Mazda2 - druhá generace dvojky
Původní Mazda2, která je zatím ještě v prodeji, se představila v roce 2002 na pařížském autosalonu jako nástupce modelů 121 a Demio. Tento automobil vychází z platformy Fordu Fiesta a jeho karoserie je navržena ve stylu Zoom-Zoom, ale designéři se zaměřili především na vnitřní prostor a tak první Mazda2 vyniká poměrně vysokou střechou.
mazda predstavujeme malevozy technika
Mazda2 druhé generace se poprvé představila na letošním ženevském autosalonu. Výrobce v tiskových materiálech uvádí, že díky přepracované konstrukci karoserie je bezpečnější a tišší než její předchůdce. Je také o zhruba 100 kg lehčí, což se odrazí v příznivější spotřebě paliva.
Mazda2 - srovnání dvou generací | |||
Rozměr | Mazda2 II | Mazda2 I | rozdíl |
Délka [mm] | 3885 | 3925 | 400 |
Šířka [mm] | 1695 | 1680 | 15 |
Výška [mm] | 1475 | 1545 | 70 |
Rozvor [mm] | 2490 | 2490 | 0 |
Rozchod vpředu [mm] | 1475 | 1470 | 5 |
Rozchod vzadu [mm] | 1465 | 1445 | 20 |
Zavazadlový prostor [l] | 250/787 | 268/1044 | 18/257 |
Exteriér v duchu Zoom-Zoom
Mazda2 se vzhledem své karoserie řadí vedle ostatních modelů japonské automobilky a především přední částí připomíná větší modely, jako je například CX-7. Novinka je dlouhá 3885 mm, široká 1695 mm vysoká 1475 mm a má rozvor 2490 mm. Oproti předchozímu modelu je o 40 mm kratší. Karoserie dosahuje vynikajícího součinitele odporu vzduchu cx = 0,31.
Použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu se podařilo vytvořit pevný a bezpečný skelet karoserie. Celková hmotnost novinky je o téměř o 100 kg nižší než u předchozího modelu a pohotovostní hmotnost Mazdy 2 se základním motorem je 955 kg a s pohonnou jednotkou o objemu 1,5 litru je hmotnost vozu 960 kg. Nižší hmotnost přispívá také ke snížení spotřeby paliva, která je podle údajů výrobce o 15 procent nižší než u předchůdce.
Metrák dolů
Kde inženýři dokázali jeden metrický cent hmotnosti ušetřit? Například širším použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu nebo optimalizací stávajících součástek a mechanismů (například na systému odpružení bylo ušetřeno 13 kg). Pozornosti neušel ani interiér, kde byla upravena přední sedadla (-2,5 kg), přední reproduktory byly vyměněny za lehčí neodymiové (-1 kg) a upraven byl také elektrický systém (-2,9 kg). Jak ale ušetřit ještě více? Konstruktéři Mazdy na to šli od lesa. Zmenšili celý automobil a to o 40 mm do délky a 55 mm do výšky.
mazda predstavujeme malevozy technika
Interiér zaměřený na cestující
Interiér vozu, přestože jeho celková délka je menší než u odcházejícího modelu, nabízí dostatek prostoru cestujícím i jejich zavazadlům. Ve výšce ramen je vpředu široký 1340 mm a 1300 mm vzadu. Od sedáku předního sedadla ke stropu Mazda2 nabízí 1004 mm a vzadu poskytuje 959 mm.
Při navrhování interiéru se designéři zaměřili na potřeby cestujících a vytvořili v něm dostatek odkládacích prostorů. Mazda 2 nabízí klasickou přihrádku v palubní desce, konzola mezi sedadly má dva držáky nápojů a kapsy ve dveřích pojmou půl litrovou láhev a tiskoviny formátu A4. Zavazadlový prostor má základní objem 250 litrů a po sklopení druhé řady sedadel se zvětší na 787 litrů.
mazda predstavujeme malevozy technika
Inženýrům Mazdy se podařilo snížit hladinu hluku ve voze a ta při rychlosti 60 km/h dosahuje hodnoty pouze 71,1 decibelu. Jestliže, budou mít cestující pocit, že je ve voze příliš velké ticho, pak je k dispozici autorádio s přehrávačem CD a MP3 s externím vstupem pro MP3 přehrávač.
Mazda2 - srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | Mazda2 | Nissan Micra | Toyota Yaris | Škoda Fabia |
Délka [mm] | 3885 | 3719 | 3750 | 3992 |
Šířka [mm] | 1695 | 1660 | 1695 | 1642 |
Výška [mm] | 1475 | 1540 | 1530 | 1498 |
Rozvor [mm] | 2490 | 2432 | 2460 | 2462 |
Rozchod vpředu [mm] | 1475 | 1450 | 1480 | 1436 |
Rozchod vzadu [mm] | 1465 | 1438 | 1470 | 1426 |
Zavazadlový prostor [l] | 250/787 | 251/584 | 275/1183 | 300/1163 |
Dva zážehové a jeden vznětový motor
Nová Mazda2 bude nabízena se zážehovými čtyřválci o objemu 1,3 l a 1,5 l. Třináctistovka vstoupí na český trh ve dvou provedeních s výkonem 55 kW (75 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 121 Nm při 3500 ot./min nebo s vyšším výkonem 63 kW (86 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 122 Nm při 3500 ot./min. Zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru bude nabízen s výkonem 76 kW (103 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 137 Nm při 4000 ot./min.
Mazda2 - modelová řada | |||
Motor | 1.3 MZR | 1.3 MZR | 1.5 MZR |
Zdvihový objem [cm3] | 1348 | 1348 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/6000 | 63/6000 | 76/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 121/3500 | 122/3500 | 137/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 168 | 172 | 188 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14 | 12,9 | 10,4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,4 | 5,9 |
O přenos síly motoru ke kolům přední nápravy se u všech tří pohonných jednotek stará pětistupňová manuální převodovka.
Čtyřválec 1.3 MZR s opožděným zavíráním sacích ventilů tzv. Millerovým cyklem se do Evropy dodávat nebude, ale více se o zajímavém motoru dočtete v članku Mazda2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera http://news.auto.cz/technika/mazda-2-s-novym-motorem-1-3-mzr-navrat-millera.html.
Parametry dieselové verze 1.4 MZR-CD, která bude na trh uvedena zhruba počátkem roku 2008, zatím nejsou zveřejněny.
mazda predstavujeme malevozy technika
Bezpečnost a výbava
Mazda2 bude prozatím v nabídce v pětidveřovém provedení a v základní výbavě bude disponovat airbagem řidiče a spolujezdce, ABS, EBD a EBA. Ve vyšších stupních výbavy budou zahrnuty i boční a hlavové airbagy.
Prvky, které jistě zpříjemní život s Mazdou 2 a jsou v nabídce i pro základní model, jsou dálkově ovládané centrální zamykání, automatická aktivace světlometů nebo elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek. Ve vyšších výbavách a na přání budou nabízeny litá kola, tempomat, manuální nebo automatická klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, vyhřívání sedadel, palubní počítač nebo bezklíčový systém otevírání a startování vozu.
Na český trh vstoupí Mazda2 začátkem září letošního roku a základní provedení s nejslabší třináctistovkou bude startovat s cenou 269.900,-Kč. Výroba bude na rozdíl od předchozího modelu probíhat pouze v Japonsku.