Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 200 CDI AMG Style – Hvězdná sestava

Diskuze (41)
Je třída C s jedním z nejslabších motorů a prakticky bez příplatkové výbavy správnou volbou?

Za zapůjčení tohoto Mercedes-Benzu C 200 CDI BlueEfficiency zaslouží český dovozce uznání hned z několika důvodů. Především proto, že nám (zdaleka ne poprvé) poskytl auto téměř v základní výbavě, jen s jedním příplatkovým paketem. Zajímavá je i volba „pouze“ 100kilowattového motoru a vzhledem k tuhé zimě i nabídnutá manuální převodovka.

Testované Céčko má akční paket AMG Style. Za příplatek 108 tisíc korun k základní výbavě přidává sportovní AMG paket, multifunkční volant, 18palcová kola (tento konkrétní kus ale měl 17palcová kola AMG a zimní pneumatiky) a Intelligent Light System – natáčecí bi-xenonové světlomety a diody pro denní svícení. Společně s maskou chladiče Avantgarde a červeným lakem Feueropal vzniká z takto vybavené třídy C vskutku atraktivní auto.

A atraktivní je ve skutečnosti i zkoušená motorizace. C 200 CDI jsme už před časem testovali, dnešní vůz ale disponuje pod stejným označením novým motorem OM651, který se do třídy C dodává teprve poslední rok. Hlavním rozlišujícím znakem je přívlastek BlueEfficiency.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Nový motor, špičkový projev

C 200 CDI klame názvem – za tímto obchodním názvem se ukrývá čtyřválec 2,15 litru. Vyšší zdvihový objem mu přirozeně dává proti dvoulitrovým turbodieselům určitou výhodu, další náskok proti běžné i prémiové konkurenci spočívá v technické pokročilosti motoru. Nový agregát OM651 disponuje kromě konstrukčních změn několika podstatnými inovacemi – nižším kompresním poměrem, novou generací vstřikování common-rail s vyšším tlakem nebo odpojitelnou vodní pumpou a proměnlivou teplotou chladicí kapaliny. Změnila se i základní konfigurace, místo čtvercového turbodieselu (vrtání 88 mm, zdvih 88,3 mm) je nový motor výrazně nadčtvercový (vrtání 83 mm a zdvih 99 mm).

K papírově skromnému výkonu 100 kW (ovšem v extrémně širokém pásmu 2800 až 4600 min-1) díky tomu přidává ve verzi s manuální převodovkou mamutích 360 Nm při 1600-2600 min-1, o 90 Nm více než dřívější C 200 CDI.

Už z uvedených charakteristik jasně vyplývá, jaký je projev motoru. Čtyřválcový turbodiesel na horním konci hravě a s radostí dosahuje až k 5000 min-1 a přitom dokáže kultivovaně a s dostatkem síly pracovat i hluboko pod 2000 min-1. Nulový turboefekt a turbodíra společně s postupnou gradací výkonu napříč celým spektrem otáček dělá z tohoto základního čtyřválce velmi charismatický motor.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Společně s novým motorem se prodloužil stálý převod o 7 %. Jízdní dynamika se ale nezhoršila, ba naopak – nárůst točivého momentu dokáže tuto změnu více než kompenzovat. Oficiální údaj akcelerace z 0 na 100 km/h se dostal pod hranici 10 sekund, 9,2 s představuje zlepšení o výrazných 1,2 s. Pružné zrychlení je překvapující, C 200 CDI dokáže okamžitě akcelerovat v libovolném jízdním režimu a i zrychlení v rychlostech daleko za českým dálničním limitem je působivé. 200 km/h překoná tento motor hravě i do kopce, takže čistě z praktického hlediska není ani pro dálniční přesuny nutné volit některý ze silnějších motorů.

Prodloužení stálého převodu (stejně jako zlepšení součinitele aerodynamického odporu z 0,27 na 0,26) sleduje hlavní cíl – snížení spotřeby paliva. Dle normovaných údajů došlo v kombinovaném cyklu k poklesu z 5,7 na 4,8 l/100 km, tedy skoro o šestinu. Praxe potvrdila, že C 200 CDI v tomto nezklame. Tak jako starší čtyřválec, i nová generace 100kilowattového turbodieselu bez problémů dosahuje udávané spotřeby.

