Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz třídy G 350d – Jak postavit stroj času

Stanislav Kolman
Diskuze (51)

Novou generaci géčka jsme zatím vyzkoušeli jen v plnotučné verzi s benzinovým osmiválcem. Jasně, stovka pod šest sekund v autě s aerodynamikou paneláku zní skvěle, ale co takhle něco racionálnějšího?

Design, interiér


Příběh Mercedesu třídy G je vskutku pozoruhodný a snad prominete, když historii této automobilové ikony vezmu jen tak letem světem. Géčko spatřilo světlo světa v roce 1979, tehdy coby vůz určený pro vojáky či zemědělské potřeby. A světe div se, o čtyři dekády později jeho pokračovatele škatulkujeme jako luxusní auto pro rozmlsanou klientelu ze všech koutů světa.

Ale to předbíhám. Původní G-Klasse (W 460) vznikala až do roku 1990 a šlo o verzi se stálým pohonem zadních kol a přední nápravou přiřaditelnou natvrdo. Tehdy ještě s uzávěrkami řazenými táhly na středovém tunelu. Roku 1990 Mercedes přehodnotil situaci a zákazníkům dal na výběr mezi dvěma variantami – pracovní W 461 vycházející z původní koncepce a komfortnější W 463 se stálým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem. To je také první géčko, u kterého se objevila dnes už kultovní trojice tlačítek pro ovládání třech uzávěrek diferenciálu.

No a roku 2018 se světu představila vlastně už třetí generace modelu. A byť přináší celou řadu změn a inovací, Mercedes ji stále označuje jako W 463. Pravda, na první pohled to tak úplně nevypadá, ona ani automobilka mnoho důvodů k radikálním řezům neměla. Prodeje géčka totiž od roku 2009 soustavně rostly, až se v roce 2017 dostaly na rekordních 22.000 kusů za rok. Silnější než čas, hlásí reklamní slogan stříbrných šípů. Trefnější už být nemohl…

Písková nostalgie

Jako malý kluk (chlapci z redakce by teď jízlivě poznamenali, že to bylo asi před třemi roky) jsem na koupališti rád stavěl auta z písku. Problém byl, že na jejich oblé tvarování jsem neměl trpělivost, takže z toho povětšinou vznikla jen hranatá krabice, na kterou jsem klacíkem naznačil kola, dveře a světla. A když se tak po převzetí klíčků dívám na tohle testované géčko, říkám si, jestli náhodou nevznikalo stejným způsobem.

Samozřejmě to berte s nadsázkou. Jen tím chci vypíchnout, že Mercedes nerezignoval na původní hodnoty géčka, takže jde stále o tu nepřehlédnutelnou hranatou krabici s kulatými světlomety, plochým čelním sklem a koeficientem aerodynamického odporu na úrovni slůněte. To rozhodně nechápejte jako kritiku. Naopak se mi moc líbí, že géčko zůstalo géčkem a nepodlehlo uhlazeným trendům dnešní doby. Přesto k několika úpravám dojít muselo.

Mercedes-Benz G 350d Mercedes-Benz G 350d

Ve srovnání s předchůdcem je G-Klasse o 53 mm delší a 64 mm širší. Úprava délky souvisí s prodlouženým předním převisem vybaveným deformační zónou. Rozšíření karoserie (a rozchodu kol) má zase přinést více prostoru v interiéru a vyšší stabilitu v zatáčkách. Náš exemplář je vybaven příplatkovými Multibeam LED světlomety za 36.596 Kč, další moderní výstřelky ale nečekejte. Dokonce i vystouplé směrovky na vrchu kapoty zůstaly zachovány. Protože ale nejsou v souladu s bezpečnostními předpisy na ochranu chodců, musel Mercedes vymyslet jejich pružné uložení. Když dojde k nehodě, celá kostka se jednoduše zamáčkne do motorového prostoru.

Takových odkazů do minulosti najdeme na novém géčku celou řadu. O plochém a takřka kolmém čelním skle už byla řeč, opomenout nemůžeme ani vystupující panty a kliky dveří. Pomyslnou třešničkou je pak „laciné“ cvaknutí zámku při odemykání. Tyhle charakteristické zvuky prý tvůrci nové generace ladili přesně podle originálu. Inu, práce snů.

