Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazzanti Evantra Pura: Exotický supersport z Pisy je lehčí a modernější

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Mazzanti Automobili neustále inovují svůj supersport Evantra. „Čistá“ verze Pura zhubla a dostala modernizovaný kokpit. Stává se základním modelem značky...

Evantra je tu s námi vlastně už dekádu. Italský malovýrobce používá po většinu tohoto období americkou techniku od General Motors. Svou filozofií trochu připomíná dávné Iso Renza Rivolty z Bressa, které položila první palivová krize. Společnost Lucy Mazzantiho navazuje na původní firmy Faralli & Mazzanti (2002) a F&M by Mazzanti (2010). První se společníkem Walterem Farallim vznikla coby renovátorská dílna. Jenže signore Luca chtěl vyrábět supersporty, takže se po několika pokusech osamostatnil.

Evantra se v roce 2011 ještě jmenovala Mugello a poháněl ji tříapůllitrový kapalinou chlazený šestiválcový boxer se dvěma turby. Za deset let však ušla pěkný kus cesty včetně změny jména (Evantra byla etruská bohyně nesmrtelnosti) a koneckonců i tovární značky. Unikátní dozadu otevírané dveře jí zůstaly po celou dobu, základní tvary také.

Mazzanti Evantra s uprostřed umístěnými americkými „svaly“ debutovalo na Top Marques Monaco v dubnu 2013. Od té doby vznikly verze Millecavalli a 771 (2016), které se hodí více na okruh, byť mají silniční homologaci. Dále následovaly ještě extrémnější 781 a Millecavalli R. Už Millecavalli měla tisíc koní, jak hlásal hrdý název, tedy 736 kW. Z motoru GM LS7 objemu 7,2 l se dvěma turby. Stále prodávané „erko“ má ještě větší převrtaný osmiválec 7,4 l a obludných 824 kW (1121 k).

Nová základní verze Pura je oproti osm let staré Evantře odlehčená, váží jen 1290 kg. Byla představena coby na bienále ve Florencii, uměleckém festivalu v sobotu 23. října 2021. Nepřeplňovaný sedmilitrový vidlicový osmiválec nahradil motor stejné konfigurace o objemu 6,2 l. S kompresorem. Jistě, opět je jeho dárcem Corvette, kromě minulé generace C7 se objevuje i v základním Stingrayi C8. 560 kW, tedy 761 koní a 910 N.m vypadají působivě, i když porce je o dvacet koní menší než u stále nabízené verze 781 s totožným „srdcem“. O zrychlení z klidu na stovku za 2,9 s a maximálce přes 360 km/h to platí rovněž. Porci síly posílá na zadní kola sedmistupňová sekvenční převodovka.

Podvozek pořád kombinuje ocel s chrom-molybdenovými trubkami. Na všech čtyřech kolech najdeme vzpěry McPherson, za příplatek se dá hýbat s nastavením odpružení. Karbon-keramické kotouče od Bremba mají vpředu průměr 380 mm a šestipístkové třmeny, vzadu pak 360 mm a čtyřpístky. Kola OZ Racing obouvají pneumatiky od Michelinu s rozměry 255/35 R19 a 315/30 R20.

Video se připravuje ...

Dvoumístný kokpit je modernější než u předchozích verzí. Digitální přístrojovka nemá daleko k závodním autům, na středové konzole trůní větší dotykový displej. Další malý příplatkový nalezl své místo ve volantu, zobrazuje se na něm třeba aktuálně zvolený rychlostní stupeň a ideální čas k přeřazení. Použité materiály kombinují umělý semiš, uhlíková vlákna a kůži, jsou ale čistě zákaznickou volbou, stejně jako barvy. Karbonové řadicí páčky se modelují dle prstů řidiče, i obě sedačky jsou schopni u Mazzanti dodat na míru. Prostě manufaktura...

Na okraji toskánské Pisy se vozy rodí v limitovaných počtech. Evanter má dohromady vznikat jen pět ročně. Při ceně v přepočtu minimálně 17,7 milionu korun za jeden kus Pury není divu. Millecavalli R stojí ale ještě mnohem více: přes 26,5 milionu. Sumy jsou samozřejmě orientační, každý postavený kus je do značné míry originálem.

Zdroje: Mazzanti Automobili, Carscoops, Motor1, Wikipedia, Auta 5P, Carbuzz, MotorAuthority

Foto: Mazzanti Automobili

Doporučujeme

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Barry Lyndon
29. 10. 2021 16:13
tohle že vzniklo v Itálii?
Byli tu indické (a možná i indiánské :D ) supersporty, co vypadaly daleko líp. Tohle je strašný zvenku i uvnitř, brrr :no: :D