Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vito Worker+: S cenovkou půl milionu

Ladislav Černý
Diskuze (2)

Mercedes-Benz nabízí v Česku furgon Vito se slušnou výbavou za cenovku těsně nad půl milionem. Co konkrétní specifikace umí?

Akční model zahrnuje spoustu jinak příplatkové výbavy, která je však u zájemců o vůz nejžádanější. Proto české zastoupení vytvořilo samostatný model Worker+, do kterého vložila jednotlivé prvky a prodává jej jako balíček za zvýhodněnou cenu. Ve srovnání se součtem jednotlivých položek dochází ke značnému snížení konečné ceny na 529.000 Kč bez DPH, což odpovídá slevě 104.420 korun bez daně. To už by se mělo vyplatit. Jak?

Základní motor

Verze Worker+ s důrazem na cenu při zachování slušné výbavy poháněl turbodiesel 1.7. Jde o nástupce motoru 1.6, který Mercedes-Benz převzal od Renaultu včetně pohonu předních kol do Vita, aby mohl nabízet lehčí a levnější variantu tohoto modelu. Šestnáctistovka však zejména při provozu mimo optimální zátěž vykazovala nadlimitní množství oxidů dusíku, proto muselo vzhledem k nástupu metodiky měření WLTP dojít ke změně. Od podzimu loňského roku se prodává sedmnáctistovka se zdvihovým objemem 1749 cm3. Základem se litinovým blokem se stala šestnáctistovka, ale změn je požehnaně.

Přepracování

Zvětšení objemu nastalo nejen větším vrtáním, ale rovněž zdvihem (80x87 mm), takže je hodně přepracovaný. Kvůli zmíněným oxidům dusíku sedmnáctistovka již nemá LNT katalyzátor šestnáctistovky, ale používá SCR s močovinou AdBlue. Rozvody pohání řetěz. Velký přínos v účinnosti přineslo sání s vodním mezichladičem, krátké sání přineslo opravdu velmi rychlou odezvu motoru na sešlápnutí akcelerátoru. To můžeme směle potvrdit z našich zkušeností během jízd. Toto byla skutečnost, která nás u vita nejvíce překvapila, až šokovala. Nezanedbatelný je rovněž ve srovnání se šestnáctistovkou nárůst hlučnosti. Sedmnáctistovka laděná spolu s Renaultem spíše připomíná starší jadrné motory Mercedes-Benzu.

Čtyřválec obdržel nové vstřikovače, tlak narostl na 200 MPa. Výsledná spotřeba v testu 7,5 l/100 km nás úplně nenadchla, protože motor na rozdíl od předchůdce dostal umělý diamant na třecí plochy. Tyto inovace totiž u turbodieselu 1.5 v modelu Citan přinesly podle našich testů přibližně půllitrové snížení spotřeby. Je fakt, že čtyřválec 1.7 nebyl ve zkoušeném vitu úplně zajetý a v průběhu dalších tisícovek kilometrů by spotřeba měla ještě klesnout.

Worker nebo Worker+

Padesátitisícový cenový rozdíl ční mezi dvěma akčními model Vito Worker a Worker+. Dražší zkoušená verze měla proti základní velmi pohodlné sedadlo řidiče, dvousedadlo pro spolujezdce místo samostatného křesla a příjemnou klimatizaci.

Na místě zájemce bychom klidně oželeli lepší sedadlo řidiče, ale třímístný interiér tvoří velkou výhodu a vůz bez klimatizace je dnes již těžkou prehistorií i v segmentu dodávek. Proto Worker+ považujeme za nejvstřícnější nabídku, která se kromě modelu Vito také týká většího Sprinteru.

Loketní opěrky

Zpočátku se nám jevil padesátitisícový rozdíl mezi Workerem a jeho plusovou verzí příliš velký, ale při bližším zkoumání jsme našli velmi příjemné loketní opěrky pro řidiče i prostředního cestujícího. Potahy z kvalitní a černé látky rovněž nejsou samozřejmostí. Příjemné boční vedení sedadel pro všechny tři osoby také v dlouhodobém ohledu velmi oceníte.

Bez vleku stačí

Akční model je výlučně spjatý s motorem 1.7 v základní výkonové variantě 75 kW (110 CDI). Tato příčně uložená jednotka však také umí nabídnout 100 kW (114 CDI), ale bez zvýhodnění Worker či Worker+. Motor s velmi živou reakcí na akcelerátor nás nijak neomezovala, dovedeme si jej představit jako příjemného společníka i v plně naloženém vozu. Pouze vyšší hlučnost a jadrný zvuk může někomu vadit.

Na tahání přívěsu určitě bude vhodnější pohon zadních kol s robustnější zadní nápravou, který je spojený s novým dvoulitrem OM 654 ve výkonových úrovních 100, 120 nebo 140 kW (114, 116 nebo 119 CDI).

Šest kubíků

Akční zvýhodnění je stejně jako u motoru spojené s jedinou délkou karoserie 4895 mm. Téměř pětimetrový furgon nabízel ložnou délku 2586 mm v úrovni podlahy. Ta je standardně plechová, v rámci prvků na přání k akčnímu modelu Worker+ se nachází dřevěná. Tu také můžete vidět na fotografii. Připlatíte rovněž za zadní dveře otvíratelné do úhlu 180°, což zkoušený vůz měl. Součást standardního vybavení tvořilo kvalitní rádio Audio 10.

Technické parametry
Motor    OM 622.851
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů     4/16
Objem válců (cm3) 1749
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min)   75/3800
Točivý moment (N.m/ot. za min)    270/1800
Emisní norma   Euro 6.2
Převodovka    šestistupňová přímo řazená
Pohon    zadních kol
Spotřeba paliva dle NEDC (l) 7,7/5,8/6,5
Spotřeba paliva dle WLTP (l) 9,1/6,5/7,4
Nejvyšší rychlost (km/h)    165
Délka/šířka/výška (mm) 4895/1928/1910
Rozvor (mm)  3200
Provozní hmotnost (kg) 1825
Celková hmotnost (kg)   2800
Objem náklad. prostoru (m3) 6
Délka náklad. prostoru (mm) 2586
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg)     750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg)   1200
Objem nádrže paliva     (l) 57
Základní cena (Kč bez DPH) 529 000
Ladislav Černý
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
17. 5. 2021 15:08
Pohon
Opravte si v redakci ten pohon zadních kol, Vito s motorem OM622M je předokolka!
16. 5. 2021 15:21
Umělý diamant na třecí plochy?
Umělý diamant na třecí plochy? Není to spíše tzv. diamond-like-carbon (DLC).
To by byl velký rozdíl. Asi jako mezi toaletním a brusným papírem. Oba dva jsou papíry, ale tím druhým by se zadek neutíral moc komfortně :-)

https://www.znesnaze21.cz/…zivot-pro-maggie