Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé - Bořič mýtů

Ondřej Lilling
Diskuze (67)
Písmenka AMG jsou většinou zárukou výjimečných jízdních zážitků. A nic se nezmění ani v případě, pokud jde o zvýšený crossover.


Design, interiér


Stuttgartská automobilka má co se týče sportovních modelů obdařených magickými písmenky AMG, opravdu neskutečný záběr. Najdete tady kabriolety, kombíky nebo třeba luxusní limuzíny. A chybět nemůžou samozřejmě ani vozy SUV.

V téhle populární kategorii je na výběr celá řada modelů, od malého GLA až po obry v podobě třídy G nebo GLS. Takovou zlatou střední cestu představuje model GLC Coupé, protože jde o nejmenší crossover s trojcípou hvězdou, kterému pod kapotou tluče osmiválcové srdce. A tuzemské zastoupení Mercedesu mělo dostatek odvahy, aby tuhle zběsilou věc zařadilo do testovací flotily.

V rudé metalíze Hyacinth vypadá opravdu zlověstně. Nárazník má velké nasávací otvory a svisle žebrovaná maska Panamericana pak hrdě odkazuje na závodní Mercedes 300SL, stejně jako ostatní modely AMG. Kdyby vám to pořád nedocházelo, tak při pohledu na blatníky s výmluvným označením V8 Biturbo už pochybovat nebudete. Tohle je to nejlepší, co si v případě modelu GLC Coupé můžete dopřát.

Nejvíc se mi ale stejně líbí záď, kde ladnost splývavé siluety narušuje výrazný spoiler a čtyři hranaté koncovky výfuku s difuzorem.

SUV, nebo kupé?

Ve srovnání s klasickým modelem GLC, který je tradičním zástupcem kategorie SUV, má verze Coupé o poznání sportovnější proporce, což se pochopitelně odráží v nižší praktičnosti. Z hlediska techniky se obě auta neliší, takže je jen na vás, jestli dáte přednost prostornějšímu, nebo sportovnějšímu z téhle dvojice. Já bych neváhal a sáhl bez dlouhého rozmýšlení po Coupé.

Video se připravuje ...

Vpředu z hlediska prostoru nebudete ochuzeni. Kabina nabízí dostatek místa a působí velmi útulně. Je ale dostatečně výjimečná? V tom si nejsem tak docela jistý. Pohledem auta s cenou okolo půl druhého milionu si na provedení interiéru stěžovat rozhodně nebudete, optikou auta za minimálně dva a půl milionu se nemůžu zbavit zklamání.

Dojem výjimečnosti tu utváří v zásadě jen sedadla, nečekejte ale závodní skořepiny, které vás obepnou a nepustí. Jde spíš o pohodlná křesla obdařená slušným bočním vedením. A komfortem výhřevu a ventilace. Zbývá zmínit už jen volant obšitý alcantarou a středovou konzolu vyvedenou v karbonu. Ta už je ale za příplatek, konkrétně za 28.641 korun. Základní „á-em-géčko“ by si proto uvnitř zasloužilo trochu více péče, byť se dá předpokládat, že kupující si přihodí většinu z příplatkové výbavy podobně, jako tomu bylo u našeho kousku.

Interiér neohromí

Dojem příliš nezlepšuje ani architektura interiéru, kterou už u nových mercedesů nenajdete. Své roky GLC má a právě uvnitř je nejvíc vidět, jakou cestu automobilka za poměrně krátkou dobu ušla. Zapomeňte proto na dvojici širokoúhlých displejů se špičkovou grafikou a dotykovým ovládáním, tady je displej infotainmentu na dnešní dobu až komicky malý a ovládáte ho výhradně kolečkem u loketní opěrky. Je ale třeba uznat, že ovládání je jednoduché a neodvádí pozornost od řízení do takové míry, jako to umí některé výhradně dotykové systémy.

Na zadních sedadlech to už žádná sláva není. Sedáky jsou poměrně krátké a nízko ukotvené, na delší (a pohodlné) cestování to zkrátka příliš není. Prostor na hlavu bude v klasickém GLC o poznání lepší, to vás ale asi nepřekvapí. Stejně jako menší zavazadelník, který v základním uspořádání nabídne 491 litrů, navíc je docela mělký.

