Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz GLA ve Frankfurtu: První dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (7)
Malý „medvěd“ má ve Frankfurtu premiéru, což se nemohlo obejít bez průzkumné mise na stánek Mercedesu.

Ač není GLA žádný obr, na délku měří 4.417 mm, na šířku 1.804 a na výšku 1.494 mm, na stánku Mercedesu nepůsobí ani vedle třídy S zakřiknutým dojmem. Naopak, pěkně klame tělem, zvláště na hezkých devatenáctipalcových kolech. Jeden z vystavených exemplářů je ve hnědé barvě, ve které svými křivkami opravdu hodně připomíná Volvo XC60. Oproti němu má však výrazně lepší aerodynamiku (což je u relativně malých a vysokých aut vždy problém), součinitel aerodynamického odporu se inženýrům podařilo stlačit až na 0,29.

Poloha za volantem je někde v půli cesty k SUV, díky široce nastavitelným sedadlům i volantu zde bude spokojen snad každý. To se úplně nedá říci o sedadlech zadních, na která není tak lehké se dostat: musíte si dát pozor na hlavu, už tak nevelký vstupní otvor se směrem dozadu zmenšuje. Šířka v loktech, pouze 139 cm, naznačuje, že tři dospělí se zde tedy rozhodně nevejdou, byť středová opěrka hlavy nechybí. Mimochodem, ostatní čtyři opěrky byly u vystaveného vozu elegantně integrovány do sedadla, což však z ergonomického hlediska není úplně ideální.

Mercedes-Benz GLA - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelMercedes GLAAudi Q3RR Evoque
Délka [mm]441743854355
Šířka [mm]180418311895
Výška [mm]149416081635
Rozvor [mm]269926032660

Příčná prostornost je bez připomínek, také se dá „za sebe“ posadit a ještě si nechat před koleny malou rezervu. Za vysokým řidičem byste však, kvůli plastovým zadním stranám opěradel, sedět nechtěli. I tento vůz má panoramatickou střechu (kdo ji nevystavuje, jako by nebyl), bohužel nad hlavou kvůli ní nezbývá 180 cm vysokému cestujícímu ani milimetr místa. Zadní sedák s délkou 41 cm také rozhodně na zlatou medaili není, byť hrana sedáku je slušných 36 cm nad zemí. Materiály působí hodnotně a také ergonomie je na vysoké úrovni, stejně jako ve třídě A, ze které interiér pochází.

Zavazadelník o délce 80 cm, šířce 103 cm a výšce po plato 42 cm může být vybaven elektrickými pátými dveřmi. S nimi máme zajímavou příhodu: byť by se měly při nárazu (zvednutí) přestat zavírat, jednou si elektronika postavila hlavu a zavírala kufr i přes naši usilovnou snahu o otevření. Nutno podotknout, že vzpěry mají opravdu sílu, křehká žena (či muž) by je rozhodně nepřemohla.

Nabídka motorů při uvedení na trh čítá čtyři agregáty, tři z nich budou dostupné s pohonem všech kol (včetně sedmistupňové dvouspojkové převodovky). Základem bude přeplňovaná šestnáctistovka GLA 200 o výkonu 115 kW, druhou zážehovou možností se stane GLA 250 nebo GLA 250 4Matic, který nabídne ze dvou litrů 155 kW.

Turbodiesely budou mít volitelně pohon 4x4 oba. Novinkou v nabídce Mercedesu je příčně zastavěný 2,2litr se 100 kW v modelu GLA 200 CDI – A 200 CDI a B 200 CDI používají při stejném výkonu agregát zmenšený na 1,8 litru, který dosahuje maxima točivého momentu v užším spektru otáček. Dlouhozdvihový (vrtání 83 mm, zdvih 99 mm) agregát prošel důkladnou optimalizací v zájmu snížení spotřeby, dostal senzor expanzních tlaků, o patřičnou kultivovanost se stará vyvažovací hřídel.

Výkonnější GLA 220 CDI je identický například s CLA 220 CDI. Dvojitě přeplňovaný diesel má 125 kW, točivý moment 350 N.m je oproti Mercedesům s podélně uloženým motorem snížen (z 400 N.m). Standardem u této verze je dvouspojková převodovka.

Mercedes-Benz GLA - technická data
MotorGLA 200GLA 250GLA 200 CDIGLA 220 CDI
Převodovka6M (7DS)7DS (7DS 4x4)6M (7DS, 7DS 4x4)7DS (7DS 4x4)
Zdvihový objem [cm3]1595199121432143
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]115/5300155/5500100/3600-4000125/3400-4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1250-4000350/1200-4000300/1400-4000350/1400-3400
Max. rychlost [km/h]-- (235)--
Zrychlení 0-100 km/h [s]-- (7,1)--
Komb. spotřeba [l/100 km]-- (7,1)4,3 (-)-

Aleš Jungmann
Diskuze (7)
Avatar - skejpa
16. 2. 2014 10:35
Ideál
Ideální vozítko. Není příliš velké jako klasické SUV ale není to ani šmrdla malej. A hlavně ten design je paráda. Žádné šílené krabicoidní tvary ale elegantní a sportovní design. Pohádka. A interiér v kombinaci bílá+červené prošívání je taky prvotřídní :-)
Avatar - twistedTSD
11. 9. 2013 18:54
Re: Za mě:
Za mě 3...
Avatar - happy_driver
11. 9. 2013 14:57
....
Nadherny maly mercedesik. Pre mna mozno trochu maly (pod GLK nepojdem), ale urcite si najde kopec buducich spokojnych majitelov. :yes:
Avatar - Magister
11. 9. 2013 10:32
Re: K čemu tohle?
Mercedes se už 10 let snaží zbourat zažité představy a vybere si u něj stále širší spektrum zákazníků. Podle mě je to ku prospěchu věci, však i ty klasické sedany zůstávají (C, E, S).
10. 9. 2013 22:54
K čemu tohle?
Zdá se to jen mně, nebo luxusní německé automobilky opravdu vymýšlejí stále absurdnější auta?
Vždy jsem měl zažitou představu Mercedesu jako sedan střední třídy a něco podobného u BMW ve sportovnějším podání a teď takové kreatury. Co po tomhle "áčku" Scout bude následovat? GL kabriolet nebo SL Allroad? A u BMW to není lepší.
Doufám, že si to nikdo ze zmíněných automobilek nepřečte >:D , protože by je mohlo napadnout něco takového přivézt jako sériovku do Ženevy.
Alespoň Audi zatím tyhle šílenosti ukazuje jen jako studie.