Autosalon Ženeva: Mazda 3 – První dojmy
Exteriér vypadá i tváří v tvář jako facelift trojky ve stylu nové Mazdy6. Taková je vlastně i skutečnost, protože pod novou karoserií se nachází pokroková technika odvozená od minulé generace.
Výraznější proměnou prošel interiér. Relativně nižší horní hrana a výrazně skloněné sloupky čelního okna sice nejsou úplně ideálním řešením, ale výhled z vozu příliš negativně neovlivňují, navozuji sportovnější atmosféru. Ukazatele jsou rozděleny do dvou velmi výrazných tubusů (místo původních tří) a na rozdíl od minulé generace se nad nimi nenachází kaplička, respektive se přesunula a roztáhla až pod čelní sklo.
Právě zde se nachází asi nejvýraznější nový prvek interiéru – multifunkční ukazatel, který zobrazuje údaje z palubního počítače a slouží současně jako displej radia a klimatizace. Všechny potřebné údaje jsou tedy blízko hlavního zorného pole řidiče, který se musí kvůli nim podívat jen nepatrně níž. Mazda má za toto řešení u nás velké plus.
Autosalon Ženeva: Mazda3 MPS - První dojmy |
Rozmístění ovládacích prvků odpovídá předchozí generaci a je po ergonomické stránce vcelku dobře uspořádané. Upravené tvary palubní desky a nový design dekoru působí modernějším dojmem. Interiér je vkusně zařízený a má mnohem zajímavější design než u minulé generace.
Ke slabým stránkám patří umístěni středové loketní opěrky. Mezi sedadly je umístěna příliš vzadu, takže v nižších verzích, kde není horní část posuvná, je její využitelnost značně snížena. Při opření paže do přirozené pozice se loket nachází na přední hraně opěrky a řadicí páka je na hranici dosahu.
Zatímco prostor na předních místech je na dobré úrovni, vzadu je, jak bývá i dnes v nižší střední třídě zvykem, místa méně. Hatchback nabízí zadním cestujícím s menší postavou ještě dost místa (Mazda3 sesterský Focus v tomto ohledu ale hravě překonává), sedan má ale kvůli svažující se střeše velmi omezený prostor pro hlavu.
Zavazadlový prostor sice nemá dvojitou podlahu, potěší ale mimořádně pravidelným tvarem. Podběhy do něj vůbec nezasahují, a tak je vnitřní šířka v celém prostoru větší než samotný vstupní otvor.
Nová Mazda3 Hatchback - Mezigenerační srovnání rozměrů | |||
Rozměr | Nová generace | Předchozí generace | Rozdíl |
Délka [mm] | 4460 | 4415 | 45 |
Šířka [mm] | 1755 | 1755 | 0 |
Výška [mm] | 1470 | 1465 | 5 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2640 | 0 |
Objem zav. prostoru [l] | 340 | 346 | -6 |
S růstem a všeobecným pokrokem, který nižší střední třída udělala, už nejsou parametry nové trojky tak výlučné jako před pěti lety, ale stále patří k největším ve třídě. Větší karoserii dnes má v nižší střední třídě jen Mitsubishi Lancer Sportback a Lancia Delta, ale ta míří přeci jen na jiné zákazníky. Mazda ale nabízí asi nejsportovnější vzhled, který podporuje také nízká výška karoserie 1470 mm.
Nová Mazda3 Hatchback - Srovnání rozměrů s konkurencí | |||||
Rozměr | Mazda3 HB | Fiat Bravo | Ford Focus | Mitsubishi Lancer Sportback | VW Golf VI |
Délka [mm] | 4460 | 4336 | 4337 | 4585 | 4199 |
Šířka [mm] | 1755 | 1792 | 1839 | 1760 | 1779 |
Výška [mm] | 1470 | 1498 | 1500 | 1530 | 1479 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2600 | 2640 | 2635 | 2578 |
Objem zav. prostoru [l] | 340 | 400 | 396 | 344 | 350 |
Nabídka motorů zůstává velmi podobná té dosavadní. U Mazdy zatím nedošlo na zmenšování objemů, ba právě naopak, z nabídky vypadl základní čtyřválec 1,4 l a u vznětové palety se upouští od osvědčeného čtyřválce 2.0 MZR-CD, který nahrazují dvě výkonové verze nového motoru 2,2 MZR-CD. Ta prostřední se 110 kW bude vyhrazena pro sedan a druhá výkonnější se 136 kW bude zatím tvořit motorický vrchol nabídky nové Mazdy3.
Největší zájem se očekává o osvědčené jedna-šestky. Asi nejprodávanější motorizací bude 1.6 MZR (77 kW), která kupodivu přichází v nové generaci s nezměněnými parametry, přestože konkurence nejen z Japonska, se v této objemové třídě dostává na lepší maxima výkonu i točivého momentu. Technici se zřejmě soustředili na snižování emisí a spotřeby, protože s tímto motorem byla snížena kombinovaná spotřeba trojky mezigeneračně o 0,6 l/100 km. Bez výraznější proměny pokračuje svou dráhu také sdílený turbodiesel 1,6 MZR-CD (80 kW).
Výkonnější zážehový čtyřválec má konstrukci s klasickým zdvihovým objemem 2,0 l a novým katalyzátorem. Sportovně zaměřené zákazníky asi nepotěší, že má roli výkonného, ale komfortního modelu, neboť je dodáván výhradně s pětistupňovou automatickou převodovkou.
Nová Mazda3 Hatchback - Přehled motorizací | ||||
Motor | 1.6 MZR | 2.0 MZR AT | 1.6 MZR-CD | 2.2 MZR-CD |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1999 | 1560 | 2184 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/6000 | 110/6500 | 80/4000 | 136//3500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 145/4000 | 187/4000 | 240/1750 | 400/1800-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 205 | 185 | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | 7,7 | 4,5 | 5,6 |
Mazda sice zatím nezveřejnila konkrétní hmotnosti jednotlivých motorizací, ale slibuje, že přes větší rozměry došlo, podobně jako u Mazdy2 a Mazdy6, ke snížení pohotovostní hmotnosti až o 15 kg. Navíc procentuálně dvouciferně vzrostla tuhost karoserie v krutu i ohybu.
Na všech trzích má být model dodáván se šesti airbagy a stabilizačním systémem, v nabídce příplatkových položek bude mj. i systém RVM (Rear Vehicle Monitoring), varující řidiče před vozidly, která se nacházejí v mrtvém úhlu výhledu řidiče.
Jízda v nové Mazdě3 má být příjemnější i díky vnitřnímu hluku sníženému o 6 až 11 % proti předchozí generaci.