Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren ukazuje budoucnost F1: Jezdec vůz ovládne myšlenkami, ale fanoušek jej neuvidí

Stanislav Kolman
Diskuze (0)
Po třech letech stáj z Wokingu inovovala svůj koncept MP4-X a ukázala, jak si představuje budoucnost monopostů Formule 1.

V roce 2015 ukázal tým McLaren koncept MP4-X, jenž vyobrazoval budoucnost závodních monopostů Formule 1. O tři roky později ve Wokingu tuto vizi inovovali, i když se od předchozí studie liší jen minimálně. Změnilo se hlavně zbarvení, které vychází z lakování letošních aut stáje McLaren.

Pozměněný koncept nese označení X2, avšak s novým crossoverem mnichovské automobilky nemá nic společného. I nadále zůstává zakrytý nejen kokpit, ale i kola. Zejména ochrana hlavy jezdce je tady vyřešena o poznání elegantněji než u letošních vozů, které dostaly tzv. halo kokpit. Fandové sice o zakrytých kokpitech u monopostů nechtějí ani slyšet, ale má-li být řešení skutečně aplikováno, toto považujeme za jednu z lepších variant.

Zatímco designové tvary monopostu nemusí být daleko od pravdy, některé „funkce“ vozu jsou hodně přestřelené. McLaren sice kokpit neukázal, ale hovoří o zjednodušeném pracovišti, kde pilot může ovládat vůz nejen gesty, ale i myšlenkami.

Futuristických technologií je tu ale více. Prosklený kokpit umí měnit barvu, čímž se zlepšuje výhled závodníka na základě daných podmínek. Blatníky zase dostaly senzory, které umí sledovat stav pneumatik a poradí inženýrům v paddocku, kdy je vhodný čas povolat vůz do boxů.

Všechny tyto inovace ale zatím berme spíše s nadsázkou. Formule 1 se nyní soustředí na změny, ale rozhodně ne takto rozsáhlého charakteru. Nová pravidla mají do soutěže přinést více předjíždění a těsnější souboje mezi jednotlivými týmy.

To by jistě ocenil i McLaren, byť pravda, že po třech letech, kdy pohonné jednotky dodávala Honda, se konečně blýská na lepší časy. Tým je po šesti závodech letošní sezony na páté příčce se ziskem 40 mistrovských bodů. Šest bodíků ztrácí na francouzský Renault, který se pro stáj z Wokingu stal novým dodavatelem motorů.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)