Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz třídy E

Pavel Tilšer
Dne 15.1.2001 byl, u příležitosti výstavy v belgickém Bruselu, představen nástupce modelu třídy E automobilky Mercedes-Benz. Vývoj tohoto vozu trval 48 měsíců a vyžádal si investici 2 miliard Euro, přičemž celá 1 miliarda šla do modernizace výrobního...

Nový vůz má zaujmout místo svého předchůdce, který se představil poprvé v roce 1995 a kterého se do dnešního dne vyrobilo více než 1,4 milionů kusů ve všech výrobních závodech po celém světě (Německo, Malajsie, Filipíny, Thajsko, Indie a Egypt). Nebude to lehký úkol, protože předchůdce dosahoval velice zajímavých prodejních úspěchů, kdy podíl prodeje ve vyšší střední třídě činil v průměru 24%, ale např. v Německu to bylo více než 40% S přihlédnutím na množství novinek, které v novém éčku slaví svou premiéru, není tento úkol neřešitelný.

Design a Interiér

Design nového vozu vychází ze "stávajícího" modelu třídy E, který byl představen v roce 1995 a který ve své době přinesl design, který byl pro konzervativní automobilku jakou je Mercedes-Benz, opravdu nezvyklý. S postupem času se tento trend objevil i u jiných modelových řad a to nejen u automobilky Mercedes. Stejně tomu tak je i u nového vozu, který má čtyři oválné světlomety s čirou optikou, které jsou ovšem skloněny pod stejným úhlem jako přední maska, což přineslo sportovnější vzhled vozu. Zadní světla vycházejí ze světlometů předchozího modelu, pouze byl jejich vzhled upraven tak, aby více korespondoval se sportovnějším vzhledem vozu. Při pohledu z boku vůz působí dynamickým dojmem, připomínajícím více coupé, než reprezentativní vůz vyšší střední třídy.

Interiér vozu působí dynamickým, ale zároveň elegantním a emocionálním dojmem. Jak je již u vozů s třícípou hvězdou zvykem, veškeré materiály použité uvnitř vozu jsou té nejvyšší kvality.

Zákazníci budou mít možnost volit mezi třemi možnými výbavami. Ty jsou tradičně označeny jako Classic, Elegance a Avangarde. Již nejlevnější výbavu Classic nelze označit za základní verzi, protože nabízí skoro vše, co si zákazník může přát. Pouze zkrácený výpis výbavy to potvrdí:

- ESP

- el. ovládaná okna

- ABS

- tempomat

- 2 airbagy

- boční airbagy

- okenní airbagy

- automatická klimatizace

- dešťový senzor

- brzdový asistent

- mlhovky

- SBC (elektro-hydraulický brzdný systém)

- posilovač řízení

- hliníková kola

- el. otevíraní zavazadlového prostoru

- el. nastavitelné sedadlo řidiče

- 3 opěrky hlavy na zadních sedadlech, atd.

U výbavy stupně Elegance přichází navíc ke slovu pochromovaní některých částí, kožený volant a řadící páka, samostmívací zpětné zrcátko, atd.

Na vrcholu opět stojí výbava Avantgarde, která je zaměřena velice mladistvě a podtrhuje individualitu svého majitele. Mezi standardní výbavu této verze patří bi-xenonové světlomety, sedadla v kombinaci kůže/látka, kožený volant a bezpečnostní pásy v barvě interiéru, modře zbarvené boční okna, atd.

Nelze nezmínit také rozšířenou řadu audio-systému s přehrávačem kazet a CD disků, které mohou být doplněny o ovládání hlasem, případně o dynamický navigační systém. Pro náročnější zákazníky je zde možnost TV přijímače s přehrávačem DVD disků. Pro zákazníky, kteří vyžadují být v neustálém kontaktu s okolním světem je připraven mobilní telefon, který v kombinaci s barevným displejem na centrálním panelu dokáže přijímat a odesílat zprávy SMS.

