Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-AMG nelituje nasazení čtyřválce v C63. Ale možná by měl

Ondřej Šámal
Diskuze (30)

Skok z osmiválce na poloviční agregát spolupracující s elektromotorem vyvolal u Mercedesu-AMG C 63 spoustu kontroverzí. Šéf AMG však tenhle krok obhajuje, byť fanoušky aut to rozhodně nepotěšilo.

Osmiválce v modelech AMG mají nádherný brumlavý zvuk, spoustu síly a nezaměnitelný charakter. Proto je přechod k čtyřválci o objemu 2,0 litru u nového C 63 tolik diskutované téma. Motor s označením M139L s polovičním počtem válců i objemem sice v trochu jiné podobě známe z ostrých kompaktních Mercedesů-AMG, kde předvádí neskutečné divadlo, v prémiovém sedanu střední třídy ovšem musí spolupracovat s elektromotorem a těžkým akumulátorem.

Jen pro představu: Mercedes-AMG C 63 S E Performance ve verzi kombi váží 2180 kilogramů, BMW M3 Touring M xDrive je přitom o nějakých 330 kg lehčí. Vůz z Mnichova má sice celkově nižší výkon (375 vs. systémových 500 kW u mercedesu), šestiválec v kombinaci s nižší hmotností je ovšem ve výsledku rychlejší v přímce i na okruhu.

Kolegové z Auto Bildu totiž oba vozy vytáhli na Contidrom, na kterém M3 zajelo čas 1:30,68, kdežto AMG potřebovalo téměř o dvě sekundy více (1:32,47). M3 Touring vyhrálo také v rámci měření akcelerace z místa. Mercedes přitom v základu vyjde téměř o čtvrt milionu dráž. O tomhle srovnání si ostatně můžete přečíst v sesterském Auto Tipu 16/23.

Navzdory tomu si Němci downsizing jako neúspěch nepřipouštějí. Podle Michaela Schiebeho, šéfa AMG, chtějí být technicky velmi progresivní, což se bez větší elektrifikace neobejde. Touhle cestou se mimochodem vydává také BMW M, to si však minimálně zpočátku zachová kombinaci s osmiválcem o objemu 4,4 litru, byť ani příklad v podobě BMW XM zatím nefunguje úplně ideálně.

Video se připravuje ...

Schiebe navíc zmiňuje, že velká poptávka po Mercedesu-AMG C 63 S s karoserií sedan přichází z Číny, kde je o tohle provedení větší zájem než v Evropě. A tamní zákazníci prý na osmiválci tolik nelpí, naopak jim elektrifikace imponuje. Proto ačkoliv někteří dosavadní zákazníci mohou přejít ke konkurenci, plug-in hybridní pohon s obrovským výkonem může přitáhnout nové.

Přechod k výrazně menším pohonům naštěstí není globální. Například u nového Mercedesu-AMG CLE 53 se dočkáme přeplňovaného šestiválce. Ten by měl být také v silnějším E 63, které se postaví proti chystanému BMW M5 s plug-in hybridním osmiválcem. Po nich už ale budou velmi pravděpodobně následovat čistě električtí nástupci, pojďme si tedy konec éry spalovacích motorů pořádně užít.

Ondřej Šámal
Diskuze (30)

Doporučujeme

8. 12. 2023 19:09
Re: BMW profituje
Pěkný :yes: To jsem na to zvědav ;-)
Avatar - iudex
8. 12. 2023 10:46
Re: 4 valec ve stredni tride
V zásade súhlasím, akurát to konštatovanie "Holt musí stačit těch cca 400 koní ze čtyřválce, ale je nutné udržet hmotnost kolem 1800kg" by som upravil na "je nutné udržať hmotnosť okolo 1500 kg".
Nepríde mi normálne, aby štvorvalec 2,0 bez elektrických záťaží mal 1800 kíl. Taká Mazda 6 s 2,5-litrom má hmotnosť pod 1500 kg a to nemá žiadne drahé materiály. Mercedes by si pritom mohol dovoliť použiť drahšie ľahké materiály, ktoré by hmotnosť auta zrazili (oproti oceli). To by potom autu vážiacemu 1,5t skutočne stačil "len" 420k štvorvalec a lietalo by to ako divé.
Ono sú to vlastne synergické efekty, ľahšiemu autu stačia menšie brzdy, ktoré sú zase ľahšie, čím je ľahšie celé auto. Atď.
Avatar - mariov8
8. 12. 2023 10:22
4 valec ve stredni tride
Pravda, V8 6,3L i 4,0L turbo nás trochu rozmlsaly, ale původní W201 v pohodě závodila se čtyřválcem. Vůbec by mi v Třídě C čtyřválec v současné "podělané" době nevadil, pokud v Třídě E zůstane šestiválec (který je dlouhý jak týden a do posledního Céčka se prostě nevejde) a v Třídě S motor V8. Jenom my vadí, že se tváříme, že to (výkon) doženeme hybridem za každou cenu a těch 300-400kg baterek a el. motorgenerátoru ve sporťáku nevadí. Vadí! Holt musí stačit těch cca 400 koní ze čtyřválce, ale je nutné udržet hmotnost kolem 1800kg. Ale chápu, že marketingově je to katastrofa. Takže vlastně "kinder" AMG C43 se jeví jako ideální volba pro hvězdě věrné zákazníky hledající sport v Třídě C. Žel jak je vidět, zákazníci top AMG se opít rohlíkem nenechají...
Avatar - Seeloewe
8. 12. 2023 10:09
Re: BMW profituje
Hybridizaci těch výkonných modelů se nakonec nevyhne nikdo. Funguje to překvapivě dobře u běžných modelů, určitě se to dá vyřešit i u těch špičkových. Jenže tohle řešení Mercedesu na mě působí, jako když hlavní slovo měli marketéři, kteří řekli: "Všechny umlátíme čísly špičkového výkonu a točivého momentu." , a ne technici.
Je otázka, jak bude fungovat třeba pohon v nové M5, jaký tam bude nárůst hmotnosti, atd. Ale určitě se dá předpokládat, že výkonná V8 s relativně slabším E-motorem, bude fungovat lépe, než proti V8 slabá R4 doplněná o silný E-motor.
7. 12. 2023 22:55
Nechápu
proč teda nepoužili tu jejich R6, když už se tedy za každou cenu museli zbavit V8. Tohle je fakt hroznej nonsens ;-\