Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz GLK: Do města i do pustiny

Mercedes přichází se svým nejmenším terénním modelem, třídou GLK. Proti svým nejbližším konkurentům má kompaktnější karoserii, více terénní vzhled a konstrukci lépe přizpůsobenou extrémním podmínkám.

Žádná jiná automobilka, kromě specialistů Land Rover a Jeep, v současnosti nenabízí tolik modelů SUV jako Mercedes-Benz. Třída M byla jedním z prvních sportovně-užitkových automobilů – první generace s představila v roce 1997. S aktuální generací M je technicky spřízněná třída GL, která spadá do kategorie full size SUV. Na opačnou stranu modelového spektra se zařadí nová třída GLK. Stálicí pak je klasický off-road třídy G a určitou alternativu poskytuje crossover třídy R.

Mercedes-Benz GLK (interní označení X204) měl výstavní premiéru v dubnu na autosalonu v Pekingu. Už předtím ale jeho konečnou podobu naznačily studie Vision GLK s přívlastky Freeside a Townside představené v lednu v Detroitu, respektive Vision GLK Hybrid ze Ženevy.

Konstrukčně GLK vychází z aktuální generace třídy C W204, to ale neznamená, že by Mercedes nevěnoval dostatečnou pozornost jeho schopnostem pro jízdu mimo silnice a v extrémních klimatických podmínkách. Povaha modelu je zakódovaná v názvu – G ukazuje souvislost s terénní třídou G, L znamená luxusní a K kompaktní. Konkurence v segmentu malých SUV neustále roste, ale mezi německým triem i dalšími zástupci této třídy vyniká GLK téměř čistě nesportovním pojetím a řadou technických specialit.

mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover

GLK jde vlastní cestou

Vzhled třídy GLK kombinuje účelové tvary terénních modelů třídy G s nejnovějším přístupem k designu Mercedesů. Výsledkem jsou velké plochy a ostré hrany, krátké převisy, mohutné hranaté blatníky jako u třídy G a GL, rovné sloupky střechy a výrazný prolis na boku. Zatmavená boční skla společně s černým orámováním a černým B a C sloupkem vytvářejí dojem jednolité plochy. K zajímavým detailům patří také horizontální uspořádání zadních světel, které auto opticky rozšiřuje. Směrovky jsou tvořeny světelnými diodami.

Mercedes-Benz - srovnání modelů SUV
Rozměr třída GLK třída M třída GL třída G
Délka [mm] 4525 4781 5088 4662
Šířka [mm] 1855 1911 1920 2007
Výška [mm] 1699 1815 1840 1931
Rozvor [mm] 2755 2915 3075 2850
Objem zav. prostoru [l] 450/1550 833/2050 620/2300 480/2250

Na poměry Mercedesu třída GLK opravdu kompaktní je. S délkou 4525 mm se blíží nejmenším SUV na trhu a z Mercedesů jsou kratší pouze třídy A, B, CLC a SLK. Šířka 1855 mm a výška 1699 mm jsou téměř shodné s Audi Q5 a BMW X3. Rozvor 2755 mm znamená krátké převisy a také dostatečně off-roadový vzhled. Světlá výška 201 mm, brodivost 300 mm a nájezdové úhly 23° vpředu a 25° vzadu dávají GLK předpoklady pro občasné výlety do terénu.

Mercedes-Benz GLK - srovnání s konkurencí
Rozměr Mercedes-Benz GLK Audi Q5 BMW X3
Délka [mm] 4525 4629 4565
Šířka [mm] 1855 1880 1853
Výška [mm] 1699 1653 1647
Rozvor [mm] 2755 2807 2795
Objem zav. prostoru [l] 450/1550 540/1560 480/1560

Výhody hranaté karoserie řidiči pocítí při manévrování v městském provozu i jízdě v terénu. O kontakt s vozovkou se v případě Off-road paketu starají 17palcová pětipaprsková kola obutá do pneumatik o rozměru 235/60 s univerzálním vzorkem. Off-roadový vzhled auta navíc podporují černé gumové lišty na náraznících a imitace ochranných prvků. Součástí Sport paketu jsou 19palcová desetipaprsková kola s pneumatikami 235/50 nebo 255/40. Kromě toho má tato optická sada nárazníky a nástavce prahů v barvě karoserie, chromované lišty na dveřích a střešní ližiny s matně hliníkovým povrchem. Pro obě verze je pak na výběr i možnost 20palcových kol.