Motory

Zpočátku se pod kapotou nové třídy E objeví jeden z pěti možných motorů. Jedná se o tři benzínové agregáty (V6 a V8) s výkony od 130 kW (177 koní) do 225 kW (306 koní) a o dva turbo-dieselové agregáty CDI využívající systému vstřikování Common-Rail druhé generace (čtyřválcový a pětiválcový agregát) s výkony od 110 kW (150 koní) do 130 kW (177 koní). Nabídka motorů bude postupně s náběhem výroby rozšířena i o další benzínové a turbo-dieselové pohonné jednotky.

CDI

Motory CDI, které byly u automobilky Mercedes poprvé použity v roce 1997 prošly za dobu své existence obrovským vývojem. Všechny motory Mercedes využívají vysokotlaké přímé vstřikování nafty systému Common-Rail druhé generace. Další změnou je instalace elektronicky ovládaného turbodmychadla VNT s variabilní geometrií lopatek. Zvýšení plnícího tlaku z 145 na 155 barů pomohlo lepší optimalizaci plnění válce a tím zvýšení točivého momentu při nižších otáčkách.

Čtyřválcový motor 220 CDI je prvním dieselovým motorem automobilky, který se může pochlubit systémem dvou vyvažovacích hřídelí, které se otáčejí dvojnásobnou rychlostí klikové hřídele a zamezují tím přenosu vibrací od motoru.

Benzínové motory

Škála benzínových agregátů zahrnuje jednotky V6 a V8 s objemem 2,4 až 5,0 litru. Všechny motory jsou vybaveny tří-ventilovou technikou a dvěmi zapalovacími svíčkami na válec. Toto osvědčené technické řešení přináší úsporu paliva, nižší emisní hodnoty a zejména dostatek točivého momentu i při nízkých otáčkách motoru. Na vrcholu nabídky benzínových motorů stojí model E 500, pod jehož kapotou pracuje agregát V8 o objemu 4966 ccm, který byl převzat z limuzíny S500. Agregát dosahuje max. výkonu 225 kW (306 koní) a točivý moment vrcholícím hodnotou 460 Nm.

Novinky

Výbava nového vozu je v mnoha ohledech revoluční. Poprvé se u vozu vyráběného ve velké sérii objevuje elektro-hydraulický brzdový systém SBC, který je zejména v krizových situacích schopen ušetřit cenné metry brzdné dráhy. Dále se jedná o CLIMATRONIC, což je automatická klimatizace, která je nastavitelná pro všechny čtyři cestující zvlášť. Pro zákazníky, kteří vyžadují vysoký stupeň pohodlí jsou připravena adaptabilní sedadla, která jsou vybavena vzduchovými komorami v opěradle, které se v závislosti na jízdních podmínkách plní vzduchem, případně naopak. Pokud je toto všechno doplněno systémem AIRMATIC DC, což je vzduchové odpružení, zajišťuje vůz excelentní jízdní komfort i na nekvalitních silnicích.

V oblasti zajištění bezpečnosti všech cestujících učinili inženýři maximum a nová třída E stojí v současné době v oblasti bezpečnosti na vrcholu vyšší střední třídy. Za zmínku stojí zejména dvoustupňové omezovače tlaku bezpečnostních pasů, které umožňují s pomocí senzorů nárazu přizpůsobit tah bezpečnostních pásů podle síly nárazu. Přední část vozu je snadno vyměnitelná podle segmentů, takže finanční náročnost oprav po nárazech v nízkých rychlostech je menší. Přední sedadlo spolujezdce je vybaveno membránou, která při obsazení zváží cestujícího a podle naměřené hodnoty rozhodne o případné deaktivaci čelního airbagu. Tuto funkci využijí zejména zákazníci, kteří plánují vozit na předním sedadle dětský zádržný systém orientovaný směrem proti směru jízdy. Všechny stupně výbavy jsou standardně vybaveny bočními a okenními airbagy, které chrání posádku při bočních nárazech.

Vůz se bude nabízet v 15 různých odstínech karosérie a čtyřmi různými barvami interiéru, což v součtu představuje 46 barevných kombinací.

Je jasné, že automobilka DaimlerChrysler uvedl na trh vůz, který bude důstojným nástupcem "stávajícího" modelu a že dále zvýší podíl na trhu reprezentativních vozů vyšší střední třídy.



Pavel Tilšer