Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dálniční křižník Mercedes 280 TE od Zenderu měl v roce 1980 hitech interiér a motor AMG

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Vyladěný motor, decentní modernější nárazníky, modročerná barva místo chromu. I takhle mohlo vypadat počátkem 80. let upravené kombi od Mercedesu. A pak jste otevřeli dveře a nestačili se divit…

V 80. letech minulého věku styling a tuning v západním Německu doslova kvetl. Kocovina“ z ropných šoků předchozí dekády byla pryč. Úpravci nabízeli spoilery, bodykity, modifikace podvozků i zvyšování výkonů pohonných jednotek. Pro všemožné značky vozů, které byly tenkrát na tamním trhu k dispozici. Nejenom ty luxusní a drahé… Z některých modifikací se stala dokonce i klasika a mnohé vozy s dobovými úpravami dnes jezdí na „háčkových číslech“, tedy určených pro historická vozidla. Nejde zdaleka jen o porsche a ferrari…

Zender je velmi známou firmou v oboru, i když už v něm takřka 15 let nefiguruje. Hans-Albert Zender začal coby třiadvacetiletý mladík v roce 1969 ve své garáži v Bassenheimu u Koblenze vyrábět skořepinové sedačky. Společnost původně nesla v názvu zkratku jeho křestních jmen a příjmení: HAZ. Velmi rychle si udělal jméno, poptávka rostla, výrobní program zahrnoval hlavně části karoserie: přední a zadní spoilery a nástavce blatníků. Garáž dávno nestačila, společnost Zender GmbH (tento název nesla od roku 1973) se přestěhovala o pět kilometrů severovýchodně dál do Mülheim-Kärlichu.

Trocha sportu...

V roce 1980 upravila zajímavým způsobem jeden kombík. Šlo o Mercedes-Benz 280 TE série 123, tedy praktickou variantu proslulého „piána“. Auto pro každodenní použití, které toho navíc docela dost uvezlo, i když si dala trojcípá hvězda zatraceně záležet, aby nevypadalo jako nějaká dodávka. Těch měla navíc v portfoliu užitkových vozů i tak dost… A mnohem větších.

V případě kombi se Zender pokusil spojit luxus limuzíny s kapkou sportu. Ne, z „piána“ neudělal jezevčíka, jenom ho patřičně vybavil. Tedy nejprve zvenčí: použil vlastní integrované nárazníky, které vypadaly moderněji a prý i zlepšovaly aerodynamiku. Také širší lemy blatníků a decentní prahové nástavce pocházely z vlastních dílen. Typická maska Mercedesu se oděla do tmavě modré barvy, překvapivě si zachovala klasický emblém na chladiči, neměla velkou hvězdu na přídi. Na fotkách vypadá jako černá, ale skutečně šlo ještě o modrou, stejně nalakovali i lišty na karoserii. Podvozek byl oproti sérii snížen, auto dostalo litá kola BBS.

Video se připravuje ...

...a hodně luxusu

Zatímco úpravy vnějšího vzhledu působily spíše diskrétně, uvnitř se u Zenderu opravdu vyřádili. Modrá barva doslova uhodila do očí, možná jste si připadali jako v nebi. Byla takřka všude – na palubní desce, sedačkách, dveřích i střeše. Nešlo o přírodní kůži, nýbrž umělý materiál, konkrétně alcantaru. Na koberečky byla pak použita jehněčí vlna. Standardní přední sedadla nahradila sportovní Recara C s řádnou boční oporou. Čtyřramenný volant Silberpfeil (Stříbrný šíp) byste v sériových vozech řady 123 hledali marně.

Zadní lavice zůstala sériová, byla pouze přečalouněna. Zajímavost? Tři opěrky hlavy zavěsili u Zenderu ke stropu, nedaly se tudíž nijak nastavit. Za nimi se nacházela malá police, která pojala další reproduktory hifi soustavy. Kobercem z jehněčí vlny byla pokryta i podlaha zavazadelníku.

Komunikace byla možná pomocí autotelefonu namontovaného ve stropě, ovládal se tlačítky vpravo vedle řidiče. Špičkové stereo Uher s 200 watty našlo místo také v upravené konzole v palubní desce. Až nahoře u přístrojové kapličky. Klient byl určitě opravdový audiofil. Zvětšená odkládací schránka před spolujezdcem byla chlazená, takže ji šlo použít coby malou ledničku. To všechno před více než čtyřmi dekádami…

O 33 koní víc

Zender neladil motory, ale i tady došlo ke změnám. Všechny typy 280 série 123, na karoserii nezáleželo, poháněl řadový šestiválec DOHC s označením M 110 o objemu 2746 cm3. V modelech s písmenem E měl mechanické vstřikování paliva Bosch K-Jetronic a v roce 1978 došlo ke zvýšení výkonu z původních 130 kW (177 k) na 136 kW, tedy 185 k. Jenže tenhle konkrétní kus kombíku dostal „srdce“, které si ještě vzali do parády specialisté u AMG, i když tenkrát se ještě nevěnovali stoprocentně mercedesům. V Affalterbachu jej poladili na 160 kW (218 koní). Hezké číslo…Mimochodem, v té době pracovaly u AMG čtyři desítky zaměstnanců, tak malá firma to byla.

Vytuněný Mercedes-Benz 280 TE pochopitelně nebyl zadarmo. Zatímco ze showroomu jste si ho odvezli za nějakých 30 tisíc západoněmeckých marek, tenhle kus přišel zákazníka na… 125 tisíc. Takže byl více než čtyřikrát dražší!

Z kombi vyšší střední třídy se tak stal luxusní dálniční křižník. Není bohužel známo, zda Zender podobně neupravil více exemplářů, ale s největší pravděpodobností šlo skutečně o individuální objednávku. Osud vozu, který dostal původní registrační značku MYK-AD 777 (MYK je zkratka zemského okresu Mayen-Koblenz) se mi bohužel dohledat nepodařilo. Každopádně byl nafocen do firemních katalogů a propagačních materiálů. A jedná se o velmi zajímavou ukázku dobového tuningu. Výrobu a distribuci tuningových dílů a doplňků ukončil Zender 1. září 2008.

Zdroje: zender-historie.de, 1000sel.com, Wikipedia, Razáo Automóvel, Tumbex

Foto: Zender GmbH

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Doporučujeme

15. 2. 2023 18:19
Re: Ne,
Němci mají pro veterány registrační značky s písmeny H, stejně jako Slováci. V máme my. Nebo se pletu?
Avatar - Stejsn
31. 1. 2023 09:42
Ne,
vypadá to opravdu strašně, jak zvenčí, tak zevnitř. Ale s tou tuningovou mánií je to čistá pravda. Mám německý Auto Katalog 1985 a těch tuningů jsou tam prostě mraky, je jim věnovaná celá jedna pasáž. V tom samém Auto Katalogu z roku 1979 ani zmínka. BTW "háčková" čísla - nejsou to spíš "véčková"?