Mercedes si nechal patentovat airbag pro chodce, Volvo to před časem vzdalo
Automobiloví výrobci se neustále snaží vylepšit bezpečnost svých modelů. Trendem jsou hlavně různí elektroničtí pomocníci pomáhající s řízením nebo zasahujícím v případě nouze. Pracuje se ale i na jiných řešeních, jak zvýšit bezpečnost aut. Konkrétně Mercedes-Benz si nyní nechal patentovat airbag pro chodce.
Mohlo by se zdát, že trojcípá hvězda objevila tímto patentem Ameriku, vždyť airbag pro chodce už v roce 2012 představilo Volvo. Švédská značka ho nabídla v modelu V40, většího rozšíření se ale nedočkal. Už o rok později dokonce tehdejší viceprezident Volva Lex Kerssemakers prohlásil, že toto řešení nemá budoucnost a nahradí ho jiné systémy. Jmenovitě funkce automatického brzdění s rozpoznáváním chodců, která v případě hrozící srážky auto před chodcem samočinně zastaví.
Mercedes ale myšlenku oživuje, jeho řešení se ale od toho švédského lehce liší. U trojcípé hvězdy je airbag pro chodce vlastně rozšířením vyskakovací kapoty, která snižuje riziko vážného zranění chodce. Jakmile senzory systému vyhodnotí, že je srážka nevyhnutelná, zadní část kapoty se zvedne nahoru a zároveň se bezpečnostní vaky nafouknou v prostoru A-sloupků. Chodec tak nedopadne na velice tuhé A sloupky, které jsou pro něj hodně nebezpečné, ale do „měkkého.“ Airbagy jsou umístěné ve speciální textilní trubce, přičemž jejich jeden konec je připevněn k horní části předního sloupku karoserie a druhý k hraně kapoty.
To v případě Volva byl airbag pro chodce větší. Rovněž spolupracoval s vyskakovací kapotou, avšak tvořil písmeno U, aby vedle A sloupků zakryl také část čelního skla (zhruba třetinu).
Mercedes si nechal dané řešení patentovat už v roce 2015, až nyní však bylo řešení zveřejněno americkým úřadem pro patenty a ochranné známky. V tuto chvíli však není jasné, zda značka patent opravdu využije v sériové výrobě.
U tohoto druhu airbagu se totiž v praxi ukázalo několik problémů. Senzory zatím nejsou bezchybné, přičemž planý poplach v tomto případě může napáchat velké škody – vždyť řidič by si najednou musel poradit s nafouklým vakem na kapotě vozu, aniž by byl skutečně potřeba. To u automatických brzdných asistentů maximálně zbytečně zastavíte. Navíc z marketingového hlediska se airbagy pro chodce špatně prodávají zákazníkům. Nikdo nechce řešit následky nehody s chodcem, ale raději se takové situaci vyhne. Z toho důvodu jsou nyní tolik propagovány automatické brzdné asistenty, které jsou navíc už sledovány při crash testech Euro NCAP.
Třeba se ale „móda“ airbagů ještě vrátí, vždyť od expanze z čelních airbagů po boční a hlavové vlastně nedošlo v posledních letech na tomto poli k větším inovacím. Airbag pro chodce se nerozšířil, stejně tak kolenní airbag řidiče ve výsledku není tolik používán. Další nápady na rozšíření nafukovacích vaků přitom existují.
Ford v Mustangu nabídl kolenní airbag pro spolujezdce, zatímco Porsche si nechalo patentovat hlavové airbagy pro kabriolety umístěné v A sloupcích. Firma TRW pak pracuje na airbagu umístěném vně karoserie vozidla. Díky čidlům by se takový vak nafoukl již před srážkou, jejíž následky by tím minimalizoval.