Hranaté tvary se objevují také v interiéru. Plocha palubní desky je vizuálně rozdělená na tři části. Nahoře se nachází vysoká kaplička s přístrojovým štítem, na kterou navazuje hluboko zasazený displej systému Command APS. Horní část palubní desky je vyrobena z matného černého plastu, který se neodráží v čelním skle. Spodní část pak může být černá, šedá nebo béžová v závislosti na barevné konfiguraci ostatních částí interiéru. Pro středový horizontální pás je na výběr hliník nebo dva druhy dřevěného dekoru – borovicové, či ořechové dřevo. Čalounění může být látkové, kožené nebo z ručně zpracované kůže Artico, lze zvolit také kombinaci těchto materiálů. Pro ty, kdo touží po dalších možnostech individualizace, je připravena nabídka designo.

mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover

Zaměřeno na bezpečnost a ovladatelnost

Poprvé se v GLK představí systém Adaptive Brake, který rozšiřuje funkce ABS, ASR a asistent pro rozjezd do kopce. Systém umí přesně dávkovat brzdný tlak a snáze tak udrží auto v kritických situacích v přímém směru. Navíc pokud řidič prudce pustí plynový pedál, systém lehce přitlačí brzdové destičky na kotouče a připraví se na krizové brzdění. Obdobným způsobem funguje vysoušení kotoučů za deště, tato funkce se aktivuje podle rychlosti cyklovače stěračů.

Doplňkem tohoto systému je standardně dodávaná funkce adaptivních brzdových světel. Při prudkém brzdění z rychlosti vyšší než 70 km/h začnou brzdová světla blikat. V případě krizového brzdění se také aktivují výstražná světla, aby řidiči vzadu jedoucích aut byli co nejdříve varováni před nebezpečím.

Standardem bezpečnostní výbavy bude dvojice předních airbagů, okenní airbagy po celé délce vozu, boční airbagy na předních sedadlech a v Evropě také kolenní airbag řidiče. Na přání se budou dodávat boční airbagy pro zadní řadu sedadel. Poprvé v třídě kompaktních SUV se v GLK představí systém Pre-Safe, který připraví vozidlo i cestující na případný náraz. Pokud dojde k prudkému zpomalení nebo změně směru, bezpečnostní pásy přitáhnou cestující pevněji k sedadlům a uzavřou se boční okna a střešní okno. Zlepší se tak účinek okenních airbagů a předejde se některým poraněním při bočním nárazu. Jestliže ke kolizi nedojde, jsou všechny zásahy systému Pre-Safe vráceny zpět.

mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover

Aktivaci airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů a aktivních hlavových opěrek Neck-Pro řídí jednotka nazvaná Aramis. Vyhodnocení typu kolize a výpočet její intenzity probíhá v řádu milisekund. Informace Aramis získává ze dvou senzorů v předním nárazníku, dvou na prostředních bočních sloupcích a tlakových senzorů ve dveřích. Kromě aktivace potřebných prvků pasivní bezpečnosti tento systém odpojí části elektroinstalace, které by mohly být nárazem postiženy, vypne motor, aktivuje výstražná světla, odemkne všechny dveře a stáhne boční okna 5 cm pod horní pozici.

Značná pozornost byla také věnována návrhu bezpečnostních struktur. Prostor pro cestující je zkonstruován z vysokopevnostní oceli, zatímco přední a zadní část karoserie slouží jako deformační zóny. Uložení motoru a pomocný rám přední nápravy směřují síly při čelním nárazu do podlahy. Ochranu cestujících dále zvyšují podélné výztuhy. Prostoru mezi tlumiči a čelním sklem a přepážka mezi motorem a kabinou jsou navrženy tak, aby byla minimalizována deformace struktur kolem řidiče a spolujezdce.

Novinkou jsou adaptivní tlumiče Agility Control, které automaticky mění svoji charakteristiku. Při pomalé jízdě je nastavení podvozku měkké, takže je vhodné pro jízdu ve městě nebo mimo silnice. Při vyšší rychlosti nebo větších náklonech karoserie tlumiče ztuhnou, aby byla ovladatelnost a stabilita auta na odpovídající úrovni. Standardem je elektrohydraulické řízení, šestiválcové modely – tedy všechny kromě GLK 220 CDI – navíc dostanou standardně posilovač řízení s variabilním převodem.

mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover

Stálý pohon všech kol 4Matic má výchozí nastavení v poměru 45:55 ve prospěch zadní nápravy. Nová vícelamelová spojka uvnitř mezinápravového diferenciálu je citlivá na prokluz kol a už při rozdílu 50 Nm mezi nápravami diferenciál uzamkne. Součinnost pohonu všech kol se systémy ESP, ASR a 4ETS zaručuje předvídatelné chování vozu ve všech podmínkách. Konstruktéři Mercedesu se rozhodli pro lepší ovladatelnost preferovat mírnou nedotáčivost. Standardem pro všechny motorizace je sedmistupňová automatická převodovka 7G-Tronic.

Terénu se nezalekne

V GLK se nachází tlačítko „off-road“, které aktivuje nastavení pro jízdu mimo silnice. Mění se načasování změny převodů, navíc v manuálním režimu je možné řadit páčkami na volantu. Plynový pedál má měkčí odezvu a ESP, ABS a 4ETS tolerují větší prokluzy kol. Zlepšuje se tak průchodnost a trakce v podmínkách s nižší přilnavostí pneumatik. Navíc elektronika dokáže podle senzorů ABS vyhodnotit, po jakém povrchu se auto pohybuje, a tomu uzpůsobit své chování.