Ve 130 km/h motor na šestý převod točí jen 2300 min-1 a dosahuje průměrné spotřeby 5,6 l/100 km, což je jedna z vůbec nejlepších hodnot ve střední třídě. Tempo 100 km/h srazí otáčky na 1800 min-1 a motor si řekne o 4,7 l/100 km. Samozřejmě při použití zimních pneumatik.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Reálný provoz potvrzuje příslib normovaného cyklu. Spotřeba paliva zřídkakdy překračuje 6 l/100 km, prakticky jen v hustém městském provozu nebo při dynamické jízdě. Mimo město se lze naopak dostat i na 4,5 l/100 km – stačí dodržovat rychlostní limity a plně využívat pružnosti a hospodárnosti motoru v nízkých otáčkách.

Z uživatelského hlediska je velmi příjemné, že motor zvládá velmi úspornou jízdu i dravý styl s vytáčením do vysokých otáček – obojí komfortně a zcela přirozeně.

Střídmý luxus, dynamický charakter

Uvnitř verze AMG Style na řidiče čekají sportovní sedadla se zesíleným bočním vedením a standardně v kombinaci čalounění umělou kůží Artico a látkou. Auto mělo v době testu najeto přes 25 tisíc km a přesto nejevil ani jeden z materiálů žádné známky opotřebení. Sportovní styl podtrhuje černé čalounění stropu, hliníkové pedály a především krátká a velmi dobře tvarovaná hliníková řadicí páka.

Základní výbava není zdaleka tak bohatá, jako srovnatelně naceněné verze mainstreamových modelů střední třídy. Faktem ale je, že už ve standardním provedení získává zákazník Mercedesu třídy C úplné auto. Nechybí rádio s Bluetooth, dvouzónová klimatizace a kompletní elektrická výbava. Když provedení AMG Style přidá multifunkční volant a Intelligent Light System (diody pro denní svícení a natáčecí bi-xenony), je na seznamu vše, co řidič potřebuje k životu. Vlastně opravdu chybí jen tempomat (pro čtyřválce +6.900,- Kč, jinak standard), naopak díky hutnému látkovému čalounění není ani v zimě potřeba vyhřívání sedadel. I bez parkovacích senzorů se dá s třídou C vcelku snadno parkovat – karoserie patří s délkou necelých 4,6 metru k nejmenším ve střední třídě a její plynulé rozšiřování směrem vzad usnadňuje odhad.

Praktickou využitelnost dále zlepšuje navigační systém z nabídky originálního příslušenství. Výhodou tohoto řešení je, že nemusíte připlácet za lepší rádio, navigace je softwarovým rozšířením základního systému Audio 20 CD. Na první pohled není nic poznat – navigace využívá displej rádia ukrytý pod výklopným krytem a k její aktivaci a ovládání slouží trojice ovládacích prvků na středové konzole. Přítomnost navigačního systému tedy neprozradí žádné tlačítko na panelu rádia, případný zloděj nemá šanci jeho přítomnost odhalit.

Asi nepřekvapí, že navigace fungovala spolehlivě a bez zmatků. Samozřejmostí je zobrazování pokynů na displeji palubního počítače. Jedinou nevýhodou tak zůstává relativně menší displej pro zobrazení mapy.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Naopak překvapením byl (opět) jízdní projev třídy C. Měkkou a houpavou jízdu od aktuální generace nelze čekat, Céčko si ale navzdory sníženému sportovnímu podvozku a nízkoprofilovým pneumatikám zachovalo velmi slušný jízdní komfort. Odpružení je tuhé, avšak posádku neobtěžuje rázy nebo přenosy vibrací do karoserie – mimo těch největších výtluků na českých cestách.

Souvisejícím přínosem je rychlost a přesnost reakcí společně s jistotou, jakou třída C se sportovním podvozkem vede stopu. S ESP se auto díky citlivým zásahům elektroniky chová zcela neutrálně a zadní pohon nemůže ani méně zkušeným řidičům činit obtíže, dokonce ani na sněhu. Bez pomoci stabilizačního systému se pak Céčko stává přirozeně přetáčivým. Jak jsme se ale mohli na zasněžených silnicích opakovaně přesvědčit, je to přetáčivost dokonale čitelná, dobře kontrolovatelná a protipohyb volantu nikdy nehrozí nečekanými hodinami.