Obloukem se vracíme k mým automobilovým začátkům v písku, nostalgickou vzpomínku na ně totiž podtrhuje lak designo desert sand za příplatek bratru 149.568 Kč. Jasně, na začátku jsem říkal, že tohle auto má být racionálnější volbou, ale nebojte. Další podobné výstřelky už v ceníku daného kousku nenajdeme. Dokazuje to i fakt, že pískový exemplář přijíždí na docela obyčejných a bezpříplatkových 18“ kolech (s pneumatikami 265/60 R18), byť géčko „umí“ klidně dvaadvacítky. A stylová rezerva na víku zavazadelníku je rovněž standardem.

Vstříc trendům

Zatímco zvenčí si auto zanechává nezaměnitelný rukopis, uvnitř už se vařilo podle receptury novodobých mercedesů. V kapličce najdeme dvě 12,3“ obrazovky suplující funkci klasických budíků a displej multimediálního systému, jehož ovládání na středové konzole je nám také povědomé. Hlavním rozdílem proti ostatním hvězdám jsou už zmiňovaná tři tlačítka uzávěrek diferenciálů mezi výdechy topení a madlo před spolujezdcem, které usnadňuje nastupování, případně poslouží při kymácení v náročném terénu.

Při konfiguraci myslete na to, že kupujete auto se světlou výškou 270 mm. Nastupování není žádná legrace a důrazně doporučujeme zaškrtnutí prahových nášlapných lišt. Je to ostatně volitelná výbava zdarma. V opačném případně počítejte s nastupováním a vystupováním přes boky sedaček, jejichž kůže může už po pár tisících kilometrech vypadat unaveně. A to v autě s cenovkou 2,7 milionu nikdo nechce.

Interiér je sám o sobě sestaven z kvalitních a na dotek příjemných materiálů. V našem případě to podtrhuje linie Exclusive za 158.956 Kč, jež dodává palubní desku potaženou kůží, čalounění stropu z mikrovlákna, velurové koberečky s lemováním z kůže a bezrámové vnitřní zpětné zrcátko. Líbivé, o tom žádná, vcelku snadno se ale dá žít i bez takového rozmazlení, navíc ušetříte i nějaký ten peníz. A v závěru si řekneme, proč se může hodit.

Když překousnete horší nastupování, na vyšší posez se zvyká snadno. Posadíte se totiž do pohodlných sedaček s dostatečným bočním vedením, které podrží v zatáčkách, zároveň ale máte skvělý přehled o dění kolem. Přední rohy karoserie máte díky vystouplým směrovkám na očích a špatné to není ani s výhledem ostatními směry. Jen dozadu je to kvůli umístění rezervy horší, tady vám ale vypomůže standardně dodávaná parkovací kamera. Má vysoké rozlišené a ještě je vodotěsná, takže se nezalekne ani terénu.

Mercedes-Benz G 350d Mercedes-Benz G 350d

Vzadu už sezení připomíná spíše klasickou lavici. Není tak pohodlné jako vpředu, úplný propadák to ale také není a vydržet se tu dají i delší cesty. S výškou 178 cm mám stále hodně velkou rezervu nad hlavou a dostatečnou před koleny. Kolega David Bureš je o sedm centimetrů vyšší a ten už si stěžoval, že mu tu na nohy zas až tolik místa nezbývá. Neměl jsem příležitost jezdit s předchozí generací, ale prý ji byl vyčítán právě stísněný interiér, na čemž chtěli tvůrci zapracovat. Když jsem do auta sedl, žádná taková bolístka mě do očí netrkla, takže se to asi povedlo.