Mimo zpevněné cesty najde využití také asistent pro sjíždění kopců DSR. Systém udržuje nastavenou rychlost v rozmezí 4 až 18 km/h, řidič ji může během sjíždění měnit pomocí páčky pro ovládání tempomatu. Mercedes nabízí tuto funkci jako jediný výrobce, konkurenční systémy umožňují sjet kopec pouze přednastavenými rychlostmi.

Naladění všech systémů bylo testováno na rozličných místech. Mercedes to označuje jako program „Fire&Ice“ – testovací lokality pokrývají nejrůznější podmínky od třicetistupňových mrazů za polárním kruhem ve Švédsku, přes střední Evropu až po náročné podmínky jihoafrické pouště. Tropické podnebí v Namibii (mimochodem bývalé německé kolonii) má za následek, že přes den se teplota vzduchu vyšplhá až k 50°C a písek může být rozpálený i na 80°C.

mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover mercedesbenz hybrid predstavujeme crossover

Thomas Merker, vedoucí vývoje tříd M, GL a GLK, to zdůvodňuje: „Náročné testování je součástí filozofie Mercedesu ve vztahu k SUV. I když značná část našich zákazníku se nikdy nevydá do terénu, musíme naše auta na tuto možnost připravit. Je třeba také brát ohled na trhy jako je Rusko a Blízký východ.“

Vývojový tým sledoval, jestli klimatizace správně funguje i při extrémních teplotách. Stál také před otázkami, zda v silných mrazech doteče nafta do motoru nebo zda se naopak při vysokých teplotách nezačnou v benzinu tvořit bublinky. Jak doplňuje Merker i vedoucí testovacího oddělení Wolfgang Keller, s podobnými vnějšími podmínkami jako při testech se lze někdy setkat v alpských průsmycích nebo na prašných cestách ve Středomoří.

Špičkové motory

Stejně jako Audi Q5 a BMW X3 přichází Mercedes-Benz GLK se čtyřmi motory. Pouze základní turbodiesel 220 CDI je ale čtyřválcový, oba benzinové a vznětový 320 CDI mají uspořádání válců V6.

Nejslabší model GLK 220 CDI 4Matic BlueEfficiency je poháněn novým motorem, který oproti současným common-railům od Mercedesu přináší zlepšení všech důležitých parametrů. Dnes už je u turbodieselů s třícípou hvězdou na kapotě samozřejmostí oxidační katalyzátor, bezúdržbový filtr pevných částic a recirkulace výfukových plynů. GLK 220 CDI navíc přináší dvoustupňové přeplňování a čtvrtou generaci přímého vstřikování common-rail. Plnicí tlak vzrostl o 400 bar na 2000 bar, nové piezoelektrické vstřikovače umožňují přesnější dávkování a načasování vstřiku. Nová pohonná jednotka má relativně vysoký výkon 125 kW v pásmu 3000-4200 ot./min a plynulý průběh točivého momentu s maximem 400 Nm v pásmu 1400-2800 ot./min.

Mazání motoru a vodní čerpadlo se aktivují v závislosti na zátěži motoru, což přináší úsporu paliva při běžné jízdě. Blok motoru a vložky válců jsou vyrobeny z litiny, písty jsou z hliníku - tato kombinace snižuje mechanické tření. Pro větší komfort je kliková hřídel uložená v pěti ložiskách a má dvě vyvažovací hřídele. Tato pohonná jednotka už nyní splňuje požadavky emisní normy Euro 5.

Druhým vznětovým motorem je třílitrový šestiválec GLK 320 CDI splňující normu Euro 4. Dosahuje nejvyššího výkonu 165 kW při 3800 ot./min a točivý moment vrcholí 540 Nm při 1600-2400 ot./min.

Vrchol nabídky tvoří dvojice zážehových šestiválců – třílitr v GLK 280 (170 kW) a GLK 350 s objemem 3,5 litru (200 kW). Zejména GLK 350 se vyznačuje nadprůměrnými jízdními výkony. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,7 s a vyvine maximální rychlost 230 km/h. Přitom kombinovaná spotřeba 10,6 l/100 km je jen o 0,2 l vyšší než u GLK 280.

Mercedes-Benz GLK 4Matic - přehled modelové řady
Motor GLK 280 GLK 350 GLK 220 CDI BlueEfficiency GLK 320 CDI
Zdvihový objem [cm3] 2996 3498 2143 2987
Válce/ventily 6/4 6/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 170/6000 200/6000 125/3000-4200 165/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 300/2500-5000 350/2400-5000 400/1400-2800 540/1600-2400
Max. rychlost [km/h] 210 230 205 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6 6,7 8,8 7,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,4 10,6 6,9 7,9

Mercedes-Benz GLK se začne prodávat v druhé polovině letošního roku, první objednávky bude možné sepsat v červenci. Základní cena GLK 220 CDI je v Německu stanovena na 40.341 Euro (zhruba 950 tisíc Kč). Při spuštění prodeje bude v nabídce také limitovaná edice „Edition 1“.