Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda v Ženevě 2005

Libor Zezulka
Hlavní hvězdou Mazdy se v Ženevě stala nová generace otevřeného roadsteru MX-5. Přestože designéři těžili z nadčasového konceptu a nepřinesli mnoho nového, dokázali i pomocí několika retuší vytvořit téměř dokonalé dílo.

Návštěvníci dobrou práci poznali a obdivnými pohledy i ocenili. Mazdě6 se takové pozornosti nedostalo, facelift totiž není z vnějšku příliš patrný.

MX-5

MX-5 je opět evolucí předchozí generace. Ačkoli tradice otevřeného roadsteru Mazdy netrvá dlouho, vytvořila automobilka za 16 let skutečný kult. Přední části tvořené jediným rozměrným dílem dominují světlomety, které připomínají parkovací světla první generace. Navzdory původním předpokladům se nová MX-5 výrazněji nepřiblížila RX-8, za spojovací můstek můžeme považovat pouze zvýrazněné blatníky a rozměrný vstupní otvor na přídi.

Záď nyní zdobí dvě koncovky výfuku, místo původní jediné. Proti předchůdci (3975 x 1680 x 1225 mm) narostla novinka na 3995 x 1720 x 1245 mm, původní rozvor 2265 mm se zvětšil na 2330 mm. Pod kapotou najde své místo čtyřválcový motor MZR 2.0 DOHC 16 V o výkonu 118 kW/160 k při 6700 ot./min, který poskytuje točivý moment 188 Nm při 5000 ot./min. V Evropě bude dodáván také menší motor 1.8 (93 kW/126 k).

Výkon přenese šestistupňová převodovka na zadní kola. Podélně uložené motory jsou proti předchozímu provedení posunuty vzad o 126 mm, což umožnilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50. Skládací plátěnou střechu může obsluhovat jediná osoba (při statické prezentaci se ukázalo, že atletická průprava je výhodou), ale po tom co se složí za přední sedadla do tvaru Z, nezbývá v zádi už příliš mnoho místa (140 l).

Nová MX-5 je sice o 10 kg těžší, ale zato má o 22% tužší rám a vyšší odolnost v krutu o 47%, na lepším požitku z jízdy se podílí zdokonalený podvozek a přesnější řízení. S novou generací se samozřejmě rozšířila výbava, a to po stránce bezpečnosti i komfortu.

Mazda6 facelift

S vnějším vzhledem neměli designéři mazdy mnoho práce, neboť dynamický sedan neměl s nedostatkem sexapealu nikdy problémy a stále patří na vrchol své třídy. Mazda se proto rozhodla zbytečně nekombinovat a místo dramatických úprav pouze zúžila přední světlomety, zvětšila nasávací otvor předního nárazníku, vymodelovala nový zadní nárazník a přidala koncovku výfuku. Navrch přihodila nové metalízy (modrou a šedou).

V interiéru se revoluce také nekonala. Nepatrně změněná středová konzola získala titanové obložení, sedadla se mohou pochlubit novým potahem, novým čalouněním s pevnějším materiálem a elektricky nastavitelné sedadlo řidiče si bude pamatovat pozice. Za příplatek bude možné pořídit systém „keyless entry“ umožňující nastupování bez nepříjemností spojených s klíčkem a startování stiskem tlačítka. Základní výbava se rozšíří o CD přehrávač s dálkovým ovládáním.

Nejzajímavější část faceliftu se tentokrát netýká vnějšího vzhledu ani interiéru, ale motorů a převodovek. Vznětové motory s objemem 2 litry standardně nabídnou filtr pevných částic. Slabší z obou jednotek bude mít nadále výkon 88 kW/121 k, ale točivý moment vzroste z 310 na 320 Nm, zatímco spotřeba klesne z 6,5 na 6 litrů. Silnější motor s původním výkonem 100 kW/136 k posílí o dalších 5 kW/ 7 k a točivý moment naroste na 360 Nm, přičemž spotřeba se sníží 0,5 litru.

Na větším výkonu a nižší spotřebě má zásluhu především nové turbodmychadlo. Posilování zasáhlo i zážehové jednotky kromě základní 1.8 88 kW/121 k, která alespoň dostala elektronický plyn (s automatem spotřeba vzroste na 7,7 litru). S elektronickým plynem, zvýšeným výkonem na 108 kW/147 k a točivým momentem na 184 Nm vyjede i dvoulitr. Spotřeba se opět snížila, tentokrát na 7,8 litru. Nejsilnější čtyřválec s výkonem 122 kW/166 k se spokojil pouze s nižší spotřebou (o 0,2 litru).

Mazda nabízí v faceliftované šestce vylepšené převodovky s kratšími drahami, přesnějším a lehčím řazením. Vznětové jednotky a zážehové motory s objemy 2.0 a 2.3 litru budou zkombinovány s šestistupňovou manuální převodovkou, benzínové motory s objemem 2.0 litru a 2.3 litru bude možné na přání spojit s pětistupňovou automatickou převodovkou. S brzděním pomohou zvětšené kotouče u modelů s 18palcovými koly, pro větší bezpečnost Mazda zvýšila tuhost předních a středových sloupků, zpevnila dveře a rám. Kontrolka nově upozorňuje na nezapnuté zadní bezpečnostní pásy.


Libor Zezulka