Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Unimog U 4023 a U 5023 jsou největší z řady

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Unimogy U 4000 a U 5000 mají nástupce s novým motorem splňujícím emisní normu Euro VI, upraveným podvozkem a přepracovanou kabinou.

Veletrh Bauma 2013 se stal místem představení dvojice největších verzí řady Unimog s označeními U 4023 a U 5023. Hlavní rozdíly mezi těmito modely jsou v jejich rámech, nápravách a celkové hmotnosti vozidla. Ta je 10,3 tun u verze U 4023 a 14,5 tun v případě U 5023.

Dvojice nových členů rodiny Unimog je vybavena novým vznětovým čtyřválcem BlueEfficiency Power BlueTex 6 s výkonem 170 kW (230 k) a točivým momentem 900 N.m. S motorem je spojena přepracovaná převodovka, která má sice kratší rychlostní stupně, ale stejně jako u předchůdců nabízí osm rychlostí vpřed a šest vzad.

Osvědčená kabina s krátkou kapotou, jejíž kořeny sahají až do roku 1974 byla radikálně modernizována. Pohonná jednotka, splňující emisní normu Euro VI, se pod kabinou ve srovnání s dosavadními motory posunula o celý jeden metr vzad, zatímco kabina se prodloužila jen o 120 mm a dočkala se mírného zvýšení. Provedené úpravy podtrhuje nový design masky chladiče a rozmístění světlometů v předním nárazníku.

V rámci úprav kabiny se všechny ovládací prvky v interiéru přemístily na palubní desku a sloupek řízení, což přispívá ke zvětšení prostoru pro tříčlennou posádku. Unimogy U 4023 a 5023 nabídnou svému řidiči mimo jiné multifunkční stavitelný volant, nový přístrojový štít s velkým displejem a výkonnější ventilaci i topení.

Centrální systém dohušťování pneumatik „Tirecontrol Plus“ byl přepracován, tak aby tlak v pneumatikách odpovídal provozním podmínkám. Řidič nyní může volit jeden z tří přednastavených režimů.

Posunutí motoru směrem vzad přispělo ke snížení těžiště Unimogu, aniž by tím utrpěla jeho velká světlá výška. Rám se svařenými nosníky a příčníky se vyznačuje velmi dobrou torzní tuhostí, zatímco zkřížení náprav může být až 30°. Nové Unimogy s portálovými nápravami mají přední nájezdový úhel 44° a zadní 51°. Boční úhel náklonu může být až 38° a brodit se lze až do hloubky 1,2 m.

Mercedes-Benz nabízí vozidla Unimog ve více než 130 zemích, v nichž je zákazníkům k dispozici více než 650 prodejců a servisních míst.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - 1975ak
26. 4. 2013 10:20
těžiště?
Posunutí motoru směrem vzad přispělo ke snížení těžiště Unimogu, aniž by tím utrpěla jeho velká světlá výška. Tohle mi hlava nebere. posunutím motoru v ose dozadu zůstává motor pořád stějně vysoko, čili se těžiště nemění, může se změnit jen váha na nápravy a co s tím má co dělat světlá výška???
Avatar - Bubáq
26. 4. 2013 09:13
Unikát
Asi je to hloupá myšlenka, ale je škoda, že Praga Čáslav nenašla dostatek financí pro založení výroby vozů, které by mohly unimogům konkurovat. Asi je to příliš malý trh pro více, než jednoho výrobce... Ale jinak obdivuji všechny Unimogy jako skvěle přizpůsobené dříče, nedají se jen tak něčím (levnějším) nahradit. Jejich koncepce je geniální a průběžné modernizace je udržují daleko, daleko od konkurence. motor o metr dozadu: to je určitě důsledek sdílení rámu s Econicem. Stejně geniální konstrukce, mimochodem.