Jednoduše řečeno, třída C je snadno ovladatelné a řidičsky zábavné auto. Jedinou pihou na kráse v tomto smyslu je méně citlivé řízení a lehký chod volant. Pouze tím Mercedes citelněji ztrácí na BMW řady 3 (bez aktivního řízení), jinak je mu dynamikou jízdy ve všech kategoriích přinejmenším vyrovnaným soupeřem. Navíc z globálního pohledu je právě poněkud netečné řízení to, co dělá z jinak velmi agilního řidičského auta všestranný cestovní stroj schopný vyhovět různým preferencím potenciálních majitelů.

Svůj podíl na zábavnosti a snadné využitelnosti vlastností podvozku má také manuální převodovka. Mercedes jednoduše svého hlavního německého konkurenta i v kvalitě řazení dávno dohnal. Hliníková páka z paketu AMG dobře padne do ruky. K tomu přidává krátké a relativně přesné dráhy a tuhou spojku. Spojkový pedál zabírá až v horní části a na relativně krátkém úseku, ale právě díky tomu je možné spojku ovládat přesně a rychle.

Předchozí zkušenosti s automatem 5G-Tronic, který je u čtyřválcových turbodieselů nabízenou alternativou, ukázaly, že pětistupňové ústrojí je čistě komfortní volbou, která ubírá motoru na pružnosti. Pokud tedy jednoznačně nepreferujete automaty, manuální převodovka umožní lépe využít potenciál motoru a udržet nízkou spotřebu paliva. Krátce po letošním faceliftu se ovšem i čtyřválce v řadě C dočkají modernějšího sedmistupňového 7G-Tronic a tento krok jistě odmaže některé z hlavních nevýhod současného automatu.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Závěr

Test C 200 CDI ukázal, že Mercedes-Benz dnes ani v případě základních motorizací nedělá kompromisy. I přes papírově nízký výkon je této čtyřválec živý a díky své pružnosti je schopen s manuální převodovkou překvapivě živé jízdy. Přitom mu nechybí, od čtyřválcového turbodieselu jaksi samozřejmě očekávaná, střídmost – dosáhnout výrobcem deklarovaných hodnot spotřeby paliva není problém. V praxi tak dojezd na jedno natankování při běžném tempu jízdy přesahuje 1000 km.

Prezentovaná motorizace je pod kapotou třídy C v prvé řadě racionální volbou. Dvojitě přeplňované C 220 CDI a C 250 CDI jsou sice výkonnější, ale také dražší a pokud rádi občas polechtáte plynový pedál, pak i žíznivější.

Paket AMG Style podtrhuje atraktivní design, obzvlášť v kombinaci s červeným lakem. Zároveň už relativně bohatou základní výbavu rozšiřuje o důležité funkční prvky, takže volbu dalších příplatkových prvků lze snadno omezit na jednotlivé položky.

Zkrátka a jasně řečeno – jestli uvažujete nad podobným autem, investovat šestimístnou částku do pořízení tohoto Mercedesu se vyplatí. Pro jeho volbu hovoří čistá fakta, subjektivní dojmy i kvalitní a komplexní pojetí auta.

První cena vozu 774.000,- Kč (C 180 CDI BlueEfficiency, 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 816.000,- Kč (C 200 CDI BlueEfficiency, 100 kW)
Základní cena testovaného vozu 816.000,- Kč (C 200 CDI BlueEfficiency, 100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 922.800,- Kč (C 200 CDI BE AMG Style)

Plusy

  • Úsporný, kultivovaný a živý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Komfort odpružení
  • Přesné řazení
  • Atraktivní a elegantní design
  • Kvalita zpracování
  • Rozsah základní výbavy
  • Velký zavazadlový prostor bez náhradního kola

