začátku 90. let v Rusku vznikl projekt levného sportovního roadsteru, který měl v Evropě konkurovat Mazdě MX-5. Za nápadem stal jeden podnikavý Ital, větřící po rozpadu Sovětského svazu obchodní příležitosti.

Alberto Strazzari, šéf italské firmy Engines Engineering, viděl po rozpadu SSSR možnost využít potenciálu ruských techniků, inženýrů a konstruktérů - a samozřejmě také věděl, že i lidské zdroje budou v zemi, která po pádu komunismu hledala nový směr, levnější než na západě.

Strazzari se tak v roce 1992 dal dohromady se státním automobilovým výzkumným ústavem známým pod zkratkou NAMI, založeným už v roce 1918. A tehdy také přišel s myšlenkou navrhnout právě sportovní roadster, který by se prodával i v západní Evropě.

Mezi přednosti vozu měla patřit především dostupnost, jednoduchost a snadná údržba. Strazzari počítal, že vůz by se díky použití levnější ruské techniky a lacinější výrobě prodával za výrazně nižší částku než Mazda MX-5. Japonský roadster byl přitom během vývoje skutečně brán jako vzor a zdroj inspirace.

Automobil měl být tedy lehký a vybavený pohonem zadních kol. Vyvinout zadokolku v Rusku nebyl problém, stačilo využít základ v podobě modelu VAZ 2107. Nový roadster tak měl dostat techniku vycházející ještě z Fiatu 124, vozu, představeného v 60. letech.

Podle dostupných informací mechanika měla zahrnovat ještě řízení z Lady Oka (VAZ 1111), zavěšení z žigulíku, čelní sklo z Lady Samara (VAZ 2108) a motor z Lady Niva.

V NAMI pak rychle vznikly návrhy vzhledu, z nichž si Strazzari jeden vybral. Mimochodem, pro rodící se roadster dokonce konstruktéři vymysleli vlastní řešení pevné skládací střechy.

Následně vznikl koncept ve skutečné velikosti s karoserií vyrobenou z plastu. Auto dostalo jméno Óda. A už v prosinci roku 1992 se představilo na autosalonu v italské Boloni. Ukázalo se i na dalších akcích a údajně vzbudilo jistý zájem. Navíc mělo být opravdu levné, podle Strazzariho propočtů by se jednalo o suverénně nejdostupnější vůz podobného typu na světě.

Dochovaly se nám také některé parametry. Zhruba 4 metry dlouhý kabriolet vážil jen 850 kg a díky 1,6litrovému čtyřválci o výkonu 80 koní, který byl spojený s pětistupňovou manuální převodovkou, měl zrychlovat z klidu na stovku za 12,7 sekundy. A maximální rychlost? Prý 172 km/h.

Povzbuzený Strazzari se brzy po premiéře pustil do hledání partnera, který by mu pomohl se sériovou výrobou. V tomto okamžiku ale narazil, v tehdejším Rusku, vypořádávajícím se s novou společenskou, politickou i ekonomickou situací, totiž z mnoha různých důvodů nedokázal takového partnera najít.

Netrpělivý Ital dokonce zvažoval, že by produkci rozběhl v Turecku, případně v Indii, kde stále ještě vyráběli vozy odvozené od Fiatu 124, takže by měl přístup k potřebné technice. Nakonec však vzdal i tenhle plán.

A Óda tak vznikla jen v jednom jediném exempláři...

Vstoupit do diskuze (1)