Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zavzpomínejte na osmdesátá léta s kreacemi značek Gemballa, Koenig Specials, Rinspeed a dalších slavných úpravců

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Individualizace automobilů vstoupila v osmdesátých letech dvacátého století do své nové éry. Na scénu tehdy na plno vstoupila řada mladých společností připravených splnit svým zákazníkům ta nejbláznivější přání.

Automobily jsou upravovaný podle představ svých majitelů prakticky od svého zrodu a téměř každé období je spojeno s jistou módou a stylem úprav. První poloviny dvacátého století charakterizují karoserie stavěné na míru. V případě sportovních vozů pak jejich sportovní schopnosti podle tehdejší módy umocňovala například dvě rezervní kola na zádi či přídavná světla na přídi.

 

Druhá polovina dvacátého století s rozmachem samonosných karoserií a masivním útlumem výroby karoserií na míru přinesla zcela nové trendy v oblasti individualizace osobních automobilů.

 

Pozornost se soustředí na ladění motorů i podvozků, zatímco v oblasti vzhledu se v šedesátých a sedmdesátých letech začínají vedle stylových pruhů a matných černých kapot hlásit o slovo sportovně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, náznaky přídavných aerodynamických prvků a litá kola. Interiéry zdobí nové volanty, řadicí páky i sedadla a výjimkou není nové čalounění. Zároveň začínají nastupovat výkonnější audio systémy a další prvky, které mají zvyšovat luxus a komfort na palubě.

 

Osmdesátá léta dvacátého století pak především v zemích tehdejší západní Evropy přináší rozmach individualizací osobních automobilů řadou tehdy nových a mladých firem i poměrně zavedených společností. Dovoleno tehdy bylo z pohledu zákazníka téměř cokoliv od zvýšení výkonu přes luxusní provedení interiéru podle tehdejších měřítek až po důkladnou proměnu vzhledu. Dodnes díky tomu působí šokujícím dojmem řada kreací, za jejichž vznikem stojí dnes stále populární firmy i prakticky zapomenuté společnosti.

 

 

 

Gemballa představuje jednoho z nejvýraznějších zástupců nové vlny individualizace osobních automobilů, nastupující právě v osmdesátých letech. Kořeny této společnosti sahají do roku 1979, kdy Uwe Gemballa založil společnost na úpravy interiérů vozů značek BMW a Porsche za využití tehdejších nejmodernějších audio i video systémů. Značka Gemballa je pak díky úspěšnosti původního podniku oficiálně registrována v roce 1981.

 

Na počátku osmdesátých let se u společnosti Gemballa začínají rodit první aerodynamické úpravy karoserií pro vozy Porsche 911, 924 a 928. Zároveň se firma se sídlem v německém Leonbergu věnuje úpravám vozů značek BMW, Mercedes-Benz, Rolls-Royce i Ferrari, což může demonstrovat model Testarossa z roku 1987. Vedle interiérů, v nichž nechybí nejmodernější tehdejší elektronika je věnována pozornost i karoseriím. V módě jsou aerodynamické spoilery a výrazně rozšířené blatníky.

 

Gemballa v roce 1985 představila jedny ze svých nejslavnějších kreací v podobě kupé Avalanche a kabrioletu Cyrrus na základech tehdejšího Porsche 911 Turbo. Tyto vozy dodnes přitahují pozornost svými nízkými příděmi s výklopnými světlomety a šokují masivním rozšířením zadních blatníků spolu s obrovským přítlačným křídlem na zádi. Technika těchto vozů byla upravována ve spolupráci s dalším tradičním úpravcem značky Porsche, jímž byla firma RUF Automobile GmbH. Přeplňovaný plochý šestiválec se i díky tomu mohl pyšnit výkonem kolem 280 kW (380 k).  

 

 

 

Glenfrome Engineering z britského Bristolu byla společnost, která vznikla v roce 1977 a nejprve se snažila prorazit s vlastním sportovním vozem. Ten nesl jméno Delta a kombinoval komponenty podvozku i šestnáctiventilový dvoulitrový čtyřválec z produkce značky Triumph s vlastní karoserií. Prototyp s motorem uprostřed se však sériově vyráběných následovníků nedočkal. V jejich případě přitom měl být používán 3,5litrový vidlicový osmiválec značky Rover.

 

Namísto výroby vlastního sportovního vozu se dnes již zapomenutá firma, jejíž historie se uzavřela v roce 1986, soustředila na Range Rover. V nabídce bylo prodloužení rozvoru náprav, které mohlo být poměrně nenápadné pouze s cílem zvýšit komfort cestujících ve druhé řadě sedadel, ale k dispozici bylo i výrazné natažení s přidáním jedné řady sedadel. Zákazník si mohl objednat i přidání jedné nápravy nebo proměnu v kabriolet a záleželo vlastně jen na jeho vkusu, jakým způsobem budou upraveny přední partie vozu a interiér.  

 

 

 

Koenig Specials Car Tuning je firma, která má kořeny na závodních dráhách a s úpravami automobilů pro běžný silniční provoz začal její zakladatel Willy Koenig již v roce 1974 a to rovnou s Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer. Nejvíce pozornosti k sobě však tato firma, která je stále aktivní a nabízí v současnosti své služby majitelům vybraných modelů značek Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz a BMW, přitahovala v osmdesátých a ještě i v devadesátých letech dvacátého století.

