Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda2 - druhá generace dvojky

Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
47 Fotogalerie
Nová Mazda2 představuje mnohem víc než jen aktualizaci modelu. Se svým předchůdcem sdílí prakticky pouze jméno, ale jinak jde svou vlastní cestou. Může se pochlubit dynamickým designem Zoom-Zoom, který upoutává pozornost ze všech stran.

Původní Mazda2, která je zatím ještě v prodeji, se představila v roce 2002 na pařížském autosalonu jako nástupce modelů 121 a Demio. Tento automobil vychází z platformy Fordu Fiesta a jeho karoserie je navržena ve stylu Zoom-Zoom, ale designéři se zaměřili především na vnitřní prostor a tak první Mazda2 vyniká poměrně vysokou střechou.

mazda predstavujeme malevozy technikamazda predstavujeme malevozy technika | Zdroj: acz
 

Mazda2 druhé generace se poprvé představila na letošním ženevském autosalonu. Výrobce v tiskových materiálech uvádí, že díky přepracované konstrukci karoserie je bezpečnější a tišší než její předchůdce. Je také o zhruba 100 kg lehčí, což se odrazí v příznivější spotřebě paliva.

Mazda2 - srovnání dvou generací
RozměrMazda2 IIMazda2 Irozdíl
Délka [mm]38853925400
Šířka [mm]1695168015
Výška [mm]1475154570
Rozvor [mm]249024900
Rozchod vpředu [mm]147514705
Rozchod vzadu [mm]1465144520
Zavazadlový prostor [l]250/787268/104418/257

Exteriér v duchu Zoom-Zoom

Mazda2 se vzhledem své karoserie řadí vedle ostatních modelů japonské automobilky a především přední částí připomíná větší modely, jako je například CX-7. Novinka je dlouhá 3885 mm, široká 1695 mm vysoká 1475 mm a má rozvor 2490 mm. Oproti předchozímu modelu je o 40 mm kratší. Karoserie dosahuje vynikajícího součinitele odporu vzduchu cx = 0,31.

Použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu se podařilo vytvořit pevný a bezpečný skelet karoserie. Celková hmotnost novinky je o téměř o 100 kg nižší než u předchozího modelu a pohotovostní hmotnost Mazdy 2 se základním motorem je 955 kg a s pohonnou jednotkou o objemu 1,5 litru je hmotnost vozu 960 kg. Nižší hmotnost přispívá také ke snížení spotřeby paliva, která je podle údajů výrobce o 15 procent nižší než u předchůdce.

Metrák dolů

Kde inženýři dokázali jeden metrický cent hmotnosti ušetřit? Například širším použitím hlubokotažných ocelí v konstrukci automobilu nebo optimalizací stávajících součástek a mechanismů (například na systému odpružení bylo ušetřeno 13 kg). Pozornosti neušel ani interiér, kde byla upravena přední sedadla (-2,5 kg), přední reproduktory byly vyměněny za lehčí neodymiové (-1 kg) a upraven byl také elektrický systém (-2,9 kg). Jak ale ušetřit ještě více? Konstruktéři Mazdy na to šli od lesa. Zmenšili celý automobil a to o 40 mm do délky a 55 mm do výšky.

mazda predstavujeme malevozy technikamazda predstavujeme malevozy technika | Zdroj: acz
 

Interiér zaměřený na cestující

Interiér vozu, přestože jeho celková délka je menší než u odcházejícího modelu, nabízí dostatek prostoru cestujícím i jejich zavazadlům. Ve výšce ramen je vpředu široký 1340 mm a 1300 mm vzadu. Od sedáku předního sedadla ke stropu Mazda2 nabízí 1004 mm a vzadu poskytuje 959 mm.

Při navrhování interiéru se designéři zaměřili na potřeby cestujících a vytvořili v něm dostatek odkládacích prostorů. Mazda 2 nabízí klasickou přihrádku v palubní desce, konzola mezi sedadly má dva držáky nápojů a kapsy ve dveřích pojmou půl litrovou láhev a tiskoviny formátu A4. Zavazadlový prostor má základní objem 250 litrů a po sklopení druhé řady sedadel se zvětší na 787 litrů.

mazda predstavujeme malevozy technikamazda predstavujeme malevozy technika | Zdroj: acz
 

Inženýrům Mazdy se podařilo snížit hladinu hluku ve voze a ta při rychlosti 60 km/h dosahuje hodnoty pouze 71,1 decibelu. Jestliže, budou mít cestující pocit, že je ve voze příliš velké ticho, pak je k dispozici autorádio s přehrávačem CD a MP3 s externím vstupem pro MP3 přehrávač.

Mazda2 - srovnání s konkurencí
RozměrMazda2Nissan MicraToyota YarisŠkoda Fabia
Délka [mm]3885371937503992
Šířka [mm]1695166016951642
Výška [mm]1475154015301498
Rozvor [mm]2490243224602462
Rozchod vpředu [mm]1475145014801436
Rozchod vzadu [mm]1465143814701426
Zavazadlový prostor [l]250/787251/584275/1183300/1163

Dva zážehové a jeden vznětový motor

Nová Mazda2 bude nabízena se zážehovými čtyřválci o objemu 1,3 l a 1,5 l. Třináctistovka vstoupí na český trh ve dvou provedeních s výkonem 55 kW (75 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 121 Nm při 3500 ot./min nebo s vyšším výkonem 63 kW (86 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 122 Nm při 3500 ot./min. Zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru bude nabízen s výkonem 76 kW (103 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 137 Nm při 4000 ot./min.

Mazda2 - modelová řada
Motor1.3 MZR1.3 MZR1.5 MZR
Zdvihový objem [cm3]134813481498
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/600063/600076/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]121/3500122/3500137/4000
Max. rychlost [km/h]168172188
Zrychlení 0-100 km/h [s]1412,910,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,45,45,9

O přenos síly motoru ke kolům přední nápravy se u všech tří pohonných jednotek stará pětistupňová manuální převodovka.

Čtyřválec 1.3 MZR s opožděným zavíráním sacích ventilů tzv. Millerovým cyklem se do Evropy dodávat nebude, ale více se o zajímavém motoru dočtete v članku Mazda2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera http://news.auto.cz/technika/mazda-2-s-novym-motorem-1-3-mzr-navrat-millera.html.

Parametry dieselové verze 1.4 MZR-CD, která bude na trh uvedena zhruba počátkem roku 2008, zatím nejsou zveřejněny.

mazda predstavujeme malevozy technikamazda predstavujeme malevozy technika | Zdroj: acz
 

Bezpečnost a výbava

Mazda2 bude prozatím v nabídce v pětidveřovém provedení a v základní výbavě bude disponovat airbagem řidiče a spolujezdce, ABS, EBD a EBA. Ve vyšších stupních výbavy budou zahrnuty i boční a hlavové airbagy.

Prvky, které jistě zpříjemní život s Mazdou 2 a jsou v nabídce i pro základní model, jsou dálkově ovládané centrální zamykání, automatická aktivace světlometů nebo elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek. Ve vyšších výbavách a na přání budou nabízeny litá kola, tempomat, manuální nebo automatická klimatizace, elektrické ovládání předních i zadních oken, vyhřívání sedadel, palubní počítač nebo bezklíčový systém otevírání a startování vozu.

Na český trh vstoupí Mazda2 začátkem září letošního roku a základní provedení s nejslabší třináctistovkou bude startovat s cenou 269.900,-Kč. Výroba bude na rozdíl od předchozího modelu probíhat pouze v Japonsku.