Do zavazadlového prostoru se dostanete pátými dveřmi, které se otevírají do strany. Pro géčko další z kultovních prvků, v každodenním životě vám ale bude spíše na obtíž. Stačí, aby se při podélném parkování někdo přišpendlil těsně za vás, a už se do kufru budete dostávat jen těžko. Po otevření vás potěší pravidelné tvary a papírový objem 621 litrů. Jenže pozor, ten se počítá po zadní opěradla. Roletka zavazadelníku je však umístěna o 17 centimetrů níže, čímž využitelný objem klesá na nějakých 480 litrů. Můžete sklopit zadní sedadla a získat nějaký prostor navíc (1941 l), jen počítejte s vysokým schodem, protože sedáky se vyklápí dopředu.

Motor, jízdní vlastnosti


Důstojný základ

Jak jsem řekl v úvodu, minulý rok nám dělala společnost varianta G 500 s benzinovým osmiválcem, jenž produkuje 310 kW (422 k) a 610 newtonmetrů točivého momentu. To máme stovku za 5,9 sekundy, maximálku 210 km/h, ale také základní cenu vyšroubovanou nad tři miliony. A tím prosím pěkně nekončíme, pořád je tu ještě G 63 AMG posílené na 430 kW (585 k) a 850 newtonmetrů. Akcelerace na stovku tu zabere jen 4,5 sekundy, což vás stojí necelé 4,2 miliony korun.

Před pár měsíci ale dalo „géčko“ možnost výběru i směrem dolů, tedy k cenově dostupnějším agregátům. V tomto případě jde o naftové šestiválce 350d a 400d, přičemž prvně jmenovaný – absolutní základ nabídky – trůní v naší pískové krabici. Byť jde o nejslabší motorizaci, na nedostatek síly si stěžovat nemůže. Výkon 210 kW (286 k) je dostatečný, v autě o hmotnosti téměř 2,5 tuny však přijde vhod hlavně porce točivého momentu o 600 newtonmetrech. Jasně, stovka za 7,4 s a maximální rychlost 199 km/h nevypadají na papíře tak cool, zase jste ale oproti osmiválcům ušetřili minimálně 300.000 Kč. A další tisícovky to budou na palivu, neb G 500 se neostýchalo říct o 13 až 18 litrů paliva na každých sto kilometrů. Vypínání poloviny válců navzdory.

Ale vraťme se k našemu turbodieselu 350d. Jde o dvojitě přeplňovaný řadový šestiválec OM 656 s objemem 2925 cm3, jenž u Mercedesu nahrazuje starší vidlicové nafťáky OM 642. Specialitkou je specifické stupňovité vybrání v pístu, které dokáže při částečném zatížení zabránit víření plamene ke stěnám válců. Tím se méně tepla odvede chlazením a více se jej promění v tlak. Kompaktnější hoření má méně ploch, na nichž chybí palivo a dochází tam ke vzniku oxidů dusíku. S těmi zbylými si pak poradí katalyzátor SCR, jenž je tady umístěný hned za turbodmychadly.

Mercedes-Benz G 350d Mercedes-Benz G 350d

Motor se od počátku jeví jako fajn společník, je dobře utlumený a v kabině vás jeho naftová charakteristika nijak neobtěžuje. Pravda, nejde o žádného trhače asfaltu, nástup síly je spíše pozvolný a díky vysokému točivému momentu má dostatečnou rezervu pro předjetí a pružné zrychlení v takřka jakékoliv rychlosti. Nebo aspoň v těch, které jsou na našich cestách povolené. Spotřeba se samozřejmě odvíjí od jízdního stylu, převážně ale počítejte s apetitem mezi 10 a 13 litry. První hodnoty dosáhnete při klidnější okreskové jízdě, druhé číslo na mě z palubního počítače svítilo při svižnějších dálničních přesunech do tachometrových 140 km/h.

Naše verze přijíždí v jediné konfiguraci, která čítá stálý pohon všech kol (rozdělující točivý moment v poměru 40 % dopředu, 60 % dozadu) a výhradně devítistupňovou samočinnou převodovkou. Její fungování nechávám bez výhrad, od semaforů jsem se odpichoval sametově hladce, ani při potřebě pružného zrychlení ale nezaváhala a kvalty střídala logicky. Počítat tak musíte jen s drobnou prodlevou po sešlápnutí plynového pedálu, není ale tak dramatická jako u šestiválcových turbodieselů koncernu.