Něco to stojí

Pokud chcete to nejlepší, budete muset počítat s tím, že vás to něco bude stát. Zatímco základní GLC se zážehovým dvoulitrem koupíte za 1,3 milionu, nejsilnější AMG vás bude stát téměř dvojnásobek - startuje na 2,5 milionech, cena našeho kusu se ale hravě přehoupla přes tři miliony.

mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo  

Stačí si dopřát například komfort jízdních asistentů (+ 66.828 Kč), přihodit komfortní vyhřívaná a ventilovaná sedadla (+ 34.369 Kč) nebo třeba 21“ disky z lehké slitiny (+ 39.779 Kč) a cena rázem poskočí. A přitom by pořád u testovaného exempláře bylo kam růst, třeba za karbon-keramické brzdy si Mercedes řekne 133.657 Kč.

Můžu vás ale ujistit, že všechna zmíněná negativa hodíte za hlavu ve chvíli, kdy stisknete startovací tlačítko a motor probudíte k životu. Tak pojďme na to…

Motor, jízdní vlastnosti


Rozptyl motorizací je u Mercedesu GLC obdivuhodný. Nabídka začíná u čtyřválců, které představují racionální volbu a jistě uspokojí většinu majitelů, kteří hledají komfortní a úsporné SUV. Svalnatější šestiválce v nabídce samozřejmě nechybí, a to buď v podobě standardních motorizací, nebo v přiostřených verzích 43 AMG. U šestiválcových motorů to obvykle končí, taková Alfa Romeo Stelvio QV či Porsche Macan Turbo na tom nejsou jinak, a to se bavíme o těch nejsportovnějších provedeních. Mercedes se ale nedržel u země a do svého kompaktního crossoveru se nezdráhal nacpat plnotučný osmiválec.

Má objem čtyři litry, dvě turbodmychadla, výkon 350 kW a točivý moment 650 N.m, na stokilometrovou rychlost se dostane za rovné čtyři sekundy. Skvělá čísla, co říkáte? Jenže to se bavíme o slabší verzi, varianta 63 S je na tom ještě o chlup lépe. Ta disponuje výkonem 375 kW (tedy 510 koní!) a točivým momentem rovných 700 N.m. Sprint z 0 na 100 km/h se odehraje za 3,8 sekundy, maximální rychlost je v obou případech elektronicky omezena na 250 km/h.

mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo  

Motor je spárován s devítistupňovou automatickou převodovkou AMG Speedshift MCT, která k rozjezdu používá namísto hydrodynamického měniče mokrou spojku. Je to řešení, které má umožnit účinnější řazení a rychlou změnu převodu. Jenže zatímco při rychlé jízdě pracuje naprosto špičkově, při klidnějším tempu už tak dokonalá není, hlavně při popojíždění ve městě tu a tam škubne při přeřazení.

Samozřejmostí je i pohon všech kol, který je tvořený elektromechanickou mezinápravovou spojkou. A zatímco slabší verze osmiválce má mezi zadními koly mechanický samosvorný diferenciál, tak výkonnější „eSko“ dostalo diferenciál elektronicky řízený. Společně s tím je tady také adaptivní vzduchový podvozek, který kontroluje standardně montovaná dvacetipalcová kola, my jsme měli o palec větší.

Komfort byl trochu upozaděn ve prospěch ovladatelnosti, takže si budete na tužší naladění tlumičů muset chvíli zvykat. Naštěstí to není extrém, podvozek není prkenný, ale nerovnosti rozhodně pocítíte. O to více však oceníte naladění auta při svižnější jízdě. A tu zvládá GLC opravdu bravurně.

Mercedes v této specifikaci (respektive jako klasické GLC) je důvodem, proč už není Alfa Romeo Stelvio nejrychlejším SUV na Nürburgringu. Mercedes objel legendární okruh s časem 7:49:369, takže si namazal na chleba třeba Lamborghini Gallardo LP 560-4 nebo Aston Martin V12 Vantage S. To by mělo stačit jako důkaz, že GLC umí být zatraceně schopné i v zatáčkách, ne?

Sám přiznávám, že jsem se dynamickým schopnostem auta ani nepřiblížil. Auto mělo zimní gumy a během týdne většinu času pršelo. Vzhledem k tomu, že se kontrolka trakce častokrát dokázala rozblikat i při rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu mi to snad prominete. Přestože auto často nedokázalo všechen výkon přenést na asfalt, byla dynamika i tak dechberoucí. V nízkých otáčkách jakoby vás motor hřmotným rámusem připravoval na to, co přijde záhy. Už tak dost intenzivní zátah nabere na síle a za neuvěřitelného rámusu se auto dere kupředu.

