S modernizovaným Mercedesem E na českých silnicích. Pořád je úžasný
Mercedes-Benz třídy E nás během dlouhodobého testu nadchnul. V rámci modernizace se toho změnilo dost, úžasným autem ale Éčko zůstává.
Mercedes-Benz třídy E je mnohdy považován za ten ryzí Mercedes, zkrátka typický vůz s trojcípou hvězdou na přídi. Ostatně je i historicky nejprodávanějším vozem značky, který má včetně svých předchůdců (W124 nebo W110) na svém kontě už více než 14 milionů prodaných sedanů a kombi. Aktuálně je v prodeji už pátá generace třídy E (desátá generace vozu vyšší střední třídy vůbec, pokud počítáme předchůdce), která se po třech letech v prodeji dočkala modernizace. A my si ji už mohli poprvé vyzkoušet i na českých silnicích.
Při představení automobilka zdůrazňovala, že jde o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jakou kdy u svého modelu provedla. Inovace totiž upravily jak vnější vzhled, tak interiér, stejně jako motory nebo asistenční systémy. Třeba na test asistentů však při prvních jízdách nebyl dostatečný prostor, a tak tuzemská prezentace byla spíše prvním seznámením s modernizovaným Éčkem než komplexním poznáním.
Boubelaté linie
Design v rámci modernizací se mnohdy nijak výrazně nemění, a to zvlášť u těch úspěšných modelů, v tomto případě si však změn povšimnete. Třída E totiž následovala aktuální trend značky a dočkala se plynulých, harmonických linek. Na první pohled pak vůz poznáte podle přepracovaných světlometů (standardně LED) i masky chladiče.
Právě maska je charakteristický prvek pro Mercedesy. Konkrétně v případě modernizované třídy E se nově standardem stává sportovně laděná Avantgarde Line, což vůbec poprvé ve standardu znamená centrálně umístěnou hvězdu, doplněnou o dvě chromované lamely. Exclusive Line má pak tradiční hvězdu na kapotě, doplňující svébytnou masku a velkoplošné chromované díly na přídi. AMG Line se pak odlišuje nárazníkem ve stylu ostrých modelů této sportovní divize, zatímco All-Terrain se maskou nebo ochranným panelem spodní části více přiblížila SUV.
Zásadní proměnou navíc prošly i zadní partie. Koncová světla se nově stala dvoudílnými, když se protáhla až do víka zavazadelníku. Sama automobilka hovoří o snaze o dynamičtější výraz, mně osobně ale nadále přijde Éčko spíše elegantní než sportovní. Zároveň však musím podotknout, že boubelaté linky nejsou z některých úhlů zrovna ladné a auto z nich působí poněkud neforemně. Zkrátka řečeno, před faceliftem se mně E-Klasse líbilo více.
Nové asistenty
Uvnitř se podobně jako u aktuální generace Mercedesů objevuje multimediální systém MBUX s dvěma obrazovkami, tvořícími opticky jeden celek. Displeje mají v základu úhlopříčku 10,25 palce (26 cm), za příplatek je však lze zvětšit na 12,3“ (31,2 cm).
Novinkou je v tomto směru rovněž volant. Nově dostal kapacitní senzory pro rozpoznávání držení volantu, pro zachování funkčnosti asistentů pro řízení tak už není třeba zatočit volantem, ale mít jen položené ruce na volantu. Hlavně je ale volant nově navržený, s ovládacími dotykovými plochami s kapacitními senzory místo dosavadního optického fyzikálního principu, což znamená konec mechanických tlačítek. Zvyká se na to rychle, což ulehčuje práci s jinak složitějším multimediálním systémem. Ten se mimochodem může nově ovládat i pomocí dotykové obrazovky na vrchu středového panelu, případně prostřednictvím touchpadu na středovém tunelu.
Důležitou novinkou je i rozšířená nabídka jízdních asistentů, kterými třída E nadchla už v době svého uvedení. Na jejich detailní vyzkoušení si ale budeme teprve muset počkat, alespoň do klasického týdenního testu. Na krátké jízdní prezentaci na to bohužel nebyl prostor.
Zmiňme tak jen, že aktivní parkovací asistent se systémem Parktronic a 360° kamerovým systémem nejenže sám zaparkuje a vyparkuje z podélných a příčných parkovacích míst, ale poprvé zaparkuje i do míst, které jsou na větších parkovištích vyznačeny pouze jako plochy. Při vyjíždění pak auto umí upozornit na blížící se vozidlo a v případě hrozící srážky automaticky zabrzdit.