Mínusy

  • Dlouhý převod řízení
  • Méně místa vzadu v podélném směru
  • Malý úhel otevření zadních dveří
Diskuze (41)
Mercedes-Benz C 200 CDI AMG Style
Cena základní sestavy 816 000 Kč
Výbava základní sestavy Provedení Classic: 7x airbag, dvouzónová automatická klimatizace Thermatic, elektrické ovládání bočních oken, multifunkční volant, palubní počítač, rádio Audio 20 CD včetně Bluetooth, 5‘‘ barevný displej, přední sedadla s elektrickým nastavením výšky a sklonu, Adaptive Brake, Agility Control, projektorové světlomety s čirou optikou, centrální zamykání, ESP, asistent pro rozjezd do kopce a další. Kč
Cena testované sestavy 922 800 Kč
Výbava testované sestavy AMG Style (106.000,- Kč) – sportovní sada AMG, AMG styling a 18palcová kola AMG (testovaný vůz 17palcová), Intelligent Light System, komfortní multifunkční volant; akční model Classic (0,- Kč) – maska chladiče Avantgarde, chromovaná lišta na víku zavazadlového prostoru a chromová koncovka výfuku; navigační systém z nabídky originálního příslušenství. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 2800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 475 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1565 / 515
Rozměr pneu: 225/45 R17, 245/40 R17
Mercedes-Benz C 200 CDI AMG Style
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4581
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 1. 2011 05:50
Bídná voňavka
Pomalu se nenajde smysl k posouzení předfaceliftovaného M-B C-Classe, přesto jen bodově:

-vnější vzhled je bez AMG paketu velmi fádní, předchozí model uměl zaujmout i bez něj (FL vypadá o řád lépe a stačilo jen doladit detaily)

-funkčnímu uspořádání interiéru lze vytknout jen málo, ale vzhled, pocit a použité materiály hvězdě škodí už od představení. U vozů před úpravou bylo třeba nad konfigurací posedět a popřemýšlet, než člověk podepsal smlouvu

-podvozek a řízení schopnostmi na úrovni bavorského rivala a přitom pohodlnější, tady se nedá nic vytknout

-nakonec testovaná motorizace...je to jako při seznámení se ženou na plese, která je sice oblečená na dovádivé tančení, ale slušně zatančí jedině "ploužáka"
Avatar - Norge
21. 1. 2011 22:15
Re: HVĚZDNÁ PĚCHOTA
..takze takto:
moj ci niekoho osobny nazor je jedna vec a realita kvalitativnej vyroby automobilu dnesnych dni vec druha. Ked napisem ze je nieco najlepsie, to znamena top a neprekonane..a to prepac, to MB bol prekonany vo viacerych smeroch.
Je to vsak na dlhsie a asi aj samostatne vlako. Nehovorim vsak ze je to zla automobilka, ..aby si si to ci niekto zle neprekladal. MB je v osobnych vozidlach stale pojem aj vdaka svojej krasnej a pestrej minulosti, ale hviezda uz nie je co bola..
Ale k veci, ono tu ide aj trochu o tu totiz psychologiu, ze ano !
Takze otazka !
..mat za 900.klackov MB C ci Skodu Superb ci pouzivany Rolls ?? ..co bude kvalitativne na spicke ? ..ktory vyrobok je spracovany naj ? ..poskytne ti naj zazitky ? ..nikdy sa nebudes citit zle, nebudes chcet zmenu ..atd. Odpovedz si sam.
Historiu ma MB bohatu, to ano, a aj patentov ma pomerne dost, ale to stale nestaci na vyrok : ..MB je najlepsi na svete ! ...
Moj nazor k teme a odpoved na tvoju otazku :
Top automobilka sveta - Toyota
Top znacka - Bentley
Top sport. znacka - Ferrari
..........................
Top Europska automobilka a znacka - Bmw
..........................
Avatar - honzanun
21. 1. 2011 17:08
Re: HVĚZDNÁ PĚCHOTA
Tak nahoď svoji vizi lepšího auta světa? Hmm...nic Tě nenapadá? Nedivím se! Mercedes je prostě Mercedes!!! :yes:
21. 1. 2011 15:39
Re: HVĚZDNÁ PĚCHOTA
:-) Také 159 vnímám velmi silně, zejména v kombíku.
21. 1. 2011 09:56
Re: HVĚZDNÁ PĚCHOTA
tak pěkný by to bylo, to jo.... Ale to už se rovnou můžem bavit, jak to bude pěkný, až Češi vyhrají MS ve fotbale ;-)