Kovová pádla pod volantem reagují okamžitě, velmi rychle přitom převodovka zvládá i podřazování, pochopitelně s přesným meziplynem. A v manuálním režimu za žádnou cenu nepřeřadí, což nebývá vždy samozřejmostí. Vzduchový podvozek perfektně kontroluje pohyby karoserie. A to do takové míry, že se prakticky nenaklání. Limity nedotáčivosti se mi objevit nepodařilo, GLC zatočí přesně tam, kam ho pošlete.

Stabilizaci je možné nastavit ve třech krocích (zapnuto, sport a vypnuto), takže vám dovolí buď žádné, lehké, nebo velké sklouznutí zádě. Systém pohonu všech kol totiž velkou měrou upřednostňuje zadní nápravu, na driftovací režim známý z třídy E nebo čtyřdveřového GT si ale nechte zajít chuť.

mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo  

Je tady ale zvuk. Osmiválcová AMG jsou vždycky zárukou výborného zvuku a GLC není výjimkou. Když motor poprvé zahřměl v našich podzemních garážích, nechápal jsem, co za rámus dokáže tohle auto vyprodukovat. A to jsem až potom zjistil, že auto vždycky startuje v tišším režimu. Nejostřejší režim Race otočí volume ještě víc doprava, otevře klapky a při každém podřazení navíc práskne do výfuku. Výsledkem je, že auto slyšíte ještě dlouho předtím, než přijede. Někteří vám budou ukazovat palec nahoru, jiní si budou klepat na čelo. Vyberte si, co je vám bližší.

Spotřeba je výmluvným důkazem, že pořizovací cenou to nekončí. Cesta do práce, která má asi osm kilometrů a je z části z kopce (Pražáci jistě budou znát trasu přes Krejcárek do Holešovic) pravidelně končila průměrnou spotřebou okolo 20 litrů. Svezení pro radost palubní počítač ohodnotil spotřebou někde mezi 20 až 30 litry, snaha o ekojízdu pak skončila nějakými dvanácti litry při plynulé jízdě po dálnici. Nádrž o objemu 66 litrů pak znamená, že tankovat budete hodně a často, takže si k autu rovnou pořiďte i nějakou tu věrnostní kartičku k vaší oblíbené čerpací stanici.

Závěr


Zapomeňte na všechny předsudky, které o sportovních crossoverech máte. Mercedes ukazuje, že si s vyšší stavbou karoserie dokáže poradit. Pod kapotu vměstnal osmiválec se dvěma turby, přidal vzduchový podvozek a chytrý pohon všech kol. A celé to zabalil do hodně pěkné karoserie.

Výsledkem je fantastické auto, které dokáže nabídnout velmi nevšední řidičské zážitky podpořené fantastickým zvukem. Nebude to ale úplně zadarmo, cena startuje na částce 2,5 milionu. Otázkou zůstává, jestli by podobnou funkci nesplnil rychlý kombík, to je ale na úplně jinou debatu. Jestli hledáte hodně rychlý crossover (dost možná ten nejrychlejší na světě), nemůžete šlápnout vedle.

Jedinou výraznější pihou na kráse je trochu zastaralý interiér, který vedle ostatních nových mercedesů vypadá poněkud omšele. A také fakt, že s malou nádrží a ne zrovna nízkou spotřebou budete na čerpací stanici postávat hodně často.

mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo mercedesbenz testy video sportovni crossover redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu1.328.580 Kč (GLC 250 4MATIC Coupé)
Základ s testovaným motorem2.562.780 Kč (GLC 63 S 4MATIC+ Coupé)
Testovaný vůz bez příplatků2.562.780 Kč (GLC 63 S 4MATIC+ Coupé)
Testovaný vůz s výbavou3.319.414 Kč (GLC 63 S 4MATIC+ Coupé)

Plusy

  • Nejspíš nejrychlejší crossover dneška
  • Výtečný motor
  • Skvělý zvuk
  • Agresivní vzhled

Minusy

  • Zastaralý interiér
  • Malá nádrž a vysoká spotřeba

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Ondřej Lilling
Diskuze (67)