Stará škola nejen pro staré

Géčko se sice v jistých ohledech podřídilo moderním trendům, co do použité techniky je to ale pořád stará dobrá škola. Auto sice povýšilo z tuhé přední nápravy na lichoběžníkovou a poprvé má elektronicky řízené tlumiče (+41.370 Kč), pořád je to ale vůz s rámovou konstrukcí, terénní redukcí a třemi diferenciály s trojicí uzávěr, jejichž aktivací vyřadíte ze hry veškeré bezpečnostní a asistenční systémy včetně ABS. Tím do rukou dostáváte vcelku zábavné náčiní do nepohody (rozuměj deště, bláta a sněhu).

V Česku asi nenajdete cestu, se kterou by si géčko nedokázalo poradit. Vyloženě jsem je nevyhledával, ale lehkou offroadovou vložku si samozřejmě zkusil. Nejprve tedy krátká, jen trochu rozbitá cesta. Tady máte pocit, že stále jedete po asfaltu, o dírách skoro nevíte… naposledy na mě podvozek takto zapůsobil v Rangeru Raptor. Podmínky se zhoršují, navíc včera trochu pršelo. Ale géčko nemá absolutně žádný problém, projíždí a šplhá bahnitou cestou jedna radost, byť obouvá „jen“ univerzální pneumatiky. V jednom místě mi to nedá a musím vyskočit z auta, abych křížení náprav viděl na vlastní oči. Možnosti podvozku se zdají být nevyčerpatelné.

Jen připomínám, že vzadu zůstala tuhá náprava, nově však ustavena pěti prvky namísto tří. Rám je zkonstruovaný z vysokopevnostní ocele, samotná karoserie kombinuje ocel s hliníkem, z něhož je vyrobena třeba kapota nebo dveře. Mezigeneračně tak géčko zhublo 170 kilo, zároveň ale zvýšilo torzní tuhost rámu o nemalých 55 %.

Nic ze svého offroadového umu géčko neztratilo, spíše naopak. Už jsem pár takových terénních aut vyzkoušel a většinou to znamenalo podstatně horší jízdní projev na hladké silničce. Jenže ani tady se hranatý mercedes nenechá zahanbit. Začíná to vlastně už popojížděním po pražských kostkách. Tam, kde ostatní musí zpomalit, vy jen nahodíte úsměv od ucha k uchu a prostě jedete. V kabině nezůstane po výmolech ani památka, auto navíc na rozbitých úsecích skvěle drží zvolenou stopu a neuskočí ani o centimetr.

Mercedes-Benz G 350d Mercedes-Benz G 350d

Celkově je charakter podvozku měkčí, místy i pohodlně houpavý. První negativa se začnou objevovat až při svižnější jízdě. Auto sice zprvu zatáčí ochotně, ale při rychlých nájezdech do zatáček se karoserie výrazně naklání a nejednoho spolujezdce se zmocnila panika, že v tom kterém oblouku skončíme hlavou dolů. Neskončili, i když je pravda, že po pár takových průjezdech jsem nakonec svolil ke klidnějšímu tempu. Kromě jiného i kvůli brzkým projevům nedotáčivosti.

Největší slabinou jsou bez překvapení dálnice. Už kolem stovky na tachometru začínáte vnímat výrazný aerodynamický svist. Nejprve je to nepříjemné, později při dálničním tempu už vyloženě otravné. A ruku v ruce s tím kráčí i vyšší spotřeba paliva, což je kombo, které vás nakonec také přiměje spíše k pohodové jízdě a splynutí s davem.

Závěr


Závěr

Géčko je auto, které mě dostalo na první dobrou kombinací oldschoolového designu s moderními technologiemi. Ty jsou tady totiž implementovány tak nenásilně, až mám pocit, jestli se tu vlastně nezastavil čas. Osobně bych k životu nepotřeboval balíček Exclusive pro interiér, o něco hůře bych se loučil s parádním pískovým lakováním (obojí za částky okolo 150.000 Kč).

