Mercedes-Benz GLA ve Frankfurtu: První dojmy
Ač není GLA žádný obr, na délku měří 4.417 mm, na šířku 1.804 a na výšku 1.494 mm, na stánku Mercedesu nepůsobí ani vedle třídy S zakřiknutým dojmem. Naopak, pěkně klame tělem, zvláště na hezkých devatenáctipalcových kolech. Jeden z vystavených exemplářů je ve hnědé barvě, ve které svými křivkami opravdu hodně připomíná Volvo XC60. Oproti němu má však výrazně lepší aerodynamiku (což je u relativně malých a vysokých aut vždy problém), součinitel aerodynamického odporu se inženýrům podařilo stlačit až na 0,29.
Poloha za volantem je někde v půli cesty k SUV, díky široce nastavitelným sedadlům i volantu zde bude spokojen snad každý. To se úplně nedá říci o sedadlech zadních, na která není tak lehké se dostat: musíte si dát pozor na hlavu, už tak nevelký vstupní otvor se směrem dozadu zmenšuje. Šířka v loktech, pouze 139 cm, naznačuje, že tři dospělí se zde tedy rozhodně nevejdou, byť středová opěrka hlavy nechybí. Mimochodem, ostatní čtyři opěrky byly u vystaveného vozu elegantně integrovány do sedadla, což však z ergonomického hlediska není úplně ideální.
Mercedes-Benz GLA - srovnání rozměrů s konkurencí | |||
Model | Mercedes GLA | Audi Q3 | RR Evoque |
Délka [mm] | 4417 | 4385 | 4355 |
Šířka [mm] | 1804 | 1831 | 1895 |
Výška [mm] | 1494 | 1608 | 1635 |
Rozvor [mm] | 2699 | 2603 | 2660 |
Příčná prostornost je bez připomínek, také se dá „za sebe“ posadit a ještě si nechat před koleny malou rezervu. Za vysokým řidičem byste však, kvůli plastovým zadním stranám opěradel, sedět nechtěli. I tento vůz má panoramatickou střechu (kdo ji nevystavuje, jako by nebyl), bohužel nad hlavou kvůli ní nezbývá 180 cm vysokému cestujícímu ani milimetr místa. Zadní sedák s délkou 41 cm také rozhodně na zlatou medaili není, byť hrana sedáku je slušných 36 cm nad zemí. Materiály působí hodnotně a také ergonomie je na vysoké úrovni, stejně jako ve třídě A, ze které interiér pochází.
Zavazadelník o délce 80 cm, šířce 103 cm a výšce po plato 42 cm může být vybaven elektrickými pátými dveřmi. S nimi máme zajímavou příhodu: byť by se měly při nárazu (zvednutí) přestat zavírat, jednou si elektronika postavila hlavu a zavírala kufr i přes naši usilovnou snahu o otevření. Nutno podotknout, že vzpěry mají opravdu sílu, křehká žena (či muž) by je rozhodně nepřemohla.
Nabídka motorů při uvedení na trh čítá čtyři agregáty, tři z nich budou dostupné s pohonem všech kol (včetně sedmistupňové dvouspojkové převodovky). Základem bude přeplňovaná šestnáctistovka GLA 200 o výkonu 115 kW, druhou zážehovou možností se stane GLA 250 nebo GLA 250 4Matic, který nabídne ze dvou litrů 155 kW.
Turbodiesely budou mít volitelně pohon 4x4 oba. Novinkou v nabídce Mercedesu je příčně zastavěný 2,2litr se 100 kW v modelu GLA 200 CDI – A 200 CDI a B 200 CDI používají při stejném výkonu agregát zmenšený na 1,8 litru, který dosahuje maxima točivého momentu v užším spektru otáček. Dlouhozdvihový (vrtání 83 mm, zdvih 99 mm) agregát prošel důkladnou optimalizací v zájmu snížení spotřeby, dostal senzor expanzních tlaků, o patřičnou kultivovanost se stará vyvažovací hřídel.
Výkonnější GLA 220 CDI je identický například s CLA 220 CDI. Dvojitě přeplňovaný diesel má 125 kW, točivý moment 350 N.m je oproti Mercedesům s podélně uloženým motorem snížen (z 400 N.m). Standardem u této verze je dvouspojková převodovka.
Mercedes-Benz GLA - technická data | ||||
Motor | GLA 200 | GLA 250 | GLA 200 CDI | GLA 220 CDI |
Převodovka | 6M (7DS) | 7DS (7DS 4x4) | 6M (7DS, 7DS 4x4) | 7DS (7DS 4x4) |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1991 | 2143 | 2143 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 115/5300 | 155/5500 | 100/3600-4000 | 125/3400-4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/1250-4000 | 350/1200-4000 | 300/1400-4000 | 350/1400-3400 |
Max. rychlost [km/h] | - | - (235) | - | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - (7,1) | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | - (7,1) | 4,3 (-) | - |