 

V případě značky Ferrari se německá společnost proslavila především díky úpravám modelů 512 BBi a Testarossa, jejichž dvanáctiválce osazovala turbodmychadly. Druhý jmenovaný model pak nabízela v náležitě dramatické úpravě s označením Competition, jejíž vzhled byl inspirován Ferrari F40. Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný dvanáctiválec tohoto modelu mohl v druhé polovině osmdesátých let disponovat výkonem 514 až 589 kW (699 až 800 k) a verze Evolution nabízela až 735 kW (999 k). Maximální rychlost se mohla pohybovat údajně až kolem 370 km/h.

 

Koenig Specials Car Tuning se v osmdesátých letech věnoval mimo jiné i vozům značek BMW, Mercedes-Benz a Porsche. Karoserie zástupců těchto značek téměř vždy zdobily masivně rozšířené blatníky. Velká kupé s třícípou hvězdou ve znaku nebyl problém proměnit v kabriolet. Samozřejmostí bylo ladění motorů i podvozků a interiéry nabízely luxusní materiály čalounění v kombinaci se záplavou elektroniky.

 

 

 

Rinspeed se jako firma, která se věnuje úpravám automobilů, začal rodit ve druhé polovině sedmdesátých let. Ženevský autosalon se v roce 1979 stal místem, kde tato firma vystavovala Volkswagen Golf Turbo na základech modelu. V osmdesátých letech se Rinspeed zařadil mezi přední úpravce vozů značky Porsche, k nimž patřil až do roku 2008, kdy zakladatel společnosti Frank M. Rinderknecht prodal svou ladičskou divizi společnosti Mansory Design & Holding GmbH.

 

Rinspeed R39 nebo rovněž 939 měl premiéru v roce 1983. Tento model kombinoval karoserii Porsche 911 Cabrio s technikou Porsche 911 Turbo, které automobilka s plátěnou střechou nenabízela a navíc přidával přepracované přední i zadní partie karoserie za využití světel z Porsche 928, což se odráželo i v označení 939 (911 + 28). Interiér se pyšnil elektricky stavitelnými anatomickými sedadly a výkonným audio systémem značky Clarion nebo Pioneer.

 

Rinspeed R69, který byl označován i jako 969 byl představen v roce 1989 a samotný Frank M. Rinderknecht uvedl, že představoval Porsche 911 Turbo, jehož vzhled byl inspirován tehdy vyráběným Ferrari Testarossa. Na italský supersport tento model odkazoval provedením svých boků a vlastně i předních a zadních partií. Dárcem výklopných předních světlometů i koncových svítilen byla čtyřválcová Porsche 924/944.

 

 

 

Wood & Pickett Ltd. z Velké Británie založili Bill Wood a Les Pickett. Tato společnost si udělala jméno v šedesátých letech svými úpravami klasického Mini, zaměřenými především na zvýšení luxusu v interiéru. V sedmdesátých letech se tato firma začala mimo jiné věnovat i vozům Range Rover a i v jejich případě se jednalo především o úpravy zaměřené na luxus.

 

Range Rover v úpravě Wood & Pickett Ltd. se na první pohled vůbec nemusel od svých standardních příbuzných lišit, ale nabízel nepoměrně komfortnější a luxusnější zařízení svého interiéru. V případě karoserie byly ovšem možnosti úprav rovněž velmi široké a to od rozměrné ochranné mříže, představující vlastně novou masku chladiče, za níž se ukrývala ta původní spolu se světlomety až po prodloužení rozvoru náprav, přidání třetí nápravy nebo proměny uzavřeného vozu v kabriolet.   

 

 

 

Zender, který v roce 1969 založil Hans-Albert Zender, se v osmdesátých letech věnoval vývoji a výrobě konceptů vlastních supersportovních vozů a především úpravám vzhledu automobilů různých značek. V nabídce měla řadu různých doplňků pro jejich karoserie i interiéry.

 

Podobně jako výše zmíněné firmy i Zender podlehl módě osmdesátých let s rozšířenými blatníky, i když ne v tak masivním pojetí a záplavou elektroniky na palubní desce. Vedle poměrně decentních úprav, kdy vůz působil téměř, jako z výroby se uměl i Zender odvázat a například sedan Mercedes-Benz třídy S proměnil v kombi s označením 500 SET.

 

Foto: Gemballa GmbH, Glenfrome Engineering, Koenig Specials Car Tuning, Rinspeed AG, Wood & Pickett Ltd., Zender GmbH, Autowp.ru

 

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

13. 5. 2019 20:25
Gemballa
Vzdycky kdyz o nem ctu tak se musim smat ze v klidu prezil cely divoky 80ty leta nez narazil na ceskyho zm@@a ....
Avatar - wakantanka
13. 5. 2019 17:22
Re: Obrázek č.40...
Kto to potom udržal na ceste? :-) Nemám vlastnú skúsenosť, ale už štandardná Testarossa nebola údajne dvakrát "koťátko". S 1000 HP to musel byť widow maker jak vyšitý. :-)
13. 5. 2019 13:33
Re: Obrázek č.40...
Ladili to až na 1000HP ;-)
Avatar - wakantanka
13. 5. 2019 13:21
Re: Obrázek č.40...
Akože nevadila by mi v garáži, ale bez "mrkačiek" to nie je ono :D
13. 5. 2019 10:16
Obrázek č.40...
...o Testarossa Competition jsme se nedávno bavili a stále vypadá úžasně!

http://www.auto.cz/…slavnych-upravcu?…