Tím bych nejenže ušetřil nějakou tu kačku na palivo, ale rovnou bych mohl sáhnout po výkonnějším turbodieselu 400d, jehož cenový odskok od slabší 350d je „pouhých“ 90.750 Kč. Testovaný kousek sice nejede špatně, má slušný zátah a na danou hmotnost obstojnou spotřebu, za relativně malý peníz však dostanete o 33 kW a hlavně 100 newtonmetrů více, což v každodenním životě není úplně k zahození. A protože je normovaná spotřeba obou variant shodná, odchylka v reálném světě asi nebude zas až tak vysoká.

V terénu jsem čekal absolutní suverenitu a géčko nezklamalo. Na rozdíl od jiných offroadů si ale nevede špatně ani na silnici. Je dostatečně pohodlné a v rozumných rychlostech poslouchá na slovo. V těch vyšších už je to přeci jen o kompromisech. Rychlé průjezdy vůz umí, pro posádku to ale není nic příjemného. A o aerodynamickém svistu na dálnici už byla řeč. Jenže géčko nikdy nebylo dálničním křižníkem, nová generace vyrostla na docela jiných hodnotách. A v těch si vede znamenitě.

Nejlevnější verze modelu 2.716.450 Kč (350d/210 kW)
Základ s testovaným motorem 2.716.450 Kč (350d/210 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.716.450 Kč (350d/210 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.237.383 Kč (350d/210 kW)

Plusy

  • Nezaměnitelný vzhled
  • Kvalitní interiér
  • Tři diferenciály s trojicí uzávěrek
  • Vynikající vlastnosti v terénu
  • Slušná dynamika a spotřeba základního motoru

Minusy

  • Vysoká cena, respektive malý odskok od silnější verze
  • Aerodynamický hluk
  • Obtížnější nastupování bez prahů
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (51)

Doporučujeme

Mercedes-Benz G 350d
Cena základní sestavy 2 716 450 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, digitální sdružený přístrojový štít, aktivní asistent jízdy v pruzích, automatická klimatizace, sportovní multifunkční volant, determální tmavá skla, tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu, asistent dopravního značení, hlídání bdělosti řidiče, ochranná síť zavazadlového prostoru, zadní parkovací kamera, maska chladiče s chromovanými prvky atd. Kč
Cena testované sestavy 3 237 383 Kč
Výbava testované sestavy Speciální nemetalický lak (+149.568 Kč), podvozek s aktivními tlumiči (+41.370 Kč), ochranný kryt podvozku (+7638 Kč), sada jízdních asistentů (+42.961 Kč), náladové osvětlení interiéru (+12.729 Kč), světlomety Multibeam LED (+36.596 Kč), sada pro parkování s 360° kamerou (+27.368 Kč), linie Exclusive interiér (+158.956 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2925
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1200 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.6
Emise CO2: 252
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 621 / 1941
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2451 / 699
Rozměr pneu: 265/60 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4606
b) šířka (mm): 1931
c) výška (mm): 1969
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1638
f) rozchod vzadu (mm): 1638
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - wakantanka
21. 8. 2020 12:21
Re: Re: super
No to popravde neviem ako veľmi sa kradnú, takou štatistikou nedisponujem. Ale ak je dopyt ... bude aj ponuka. :)
21. 8. 2020 11:05
Re: G-ečko vs L 200
koukám vznik 2014
21. 8. 2020 08:53
Re: G-ečko vs L 200
Tak ten neznám. Troufám si dokonce říct, že za nás, tzn cca 10let zpět, nebyl.
Ale pravda, s rozpočtem cca 5 tis měsíčně bych zlatým kopkam neměl co nabídnout 😀
Avatar - speedfred
20. 8. 2020 21:30
Re: Mimochodom
OK a ďakujem za odpoveď.
Avatar - Londonbridge
20. 8. 2020 21:11
Re: G-ečko vs L 200
Do Brna jazdim casto mam tam najlepsieho kamarada vlastni par domov a par hospod v Brne meno radsej nespomeniem ale je to super kolik a je daleko za vodovou a ma rad MB :-!