Mercedes-Benz CLA je úspěšný, prodalo se jich už sto tisíc
Pryč jsou doby, kdy Mercedes-Benz vyráběl tři řady osobních aut, jeden roadster a jeden terénní vůz (dodávky, nákladní auta a autobusy tentokrát nechme stranou). Rozšiřování portfolia a vyplňování skulinek na trhu mu ale až na komerční propadák jménem třída R nese očekávané zisky. Pomyslná untertürkheimská kasička se plní potřebnými financemi Nejinak tomu je i u sportovního sedanu CLA na základě hatchbacku třetí generace třídy A (W176).
Celá řada kompaktů s primárně předním pohonem si už našla přes 800 tisíc klientů, jen od začátku roku se celosvětově prodalo na čtvrt milionů vozů tříd A, B, CLA a crossoveru GLA. Auto s rozvorem těsně pod 2,7 m patří ještě stále do nižší střední třídy, i když čtyřdveřové provedení předchozí třídy C (W204) bylo dokonce celkově kratší (!). Světovou výstavní premiéru si „áčko s kufrem“ odbylo na detroitské NAIAS loni v lednu, na trhu se pak objevilo v dubnu 2013, takže dosažení mety mu trvalo necelých 17 měsíců. Slušný komerční úspěch, že? Nevzniká však v Německu, nýbrž v maďarském Kecskemétu. Zhruba za rok jej doplní i druhá stylová karosářská varianta Shooting Brake.
Západní Evropa se na odbytových číslech samotného CLA podílí necelou třetinou. Pochopitelně se mu daří nejlépe „doma“ v Německu a verze s řízením na opačné straně si kupují hodně i Britové. Trojcípá hvězda s ním vtrhla také za Atlantik. Dřívější obavy, že Američané takhle malé mercedesy kupovat nebudou, rychle vzaly zasvé, prestiž značky láká, i když vozy pochopitelně levně nejsou ani pro ně. A místo světového debutu nebylo zvolenou úplnou náhodou, že? Mercedes-Benz prostě do amerického trhu vkládal velké naděje.
Do svých garáží si tamní klienti dosud postavili 27 tisíc „čtyřdveřových kupé“, jak vůz prezentují tvrdošíjně marketingoví experti automobilky. CLA má být pro mladé, Spojné státy však vykazují průměrný věk zákazníků 45 let. Na byť menší model s proslulým emblémem prostě ve třiceti našetří jen málokdo... Osm z deseti lidí přesedá do sedanů z podobných aut jiných konkurenčních značek, na starém kontinentu je to pak jen polovina.