Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda RX-500 (1970): Polozapomenutý koncept znovu ožívá

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 18. 3. 2016 • 02:45
23
7
Zobrazit náhledy (23)
Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7 Mazda RX-7
Mazda je proslulá vývojem rotačního motoru, který se snad už konečně vrátí do sériové produkce. Kromě sériových modelů poháněl i mnoho konceptů, třeba velmi zajímavý RX-500.

Mazdu RX-500 představila automobilka, tehdy ještě pod názvem Toyo Kogyo, veřejnosti na 17. ročníku domácího autosalonu v Tokiu v říjnu 1970. Prototyp měl opravdu futuristické tvary a hlavně motor uložený uprostřed, písmena RX, poprvé použitá o tři roky dříve, nasvědčovala přítomnost pohonné jednotky s krouživým pístem. Šlo vlastně o takový shooting brake, ale bez možnosti přepravovat vzadu náklad, praktičnost samozřejmě u konceptu sportovního auta nehraje takovou roli.

Ani zadní stěna nebyla výklopná, rotační agregát se spolu s rezervou nacházel pod „racčími křídly“. Dvoukomorová jednotka typu 10A s celkovým objemem 982 cm3 (srovnatelný s konvenčními je dvojnásobný) dávala špičkových 184 kW, tedy rovných 250 koní. Mohla pracovat až při 14 tisících otáčkách. Pro lepší chlazení byla karoserie vybavena osmičkou obdélníkových větracích štěrbin na každé straně. Přední sloupky se ukrývaly pod sklem, jediný pár dopředu vzhůru výklopných „motýlích dveří“ dával dvoumístnému stroji nezaměnitelný výraz, obzvláště v otevřené poloze...

Kupé dlouhé 4330 mm, 1720 mm široké a jen 1065 mm nízké vážilo bez náplní pouze 600 kg, s nimi i tak muších 850 kg, uhlíkové kompozity představovaly před skoro půlstoletím ještě hudbu budoucnosti, takže pro výrobu vnějších panelů posloužily hlavně plasty. Obě nápravy byly od sebe mimochodem vzdáleny 2450 mm. Dosažení 200 km/h pro vůz nepředstavovalo vůbec žádný problém. Na zkušební dráze samotné automobilky jel nejvýše dokonce 241 km/h. Tenkrát uměly ty opravdu nejrychlejší (malo)sériové supersporty planety jen o malinko více...

Další bezesporu zajímavý prvek představovala koncová světla. Zelená svítila při akceleraci, pokud vůz začal zpomalovat, nejdříve se aktivovala výstražná oranžová, teprve až potom rudá. Ta navíc měnila svou intenzitu podle síly, kterou řidič vyvíjel na brzdový pedál. Funkční vzorek totiž pochopitelně nevznikl jen tak samoúčelně, ale jako pojízdná testovací laboratoř nových bezpečnostních prvků... Škoda, že se neuplatily později v sérii, legislativa nic takového nevyžaduje...

Mazda měla dlouhá léta prototyp uložený ve svých továrních depozitářích, v roce 2008 dokončila jeho vzkříšení. Při něm renovátoři objevili i další vrstvy laku. RX-500 byla už kdysi vyfocena do firemního archivu v původní zelené a později i žluté barvě. Po léta mnozí fanoušci věřili, že skutečně existují tři exempláře. Není to však pravda, byl postaven jen jeden jediný. Dnes je stříbrná, což představovalo jednu z podob, navíc doplněná o zelený, modrý a červený pruh. Zaujme i oranžový střed volantu a stejný odstín koženého čalounění sedadel doplněný zelenými boky. „Pětistovka“ jej měla už kdysi a tato kombinace později proslula na sportovních prototypech v Le Mans...

Mazda unikát vystavila před osmi lety nejprve v hirošimském muzeu městské hromadné dopravy, v roce 2009 se objevil znovu od své premiéry na autosalonu v Tokiu. Ten, kdo zavítal na Festival rychlosti do britského Goodwoodu v roce 2014, mohl jej také spatřit naživo. Vůbec poprvé v Evropě. Nyní se vrátil do zmíněné dopravní sbírky v sídelním městě automobilky, kam jej zapůjčila.

Anglický Lesney vyráběl po dlouhá léta miniaturní modýlek v sérii 75 pod slavnou značkou Matchbox. Ten však originálu příliš neodpovídal. V posledních letech se přidaly firmy Spark (v běžném měřítku 1:43) a japonské Kyosho, které zvolilo mnohem menší 1:64, jejich zmenšeniny jsou pochopitelně věrnější své předloze.

Foto: Mazda, Petrolicious, WorldCarFans, Drive-My.com, Wikimedia Commons, Gran Turismo 6, GT6 Garage, Pixhder.com, Reddit, SMCars.net, Tumblr, s2ki.com, Caldwell.co.uk

Související články

Témata
Avatar - Individualita
19. 3. 2016 12:59
Re: Čumím jako blázen
Souhlas. Celkem by mě taky zajímalo, jak se sedělo v těch sedadlech, vypadají velmi zajímavě.
Avatar - Individualita
19. 3. 2016 12:57
Re: Model od Matchboxu
Ten si vybavuju :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
19. 3. 2016 00:59
Re: Model od Matchboxu
:yes:
Avatar - netcar.xx
18. 3. 2016 20:54
Re: Čumím jako blázen
Ona je spousta japonskych aut ktera byla ve sve dobe minimalne stejne tak dobra jako ta nejlepsi nemecka ci italska. Staci Fairlady Z432 a jeho motor z Hakosuky 2.0 R6 24V 163 PS v dobe kdyz VW delal ten uprskanej uz 20 let zastaralej motor pro Käfer a jeho jeste hnusnejsi derivaty. Toyoty Crown mely uz pred zalozenim Lexusu vybavu a techniku o ktere se Mercedesu a spol v te dobe ani nezdalo. Bohuzel si to nejlepsi nechavali vzdycky jenom pro svuj trh.
Avatar - fostek
18. 3. 2016 19:46
Čumím jako blázen
Jsem úplně ohromenej něčím takovým. Fascinace! V roce 1970 tohle. Mohla to bejt legenda kalibru Countache. Tímhle si mě Mazda strašně získala. Vzhledem k roku vzniku je to jeden z nejfantastičtějších konceptů v historii.

Velmi pěkný článek.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku