Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S modernizovaným Mercedesem E na českých silnicích. Pořád je úžasný

David Bureš
Diskuze (16)

Mercedes-Benz třídy E nás během dlouhodobého testu nadchnul. V rámci modernizace se toho změnilo dost, úžasným autem ale Éčko zůstává.

Mercedes-Benz třídy E je mnohdy považován za ten ryzí Mercedes, zkrátka typický vůz s trojcípou hvězdou na přídi. Ostatně je i historicky nejprodávanějším vozem značky, který má včetně svých předchůdců (W124 nebo W110) na svém kontě už více než 14 milionů prodaných sedanů a kombi. Aktuálně je v prodeji už pátá generace třídy E (desátá generace vozu vyšší střední třídy vůbec, pokud počítáme předchůdce), která se po třech letech v prodeji dočkala modernizace. A my si ji už mohli poprvé vyzkoušet i na českých silnicích.

Při představení automobilka zdůrazňovala, že jde o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jakou kdy u svého modelu provedla. Inovace totiž upravily jak vnější vzhled, tak interiér, stejně jako motory nebo asistenční systémy. Třeba na test asistentů však při prvních jízdách nebyl dostatečný prostor, a tak tuzemská prezentace byla spíše prvním seznámením s modernizovaným Éčkem než komplexním poznáním.

Boubelaté linie

Design v rámci modernizací se mnohdy nijak výrazně nemění, a to zvlášť u těch úspěšných modelů, v tomto případě si však změn povšimnete. Třída E totiž následovala aktuální trend značky a dočkala se plynulých, harmonických linek. Na první pohled pak vůz poznáte podle přepracovaných světlometů (standardně LED) i masky chladiče.

Právě maska je charakteristický prvek pro Mercedesy. Konkrétně v případě modernizované třídy E se nově standardem stává sportovně laděná Avantgarde Line, což vůbec poprvé ve standardu znamená centrálně umístěnou hvězdu, doplněnou o dvě chromované lamely. Exclusive Line má pak tradiční hvězdu na kapotě, doplňující svébytnou masku a velkoplošné chromované díly na přídi. AMG Line se pak odlišuje nárazníkem ve stylu ostrých modelů této sportovní divize, zatímco All-Terrain se maskou nebo ochranným panelem spodní části více přiblížila SUV.

Zásadní proměnou navíc prošly i zadní partie. Koncová světla se nově stala dvoudílnými, když se protáhla až do víka zavazadelníku. Sama automobilka hovoří o snaze o dynamičtější výraz, mně osobně ale nadále přijde Éčko spíše elegantní než sportovní. Zároveň však musím podotknout, že boubelaté linky nejsou z některých úhlů zrovna ladné a auto z nich působí poněkud neforemně. Zkrátka řečeno, před faceliftem se mně E-Klasse líbilo více.

Nové asistenty

Uvnitř se podobně jako u aktuální generace Mercedesů objevuje multimediální systém MBUX s dvěma obrazovkami, tvořícími opticky jeden celek. Displeje mají v základu úhlopříčku 10,25 palce (26 cm), za příplatek je však lze zvětšit na 12,3“ (31,2 cm).

Novinkou je v tomto směru rovněž volant. Nově dostal kapacitní senzory pro rozpoznávání držení volantu, pro zachování funkčnosti asistentů pro řízení tak už není třeba zatočit volantem, ale mít jen položené ruce na volantu. Hlavně je ale volant nově navržený, s ovládacími dotykovými plochami s kapacitními senzory místo dosavadního optického fyzikálního principu, což znamená konec mechanických tlačítek. Zvyká se na to rychle, což ulehčuje práci s jinak složitějším multimediálním systémem. Ten se mimochodem může nově ovládat i pomocí dotykové obrazovky na vrchu středového panelu, případně prostřednictvím touchpadu na středovém tunelu.

Důležitou novinkou je i rozšířená nabídka jízdních asistentů, kterými třída E nadchla už v době svého uvedení. Na jejich detailní vyzkoušení si ale budeme teprve muset počkat, alespoň do klasického týdenního testu. Na krátké jízdní prezentaci na to bohužel nebyl prostor.

Zmiňme tak jen, že aktivní parkovací asistent se systémem Parktronic a 360° kamerovým systémem nejenže sám zaparkuje a vyparkuje z podélných a příčných parkovacích míst, ale poprvé zaparkuje i do míst, které jsou na větších parkovištích vyznačeny pouze jako plochy. Při vyjíždění pak auto umí upozornit na blížící se vozidlo a v případě hrozící srážky automaticky zabrzdit.

Podobně sledování mrtvého úhlu nově funguje i při zastavení vozidla, vystupujícího cestujícího díky tomu dokáže blikajícím ambientním osvětlením i akustickým signálem upozornit na hrozící střet s autem nebo jízdním kolem. Funkce je dostupná až tři minuty po vypnutí zapalování, přičemž rozpozná vozidla pohybující se alespoň rychlostí 7 km/h.

Adaptivní tempomat Distronic zase nově umí přizpůsobit rychlost nejen podle povoleného rychlostního limitu a profilu silnice, ale také reaguje na aktuální dopravní zpravodajství. Když před vozidlem rozpozná kolonu, preventivně zpomalí (na 100 km/h na dálnici), pokud řidič nerozhodne manuálně jinak.

Za volantem plug-in hybridu. Naftového

Zatím počkat si musíme také na vyzkoušení nových motorů, čtyřválce M 254 a šestiválce M 256. Zážehový čtyřválec M 254 s 48V palubní sítí využívá integrovaný spouštěč a generátor druhé generace s dodatečným výkonem až 15 kW a točivým momentem 180 N.m. Agregát jako první kombinuje všechny inovace nové modulární rodiny jednotek, mezi něž patří konické honování válců Conicshape, přímo k motoru připevněný systém dodatečného čištění výfukových plynů nebo nové segmentové turbodmychadlo s propojením přívodních kanálů, se spontánnější reakcí, díky podpůrnému elektrickému dmychadlu pracujícímu v nízkých otáčkách.

Při prvních jízdách s modernizovaným Éčkem jsme totiž usedli za volant plug-in hybridní verze E 300 de. Ta je také relativně nováčkem, představena byla v roce 2018, hlavně je ale v dané kategorii unikátem. Naftový plug-in hybrid na trhu jinde dnes nenajdete. A přitom kombinace naftového dvoulitru o výkonu 143 kW s elektromotorem o výkonu 90 kW dává naprostý smysl. Dočkáte se jak nulových lokálních emisí při jízdě ve městě, tak nízké spotřeby při jízdě na dálnici.

Jen bych očekával tišší turbodiesel, po nastartování se ozývá charakteristické vznětové vrnění. Stejně tak kupodivu uslyšíte až hlasité bzučení elektromotoru, alespoň však víte, který z motorů právě pracuje. Dynamika je více než solidní, ostatně kombinovaný výkon 225 kW mluví za vše. Počítejte ale s tím, že jakmile dojde šťáva v bateriích, mohlo by být sladění obou jednotek hladší.

Jinak je ale komfort na té nejvyšší úrovni. Jezdili jsme za volantem zvýšené varianty All Terrain, s 18palcovými koly. Mercedes se však přes nerovnosti ladně nese, překonává je s mírným houpnutím. V zatáčkách je tak možná poněkud těžkopádnější, vše ale vynahradí právě komfortní odpružení.

Mercedes-Benz E 2020 – české ceny modernizovaného kombi
Model E 200 (4Matic) E 300 E 450 4Matic E 53 4Matic+ E 220 d (4Matic) E 300 de (4Matic) E 400 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3] 1991 1991 2999 2999 1950 1950 2925
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 6/4 4/4 4/4 6/4
Největší výkon [kW] 145 190 270 320 143 143+90 243
Točivý moment [N.m]  320 370 500 520 400 400+440 700
Převodovka 9A 9A 9A 9A 9A 9A 9A
Max. rychlost [km/h] 231 250 250 250 235 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,8 6,3 5,2 4,5 7,7 6 5,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 6,9 8,1 8,7 4,9 1,6 6,3
Základní cena [Kč] 1.379.400 (1.452.000) 1.530.650 1.784.750 2.147.750 1.445.950 (1.518.550) 1.697.630 (1.770.230) 1.881.550

Závěr

S modernizovaným Mercedesem třídy E jsme se zatím mohli svézt jen krátce, a tak na nějaké detailnější hodnocení zatím nebyl prostor. Zvlášť když mezi hlavní novinky patří rozšířená nabídka asistenčních systémů nebo nové motory. I krátké seznámení však dokázalo, že i po faceliftu je to úžasné auto, s typickým charakterem Mercedesu. Pořád je to zkrátka ten typický pohodlný vůz, se skvěle zpracovaným luxusním interiérem, který od trojcípé hvězdy čekáte.

Přepracovaný design mně osobně moc nenadchnul, to je ale jen otázka vkusu. Navíc když sedíte uvnitř, jen si užíváte poskytovaný komfort a na karoserii nehledíte. Konkurence to zkrátka s E-Klasse bude mít pořád náročné.

David Bureš
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - _Karel_
11. 8. 2020 18:25
interiér
MB má teď asi nejhezčí volanty :yes:
Zapracování tabletu mi naopak přijde bídné. Je to jen o málo lepší, než v levných třídách A,B. Pořád to je prostě levnej tablet, na rozdíl od např. GLE, kde je pěkně schovaný v kapličce.
11. 8. 2020 16:00
Re: Všetko fajn, ale...
Tak podobné ovládání tempomatu je na chobot. Když už se zbavili a dali to inteligentně na volant jako to má konkurence, tak musel zase přijít nějaký fiškus a udělat to dotykové... Nepoučitelní.
Chování vozu na tempomat o kterém píšeš v prvním odstavci je natolik pro mě nepříjemný, že jsem vše velmi rychle povypínal.
11. 8. 2020 15:57
Re: Dotaz...
To víme, ptal jsem se, zda-li tato akce musí být stejně jako u menších modelů po každém nastartování nebo jako u FL GLC jednou a zůstává vypnuté.
11. 8. 2020 15:56
Re: Dotaz...
V A a posledním GLA to vypnout natvrdo nejde a tlačítkem se dostaneš jen do menu asistentů. Tam musíš potvrdit.
11. 8. 2020 15:38
Všetko fajn, ale...
...začínam si všímať ako mainstream jazdnými asistentami už dobehol prémiu. Prekvapilo ma napríklad, ako dobre vie nový Golf preberať značky, automaticky im prispôsobí rýchlosť alebo vie, že sa blíži zákruta či kruhový objazd. Pri spôsobe preberania povolenej rýchlosti mám pocit, že je VW teraz trochu ďalej.

Čo sa týka ovládania, tak nové Ečko je stále super, ale napríklad z nových tlačidiel na volante som nijak nadšený nebol, prídu mi horšie ako pred faceliftom. Napríklad pridávanie/uberanie rýchlosti adaptívneho tempomatu teraz funguje tak, že dotykovo sa prstom pridáva rýchlosť po jednotkách a stlačením po desiatkách km. Lenže nie každé stlačenie si vždy ten tempomat všimol. To považujem dosť za fail.

Ale napríklad je fajn, že keď sa pod 20 km/h pri zapnutom adaptívnom tempomate aktivuje asistent pre jazdu v kolóne, tak sa auto natlačí kolesami až na bielu čiaru, teda automaticky robí záchranársku uličku. Keď sa kolóna rozpustí a doprava sa zrýchli, auto sa vráti do stredu jazdného pruhu.

Celkovo toto nepovažujem za nejaký rozsiahly facelift, skôr takú klasiku.