Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Sprinter 4x4 a jeho přednosti

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Zcela nový Mercedes-Benz Sprinter, který je jednou z nejdůležitějších novinek své značky pro letošní rok, nabízí stejně jako jeho předchozí generace i provedení s pohonem všech kol, s nimiž lze vyrazit i mimo zpevněné vozovky.

Nový Mercedes-Benz Sprinter byl oficiálně představen začátkem února roku 2018 v Duisburgu a jeho premiéru bylo možné sledovat i prostřednictvím sociálních sítí a webu koncernu Daimler AG.

Pro Mercedes-Benz představuje Sprinter v nabídce lehkých užitkových vozidel klíčový model a proto bylo jeho představení pro automobilku skutečně důležitým krokem. Divize Mercedes-Benz Vans již dříve potvrdila, že její vlajková loď naváže na dosavadní provedení širokou paletou nabízených konfigurací a v nabídce proto nechybí ani verze s pohonem všech kol.

Nový Mercedes-Benz Sprinter 4x4 je vybaven připojitelným pohonem předních kol. Po stisknutí tlačítka na palubní desce při nastartovaném motoru u stojícího vozidla nebo pohybujícího se rychlostí do 10 km/h je točivý moment mezi přední a zadní nápravu rozdělen v poměru 35:65 ve prospěch zadní nápravy.

Místo klasických uzávěrek diferenciálu je ve voze pro Mercedes-Benz typický elektronický systém 4ETS. Přibrzďováním jednotlivých kol lze podle výrobce docílit podobného efektu, jakoby automobil měl na všech třech diferenciálech mechanickou uzávěrku. Systém 4ETS je navíc integrován do sériového stabilizačního systému ESP, který byl nastaven speciálně pro použití v terénních podmínkách.

V závislosti na jízdních podmínkách může být u nové generace vozidel Sprinter 4x4 krátkodobě vypnuto ASR, zamezující protáčení kol. Na přání pak může být součástí výbavy regulace rychlosti při sjíždění z kopce DSR (Downhill Speed Regulation).

Nový Sprinter 4x4 sice není uváděn jako pravověrný off-road, ale pro jízdu mimo zpevněné vozovky bezpochyby přijde vhod zvýšení světlé výšky pod přední nápravou o 155 mm a pod zadní nápravou o 135 mm oproti provedení s pohonem zadních kol. Nájezdové úhly má novinka vpředu 26° (konvenční pohon 16°) a vzadu 25° (konvenční pohon 17°). U verzí se standardním rozvorem náprav je přechodový úhel 23° namísto 14° u verze s jednou poháněnou nápravou.

Ve srovnání s verzemi s pohonem pouze zadních kol mají provedení Sprinter 4x4 zhruba o 140 kg větší hmotnost, ale objem nákladového prostoru zůstává nezměněn.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
12. 12. 2018 13:29
Vysoké těžiště
Mnohem líp by udělali kdyby to nezvedali nahoru. Nebo aspoň ne tak nesmyslně moc

A celkem jsem očekával že v článku věnovaném speciálně verzi 4x4 nebude ani zmínka, jak je systém konkrétně proveden. A trefil jsem se, je tam jen nepřímý náznak že by v autě mohly být tři diferenciály. Jinak nic