Podobně sledování mrtvého úhlu nově funguje i při zastavení vozidla, vystupujícího cestujícího díky tomu dokáže blikajícím ambientním osvětlením i akustickým signálem upozornit na hrozící střet s autem nebo jízdním kolem. Funkce je dostupná až tři minuty po vypnutí zapalování, přičemž rozpozná vozidla pohybující se alespoň rychlostí 7 km/h.
Adaptivní tempomat Distronic zase nově umí přizpůsobit rychlost nejen podle povoleného rychlostního limitu a profilu silnice, ale také reaguje na aktuální dopravní zpravodajství. Když před vozidlem rozpozná kolonu, preventivně zpomalí (na 100 km/h na dálnici), pokud řidič nerozhodne manuálně jinak.
Za volantem plug-in hybridu. Naftového
Zatím počkat si musíme také na vyzkoušení nových motorů, čtyřválce M 254 a šestiválce M 256. Zážehový čtyřválec M 254 s 48V palubní sítí využívá integrovaný spouštěč a generátor druhé generace s dodatečným výkonem až 15 kW a točivým momentem 180 N.m. Agregát jako první kombinuje všechny inovace nové modulární rodiny jednotek, mezi něž patří konické honování válců Conicshape, přímo k motoru připevněný systém dodatečného čištění výfukových plynů nebo nové segmentové turbodmychadlo s propojením přívodních kanálů, se spontánnější reakcí, díky podpůrnému elektrickému dmychadlu pracujícímu v nízkých otáčkách.
Při prvních jízdách s modernizovaným Éčkem jsme totiž usedli za volant plug-in hybridní verze E 300 de. Ta je také relativně nováčkem, představena byla v roce 2018, hlavně je ale v dané kategorii unikátem. Naftový plug-in hybrid na trhu jinde dnes nenajdete. A přitom kombinace naftového dvoulitru o výkonu 143 kW s elektromotorem o výkonu 90 kW dává naprostý smysl. Dočkáte se jak nulových lokálních emisí při jízdě ve městě, tak nízké spotřeby při jízdě na dálnici.
Jen bych očekával tišší turbodiesel, po nastartování se ozývá charakteristické vznětové vrnění. Stejně tak kupodivu uslyšíte až hlasité bzučení elektromotoru, alespoň však víte, který z motorů právě pracuje. Dynamika je více než solidní, ostatně kombinovaný výkon 225 kW mluví za vše. Počítejte ale s tím, že jakmile dojde šťáva v bateriích, mohlo by být sladění obou jednotek hladší.
Jinak je ale komfort na té nejvyšší úrovni. Jezdili jsme za volantem zvýšené varianty All Terrain, s 18palcovými koly. Mercedes se však přes nerovnosti ladně nese, překonává je s mírným houpnutím. V zatáčkách je tak možná poněkud těžkopádnější, vše ale vynahradí právě komfortní odpružení.
Mercedes-Benz E 2020 – české ceny modernizovaného kombi | |||||||
Model | E 200 (4Matic) | E 300 | E 450 4Matic | E 53 4Matic+ | E 220 d (4Matic) | E 300 de (4Matic) | E 400 d 4Matic |
Zdvihový objem [cm3] | 1991 | 1991 | 2999 | 2999 | 1950 | 1950 | 2925 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW] | 145 | 190 | 270 | 320 | 143 | 143+90 | 243 |
Točivý moment [N.m] | 320 | 370 | 500 | 520 | 400 | 400+440 | 700 |
Převodovka | 9A | 9A | 9A | 9A | 9A | 9A | 9A |
Max. rychlost [km/h] | 231 | 250 | 250 | 250 | 235 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,8 | 6,3 | 5,2 | 4,5 | 7,7 | 6 | 5,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,9 | 6,9 | 8,1 | 8,7 | 4,9 | 1,6 | 6,3 |
Základní cena [Kč] | 1.379.400 (1.452.000) | 1.530.650 | 1.784.750 | 2.147.750 | 1.445.950 (1.518.550) | 1.697.630 (1.770.230) | 1.881.550 |
Závěr
S modernizovaným Mercedesem třídy E jsme se zatím mohli svézt jen krátce, a tak na nějaké detailnější hodnocení zatím nebyl prostor. Zvlášť když mezi hlavní novinky patří rozšířená nabídka asistenčních systémů nebo nové motory. I krátké seznámení však dokázalo, že i po faceliftu je to úžasné auto, s typickým charakterem Mercedesu. Pořád je to zkrátka ten typický pohodlný vůz, se skvěle zpracovaným luxusním interiérem, který od trojcípé hvězdy čekáte.
Přepracovaný design mně osobně moc nenadchnul, to je ale jen otázka vkusu. Navíc když sedíte uvnitř, jen si užíváte poskytovaný komfort a na karoserii nehledíte. Konkurence to zkrátka s E-Klasse bude mít pořád náročné.