Doporučujeme

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé
Cena základní sestavy 2 562 780 Kč
Výbava základní sestavy LED Performance přední světlomety, 19" disky kol AMG z lehké slitiny, 10paprskové, Multifunkční sportovní volant AMG Performance potažený kůží nappa, Syntetická kůže ARTICO/mikrovlákno DINAMICA černá, TEMPOMAT s omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, Automatická klimatizace THERMATIC, Zpětná kamera pro couvání Kč
Cena testované sestavy 3 319 414 Kč
Výbava testované sestavy Sada jízdních asistentů PLUS (+ 66.828 Kč), Sada AMG Aerodynamics (+ 44.552 Kč), Sada KEYLESS-GO (+ 20.685 Kč), Sada komfortních funkcí zrcátek (+ 14.320 Kč), Sada ochrany proti odcizení (+ 12.729 Kč), Sada AMG Night (+ 30.232 Kč), Metalíza červená hyacinth (+ 36.278), 21" disky kol AMG z lehké slitiny (+ 39.779 Kč), Kůže nappa černá (+ 79.558 Kč), Ozdobné výplně interiéru (+ 28.641 Kč), Vyhřívání systému ostřikování (+ 5.410 Kč), Ambientní osvětlení interiéru (+ 7 001 Kč), Přístrojová deska a vrchní díl dveří čalouněny syntetickou kůží ARTICO se vzhledem černé kůže nappa (+ 26 731 Kč), Sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné s pamětí (+ 15 912 Kč), Sedadlo řidiče elektricky nastavitelné s pamětí (+ 25.458 Kč), Vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (+ 34.369 Kč), Vyhřívání zadních sedadel (+ 10.343 Kč), Sada pro smartphone (+ 11.138 Kč), Touchpad s otočným ovladačem (+ 3.501 Kč), Surround soundsystem Burmester® (+ 24.663 Kč), Parking Pilot s funkcí PARKTRONIC (+ 23.231 Kč), Head-up displej (+ 31.505 Kč), Výfukový systém AMG Performance se 2 volitelnými režimy (+ 31.823 Kč), Multimediální systém COMAND Online (+ 81.149 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 375 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.1 / 8.7 / 10.7
Emise CO2: 244
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1205
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1945 / 0
Rozměr pneu: 265/45 R21, 295/40 R21
Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4745
b) šířka (mm): 2096
c) výška (mm): 1584
d) rozvor (mm): 2873
e) rozchod vpředu (mm): 1662
f) rozchod vzadu (mm): 1649
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 2. 2019 10:35
Re: Fáro přesně podle mého gusta
66l je fakt málo a větší nádrž ani nelze objednat. Jezdím se spotřebou kolem 16l a dojezd tak fakt není nic moc... Navíc je lepší brát 98 nebo 100 benzín, ciž taky trochu omezuje.
Ale mám i to předchozí atmo C63 a to žere ještě o trochu víc
;-)
Avatar - AnGeor
7. 2. 2019 17:08
Re: GLC AMG
C-ko uz novy interier ma, takze predpokladam ze GLC ho dostane velmi brzy ;)

[odkaz]
Avatar - speedfred
6. 2. 2019 14:07
Re: Nejvetsi mytus je....
Dlhé roky som si vravel aj ja že výkonu nikdy nie je dosť,ale už som asi starý keď občas mám pocit že toto je už aj moc :-)
Avatar - Sysoj Psojič
6. 2. 2019 14:00
Re: Nejvetsi mytus je....
Grand Californie je navíc, není to na výměnu za M4 nebo M5.
Jinak, podle toho, co píšeš, máme asi prostě jiná měřítka, to nemá smysl řešit dál ;-)
Avatar - Dinar
6. 2. 2019 09:44
Re: Nejvetsi mytus je....
Tak pokud se hledáš mezi X6M a californií, pak těžko ti pomoct. >:D

Jo, vždy platilo, že výkonu není nikdy dost, jenže ono už je, to, že jednou týdně dáš plný plyn při předjíždění několika aut najednou, nebo, že z Phy do Brna to dvakrát zašlápneš do podlahy, neznamá, že těch 600+ koní využíváš, protože využívání vypadá jinak, a 600k reálně v akt. provozu využívat nejde. Jinými slovy, kdekoliv pojedeš stejně rychle ve stejném typu auta s polovičkou těch koní.